TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Div klargjøringer til sommer:)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #123914  av w-master

Tenkte jeg skulle starte opp en prosjektside her hvor jeg skal legge ut bilder og spørsmål til dere :P

Som mange her har fått med seg til nå, så har jeg en motor som trenger overhaling og dette tenkte jeg at jeg skulle starte med på fredagen :D

Det som jeg kommer på av deler som er bestilt inn er: Slipesett(Toppaking og masse andre pakinger..blant annet nye ventiltettninger), Simmaringer, Reg.reim og strammehjul, og noen andre pakninger, nye plugger, oljefilter...

Skal i morra og få tak i olje, kjølevann og diverse verktøy..blant annet en momentnøkkel...

Men jeg lurte på en ting? må jeg bytte boltene til toppen? er det strekkbolter eller en annen type?

Hvis kjølevannet er blitt brunt\ grumstet så betyr det vel at jeg har fått olje i kjølevannet...som betyr at topppakninga er gått...

Noe annet jeg bør bytte mens jeg er igang? eller har jeg fått med meg det meste? :)

Holder på nå om dagene å pugge Den store grønne boka om motoren :twisted:
Sist redigert av w-master den 05 mai 2006 12:28, redigert 17 ganger totalt.

#123915  av blixern

Nye topplokkbolter ja.

sjekkliste:
ramme lager
råde lager
stempelringer

#123916  av Speeder

Dette skal bli spennede å følge fremover.

Kan vel være en fordel å bytte vanpumpe også, når du er i gang. Min røyk for ikke så lenge siden, ca 190k.

#123939  av w-master

Speeder skrev:Dette skal bli spennede å følge fremover.

Kan vel være en fordel å bytte vanpumpe også, når du er i gang. Min røyk for ikke så lenge siden, ca 190k.
Vet du hva en vannpumpe koster ca da?

Noen som har delenr?

#124073  av Amund

vil anbefalle å skifte til arp studs når du først har bryet med å skifte boltene i toppen

#124075  av TheStig

koster over 3000 og er bortkastet dersom du ikke har tenkt å ha ekstra hk.. noe som du ikke har

#124087  av TOYPARTS

TheStig skrev:koster over 3000 og er bortkastet dersom du ikke har tenkt å ha ekstra hk.. noe som du ikke har
????????, da håper jeg du vet hva du snakker om, og hva som er forskjellen på originale og arp, dessuten koster de ikke 3000,- du får jo 2 sett til den prisen og vel så det.

#124093  av w-master

Da har jeg snakket med toyota, og dem mente at jeg ikke trengte nye bolter. Så dem ble ikke bestilt ny. Men viser det seg at jeg må sifte noen, så blir det bare til at jeg må vente en uke...pluss at jeg kommer til og klage som faen på toyota hvis jeg må kjøpe ny...da ska eg ha rabatter :twisted:

Som thestig sier: jeg skal ikke hente ut noe mye mere hester med det føste...

Men bestilte ny vannpumpe... i overkant av 1000,-kr kosta den ca hvis noen lurer :)

#124124  av TheStig

TOYPARTS skrev:
TheStig skrev:koster over 3000 og er bortkastet dersom du ikke har tenkt å ha ekstra hk.. noe som du ikke har
????????, da håper jeg du vet hva du snakker om, og hva som er forskjellen på originale og arp, dessuten koster de ikke 3000,- du får jo 2 sett til den prisen og vel så det.
Ja jeg står ved det jeg sier. Det er bortkastet med apr når man ska ha ca original effekt. Bilene holder jo 200.000 med original bolter så hvorfor skal man da bruke apr?

#124143  av Andreazz

w-master skrev:
Som thestig sier: jeg skal ikke hente ut noe mye mere hester med det føste..
Nettopp, der sa du det! Ikke mere krefter med det første, ganske vanskelig å holde seg til det da.. Hvis man ikke er en som vil bevare bilen for framtiden og vil ha alt orginalt da.. Men da er det jo greit å allerede ha "gjort klart" til mer trykk med en gang? Når toppen først er av :D

#124146  av FireFox

Høres veldig bra ut dette :) må overhalle en motor selv snart, og da hadde det vært greit å se hvordan andre gjør det + tips/tricks 8)
 #125134  av w-master

Da har jeg endelig fått kameraet hjem og har tid til og lese\oppdatere litt på forumet :)

Som jeg sa så skulle jeg begynne og overhale motoren på fredagen, og det gjorde eg...

Vi som skrudde brukte ca 8.5 tima for og få av toppen :? (Vi brukte 2.5tima med og få av en skru....) :evil: De stagene som sitter mellom blokka og insuge er ulite vanskelig og kommet til...men vi klarte det og da var det bare og løsne toppen :) Skrudde 4 timer på fredagen og 4.5 timer på lørdagen...ellers så brukte jeg 3 timer på bilen på søndagen...skal slappe litt av i dag siden jeg ikke har noe og demontere eller montere i dag...men starter opp for fult igjen i morra ettermiddag da eg får toppen ifra planing :D

Ble litt glad når jeg tok av toppen...vi fant merker at toppakninga var blåst mellom sylinder 2 og 3...pluss at vi tørket rent nedi sylinderene og kom fram til at det så veldig bra ut nedi der(ingen riper eller hakk)...dermed tar jeg ikke ut stemplene...hvis det viser seg at det ikke blir bra, da invisterer jeg i nye sterekere stempel osv for enda mere hester...men i første omgang trur vi at det blir bra slik som det gjøres nå...(ikke noen kom med: "Hvorfor ikke gjøre det nå?" Derfor!) :wink:

Bare vi får det sammen igjen...siden det er min første gang jeg skrur så mye så er jeg litt nervøs...men full av pågangsmot!! Ser lyst på det uansett...er bare og ta seg god tid og gjøre det nøye...

Leverte toppen til planing i dag og får den igjen i morra...målet mitt er og ha bilen på veien til helga... Bestilte opp i samme sleng rep.sett tel servopumpa...termostat...og nytt fordelerlokk og rotor, da de var JÆVLIG slitt... samt enda flere nye pakninger :)

Mens jeg er igang nedi motoren så skal jeg skifte vannpuma, overhale servopumpa, fjærne innholdet i den fremre katalysatoren, shine opp og ta alt som er mulig uten at det koster meg for mye...

Er mye rart man oppdager når man demonterer motorer...noe av det føste vi oppdaget var at det manglet noen skruer på festene mellom katalysatoren og blokka...det andre vi så var at noen japanske skruer var byttet ut med europeiske skruer....hmm...noen som har vært nedi her før meg skal tro...pluss at vi stusset over all den hjemmemekkinga(er noen slager som er blendet som vi stusset over) på div.slanger...skal blant annet få trødd inn den luftmengdemåleren den som har montert luftfilteret latt være og montere...

Noen som vet om noe jeg kan bruke til og rengjøre toppen av blokka? :wink:

Hva er det orginale turbotrykket på min motor?

Legger med noen bilder sålangt 8)
Vedlegg
Snakker vi sot...var på toyota med blokka i dag før jeg var og leverte den der jeg skulle få den planet og dem mente den så veldig bra ut
Snakker vi sot...var på toyota med blokka i dag før jeg var og leverte den der jeg skulle få den planet og dem mente den så veldig bra ut
ST205-Overhaling 011.jpg (193.12 kiB) Vist 2044 ganger
MÃ¥tte ta av insugsmanifoilen etter at vi har tatt av toppen pga. plassen mellom den og torpedoveggen var ikke akkurat topp...
MÃ¥tte ta av insugsmanifoilen etter at vi har tatt av toppen pga. plassen mellom den og torpedoveggen var ikke akkurat topp...
ST205-Overhaling 010.jpg (224.65 kiB) Vist 2034 ganger
Det staget til venstre var helt jævlig og få løs...klarte det etter 2.5 timer og mye bannskap...måtte løsne motor feste i front og bikke motoren forrover noen cm...
Det staget til venstre var helt jævlig og få løs...klarte det etter 2.5 timer og mye bannskap...måtte løsne motor feste i front og bikke motoren forrover noen cm...
ST205-Overhaling 009.jpg (187.03 kiB) Vist 2040 ganger
Hjelperne mine...Kim og Ronny...
<br />Her ser dere ronny driver og skru av eksosmaninfoilen og turboen...faen ka vi plagdes der......et godt råd...ta av radiatoren...blir straks mere plass og holde på...
Hjelperne mine...Kim og Ronny...
Her ser dere ronny driver og skru av eksosmaninfoilen og turboen...faen ka vi plagdes der......et godt råd...ta av radiatoren...blir straks mere plass og holde på...

ST205-Overhaling 004.jpg (201.5 kiB) Vist 2034 ganger
Brukte en god del tid på reg.reim siden...
Brukte en god del tid på reg.reim siden...
ST205-Overhaling 002.jpg (194.98 kiB) Vist 2040 ganger
Sist redigert av w-master den 15 aug 2005 11:40, redigert 1 gang totalt.

#125136  av w-master

Kan vel legge med noen flere bilder...bilder er altid morro... :twisted:

Blir vel mere etterhvert :wink:
Vedlegg
Ble plutselig god plass nedi her...
Ble plutselig god plass nedi her...
ST205-Overhaling 016.jpg (230.14 kiB) Vist 2044 ganger
Her ser dere den jævla katalysatoren som ska bli fri for innhold :twisted: 
<br />Turboen ser og kjennes veldig fin ut...kanskje byttet en gangtilbake i tid  :?
Her ser dere den jævla katalysatoren som ska bli fri for innhold :twisted:
Turboen ser og kjennes veldig fin ut...kanskje byttet en gangtilbake i tid :?

ST205-Overhaling 015.jpg (178.08 kiB) Vist 2055 ganger
Er noen deler som er tatt ut jah...
Er noen deler som er tatt ut jah...
ST205-Overhaling 014.jpg (208.31 kiB) Vist 2044 ganger
 #125237  av maxgets

w-master skrev:Er mye rart man oppdager når man demonterer motorer...noe av det føste vi oppdaget var at det manglet noen skruer på festene mellom katalysatoren og blokka...det andre vi så var at noen japanske skruer var byttet ut med europeiske skruer....hmm...noen som har vært nedi her før meg skal tro...pluss at vi stusset over all den hjemmemekkinga(er noen slager som er blendet som vi stusset over) på div.slanger...skal blant annet få trødd inn den luftmengdemåleren den som har montert luftfilteret latt være og montere...

Noen som vet om noe jeg kan bruke til og rengjøre toppen av blokka? :wink:

Hva er det orginale turbotrykket på min motor?

Legger med noen bilder sålangt 8)
den slangen som er blendet må du blende for å montere boostcontroller.. og den "luftmengdemåleren" din er ikke luftmengdemåler.. men en luft temp sensor som fint kan ligge utenfor filteret... bare den ligger i nærheten av filteret...

#125588  av w-master

En liten oppdatering :)

Fikk toppen igjen ifra planing i dag...så veldig bra ut :wink:
Har skiftet ventiltettninger og sjekket ventilene, så den er klar for å monteres, men får ikke begynt på dette før i morra da jeg får nytt pakkingssett til servopumpa i morra...

Har også fått skifta vannpumpa og tatt ut servopumpa i dag :)

Planen i morra er å få overhalt servopumpa, montere den og begynne med og få på toppen og resten :twisted:

Grur meg litt til og skal sette på alle slangene...men har en 3-generasjon stående utenfor garasjen for og se etter :D

Mere en dette ble det ikke gjort i dag da jeg plutselig måtte på overtid på jobb :evil:

Fikk heller ikke lagt opp noen nye bilder etter det som er gjort i dag siden jeg mått på jobb, men skal få lagt dem opp i morra :wink:

Håper eg får dette ihop til helga...er jo min første gang :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10