Stikkordet må vel være peilepinnen
Peiler olja mi nesten dagelig i min bil, selv om den ikke bruker noe olje og snakke om, bare ved veldig gledeskjøring. Og den gule oljelampa lyser relativt kjapt, er det midt mellom min og maks på peilepinnen lyser min i bakker og svinger osv.
En grei huskeregel er at det er 1 liter olje som skal til fra min til maks på peilepinnen. Ikke hørt om noe annet iallefall
Da jeg kjøpte min bil var det ca 5dl for mye olje på motoren, regner med det er grunnen til at jeg måtte bytte alle simringer på registeret mitt. Gleder meg ikke til jeg skal bytte mellom veiva og girkasse.
Men har ikke motoren tuslet altfor lenge, eller alt for hardt så har den nokk overlevd litt for mye olje, men 2liter da sw20
Kjør på med sånn dyserens og eventuelt bytt pluggene dine, så får man håpe lugginga gir seg 
Forøvrig var det en peugot partner på jobben som gikk 86000km uten en eneste service fra bilen var ny. Det som skjedde var at folk klaget på dårlige bremser, ikke så rart da det kun var stemplet i kalipper som var i bremseskiva, olje var det og nokk av på motoren, peilepinnen var jo ikke bløt en gang da man dro den opp med motoren igang. Etter at bilen kom tilbake fra service var den like god som ny, iallefall de siste 4000km den ble kjørt før den ble solgt til en stakkars mann eller dame
På en del audi maskiner anbefalles det faktisk og kjøre med litt for mye olje på motoren, ca 1-2dl for og ungå ventiltikke lyden som en 20v audi motor sliter med. Og aldri hørt om noen som har tatt skade av det selv om motorene er blitt svølket etter beste evne

En grei huskeregel er at det er 1 liter olje som skal til fra min til maks på peilepinnen. Ikke hørt om noe annet iallefall

Da jeg kjøpte min bil var det ca 5dl for mye olje på motoren, regner med det er grunnen til at jeg måtte bytte alle simringer på registeret mitt. Gleder meg ikke til jeg skal bytte mellom veiva og girkasse.
Men har ikke motoren tuslet altfor lenge, eller alt for hardt så har den nokk overlevd litt for mye olje, men 2liter da sw20


Forøvrig var det en peugot partner på jobben som gikk 86000km uten en eneste service fra bilen var ny. Det som skjedde var at folk klaget på dårlige bremser, ikke så rart da det kun var stemplet i kalipper som var i bremseskiva, olje var det og nokk av på motoren, peilepinnen var jo ikke bløt en gang da man dro den opp med motoren igang. Etter at bilen kom tilbake fra service var den like god som ny, iallefall de siste 4000km den ble kjørt før den ble solgt til en stakkars mann eller dame

På en del audi maskiner anbefalles det faktisk og kjøre med litt for mye olje på motoren, ca 1-2dl for og ungå ventiltikke lyden som en 20v audi motor sliter med. Og aldri hørt om noen som har tatt skade av det selv om motorene er blitt svølket etter beste evne

91 auda 90 quattro 20v
x91 Celica GT4 Carlos Sainz nr 2993 av 5000
x91 Celica GT4 Carlos Sainz nr 2993 av 5000