TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ujevnt drag ..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #123502  av TheStig

er en Celica men prøver å poste her siden det er samme motor og det er litt flere "mekanikere" på mr2 delen :wink:

Under akselerasjon så drar bilen stygt og ujevnt fra bunn og opp til 3800-4500 rpm ca.. Da kommer den skikkelig og akser pent og jevnt.. Dette er ganske likt selv om det er full gass eller halv gass.. Muuulig at det er litt verre med halv gass..

Any ideas?
PS!: Har byttet plugger, ledninger, rotor og fordeler lokk ..! Veit ikke helt om jeg gjorde det rett, men på 900 rpm så viste tenningslampen min at tenningen er 10.5 grader ca .. Det ble forøvrig ikke bedre i det hele tatt av bytte av ledninger osv

3s-gte

#123512  av BrennaRacing

Hvis jeg har forstått deg rett så er det samme problem som jeg har....Er det sånn at bilen plutselig rykker til å drar gjevnt igjen??

Jeg ble fortalt at det kunne ha noe med slitte stempelringer eller no å gjøre.. En jeg snakket med sa at det kunne være at oljen kommer opp i tennpluggene å gjør at bilen drar ugjevnt.... Men siden du sier at du har byttet tennplugger så er det kanskje noe annet?? Jeg har absolutt ikke no peil på motorer, men jeg bare sier det jeg har hørt :D

Drar ikke bilen ujevnt når man får rådebank å???

#123520  av TheStig

ikke rådebank og pluggene er verken sotet eller brennt.. bilen er gått 85.000 km

#123522  av BrennaRacing

Hmmm...Ikke godt å si da....Har du skjekka olja?? Er det for mye olje der?? Min ble sånn etter at jeg hadde fylt på litt mye olje

#123524  av TheStig

hehe, hadde vært merkelig, men ja, olje nivået er korrekt. Finner heller ikke åpenbare hull i slanger osv.. Hadde av slange fra filter til turbo idag

#123525  av BrennaRacing

Men da har ikke jeg peiling mer :lol: :lol:

Lykke til

#123620  av CelicaTurbo

prøv å låne en coil og tenningsmodul/ignitor fra en annen bil.. det kan også være en sløv bankesensor som er overfølsom.

#123622  av GT4 CS

Om man har en sløv bankesensor(billy syndrom) . Får man opp feilkoder da? Min kan enkelte ganger daffe av litt da den kommer på litt turtall, og noen ganger ikke. Har tenkt tanken på bankesensor, for det er akkuratt som om tenninga skrus ørlite tilbake. Har aldri fått noen feilkoder på den biten før da.
Har du f.eks byttet bensinfilter? Byttet coil på min, og fikk ny bil etterpå. Regner med du kortsluttet kontakten i diagnose boksen før du sjekket tenninga?

#123624  av CelicaTurbo

nei, feilkode på bankesensoren får man kun om det er kortslutning eller totalt fraværende signal, ikke om signalet kun er ukorrekt ;) Kennethx fikk f.eks en mye kvikkere bil etter bytte av bankesensor enda han ikke hadde et spesiellt problem eller feilkode som kunne spores til sensoren ;)

#123668  av TheStig

nei men husk på at den er sløv under halv akselerasjon også .. Og den går som ei kule over 4000 rpm ....

Men jeg satt og leste i toyota verkstedmanualen i går natt og innså at jeg glemte jo rett bort å kortslutte i diagnose boksen så det skal jeg ut å prøve nå...

BRB :D

#123669  av CelicaTurbo

hehe, ja det er ganske viktig gitt.. forøvrig sliter jeg med samme feil selv, men har ikke funnet ut av det enda pga at det ikke står først i prioriteringene, men det som gjenstår å prøve for min del er coil, tenningsgiver, tempsensor, trottlesensor og bankesensor (som alle kan gi disse symptomene). Det som er med min bil er at når jeg bytter plugger så går bilen bra en liten stund men så kommer det ujevne draget tilbake :?

#123671  av TheStig

sjekket tenning nå iallefall.. Og med te1 og t1 så viste tenningen ca 7 grader.. Det er jo noe lavt

Har lyst å justere selv men finner bare den ene bolten som man løsner for å justere.. Det skal vel være 10 grader

Hmm, kanskje vi har det samme da. Jeg byttet plugger for 3 uker siden og det er de siste to ukene bilen har vært verst

Edit: i tillegg er det jo ikke så altfor enkelt å justere når alt er så forbanna varmt nedi der...

#123711  av TheStig

har dobbelt sjekket nå. Tenningen er 6 grader med diagnoses ledning, og den varierer mellom 10 og 14 med diagonisis ikke kortsluttet.
Iallefall på GT4 1990 mod skal tenningen være 10 grader og variere mellom 12 og 21 uten kortsluttning.. Så kanskje jeg har funnet feilen

En annen sak er jo at jeg aldri blir å klare å justere tenning. Nesten umulig å komme til de to justeringsboltene. ...

#123722  av GT4 CS

Joda, du må bare bruke et ledd ;)
Helt seriøst assa :)

#123731  av Master

Jepp. Den nederste sitter rett under fordeleren. vent til bilen har kjølt seg ned så kan du føle deg frem med fingrene til du finner bolten. du må bruke et forlengelsesledd på skralla for å komme til som gt4cs skriver..