TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• stille opp trykket

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #123835  av toyota_mr2

jeg har en orginal mortr mr2 turbo 91 mod vordan kan jei stile trykke høyere en 0.7?? den får fjul kutt vis jei stiler den høyere
Vedlegg
Bilde 020.jpg
Bilde 020.jpg (299.6 kiB) Vist 977 ganger

#123837  av Master

Du har 2 alternativer:

1: kjøpe en Fuel Cut Defenser (FCD) disse koster kanskje 300 kr på ebay, evt dyrere hvis du vil ha merkevare som HKS osv. Koble denne til ledningsnettet til ECU'en med vanligvis 3 ledninger. Da kan du forskyve fuel cut punktet opp fra de ~12.8 psiene den slår inn på originalt til 15-20+ psi.

2: Eliminere fuel cut fullstendig: Du kobler av slangen som går til "Turbo Pressure Sensor" som sitter på passasjersiden bakerst i motorrommet. Ved siden av den grå diagnoseboksen. Plugg så begge endene slik at de ikke lekker. Nå vet ikke ecuen hvor mye trykk du kjører, og du kan stille det så høyt du bare vil. Bakdel: du kan blåse motoren hvis du kjører for mye trykk.

Jeg har en Fuel Cut Defenser til salgs om du vil. 200 kr inkl frakt? PM meg hvis interessert.

#123839  av toyota_mr2

de følte med en sån når jei sjøpte bilenmen de sto ingen merke på denmen den kbbler jei til den slangen går fra turboen??

#123841  av Master

Snakker du om en turbotrykkskontroller nå? med 2 slanger?

Eller en boks med 3 ledninger?

#123842  av toyota_mr2

de er en boks med noen ledninger husker ikke vor mange de er me han sa de var en sån boks

#123844  av Master

Da bør du ha bruksanvisningen på den boksen på hvor du skal koble de ledningene. Jeg fikk det ikke helt til å fungere jeg.... så jeg eliminerte fuelcut fullstendig ved å gjøre som beskrevet over.

#123845  av toyota_mr2

okei men da sier jei takk så ser jei om jei får de til :D

#123853  av Ivar

Seriøst... kan moderatorene snart begynne å håndheve reglene om skriftspråk her?

#123864  av angrykid

Ivar skrev:Seriøst... kan moderatorene snart begynne å håndheve reglene om skriftspråk her?
Det kan være flere grunner til at vedkommede skriver slik han skriver.

1: dysleksi?
2: utenlandsk opprinnelse?

Er dette noe som gjør at vedkommede ikke skal få poste på forumet?

#123867  av kaimagne

Helt enig Angrykid! PM er sendt til Site admin, som fikser dette. Alle dere andre kan bare fortsette å svare på det som blir spurt om... :)

#123873  av CelicaTurbo

Jepp har sett på dette og siden det ser ut som at toyota_mr2 har fått et svar i diskusjonen som han foreløpig er fornøyd med så sletter jeg ingenting av dette men lar dette stå som info. Etter hans første post bad jeg også om god rettskrivning men jeg så ikke at han led av dysleksi og det er også visse begrensninger for hva vi kan be om. I nyere tid er det blitt ganske populært, særlig hos den yngre garde, å skrive sitt dialektspråk/sms-språk. Det er ganske enkelt å se om dette er tilfellet eller om det er snakk om dysleksi. Det finnes mange som har alvorlige problemer med dysleksi og lese/skrivevansker og selv om reglene sier at man skal enten skrive bokmål eller nynorsk så blir det til enhver tid en vurdering om slike poster er et resultat av dysleksi eller om det er et resultat av latskap/kulhet med dialektspråk. Vi kan ikke stenge folk med dysleksi ute fra forumet så vi er rett og slett nødt til å bare være tålmodige og vise hensyn og heller ha en streng profil ovenfor de som bevist skriver dialektspråk.

Så, jeg vil ikke foreta meg noe mer i denne saken men om folk irriterer seg over andre som skriver tydelig dialekt/sms-språk så send meg gjerne en melding istedenfor å bryte av en diskusjon på dette viset. Det eneste forslaget jeg egentlig har er å be om at de som har dysleksi/skrivevansker opplyser om dette i sin signatur. Noe slikt som "skrivevansker - ha tålmodighet med meg" ;)

#124187  av FireWalk

Jeg kjørte jo med til dels ekstremt trykk på min (nå avdøde) 3S-GTE motor. hadde på det meste rundt 1,4 bar trykk, med stort sett orginal innmat. Nå er der to knuste stempel, men dette har ikke noe med trykket å gjøre. Jeg fikk tenningsbank på lavt turtall og uten turbotrykk, grunnen var feiltenning pga fukt i fordeleren.

Høyt trykk dreper ikke motoren, tenningsbank dreper motoren. Det er forskjell her.

Merk at jo høyere trykket er jo større sjans for at du får tenningsbank. Når trykket blir ekstremt høyt og luften ikke er tilstrekelig avkjølt (orginal IC er ikke beregnet for høye trykk) så vil man risikere å få spontandetonasjoner i sylinderen. Da vil motoren forsøke å rive seg i filler, og det ender som regel da med store intærne skader på motoren. Med andre ord noe man vil unngå.

Om du kjører på rundt 0,9 - 1,0 bar ladetrykk så er det trygt. over 1 bar så begynner det å bli litt mer utrygt. Jeg har hørt om mange som har kjrøt på 1,3 bar ladetrykk hele tiden og aldri hatt noen problemer.

Økt trykk vil vel slite litt mer på motoren også.. men å øke med 0,2 - 0,3 bar burde ikke være noe problem.. :) Fuel cut defender tviler jeg på du slipper med såpass lave trykk.. men skal du over 1 bar bør du ha det..