TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skadelig med for mye olje pÃ¥ motoren?????

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#124195  av FireWalk

De fleste MR2 Mk2 GTI vil vel bruke en del olje. Grunnen er jo ganske enkelt at dette er rundt 14 år gamle biler som har blitt kjørt aktivt. Det som skjer er at stempelringene blir slitt, og sylinderene blir også litt slitt. Noe som gjør at det ligger igjen mer olje på sylinderveggene hver gang stempelet går ned enn hva det orginalt er ment å gjøre. Dette er ikke farlig, det eneste som skjer er at den bruker mer olje og er dyrere i drift med tanke på kjøp av olje hele tiden. Som regel vil det løse problemet om man bytter stempelringer. 3S-GE motoren er utrolig holdbar og krever lite vedlikehold. 3S-GTE motoren krever litt mer vedlikehold siden det er turbo på den. Dette er også en 2 liters motor, men hvor man tar ut ofte dobbelt så mye hk. Da blir ting fortere slitt, og ofte er stempelringene byttet på disse motorene, noe de skjelden blir på de mer driftsikre 3s-GE motorene. Derfor bruker de fleste 3S-GE motorer olje, ettersom de fleste av dem ikke er blitt totaloverhalt noen gang.

#124199  av FireWalk

Fylte forresten 1,5 liter olje for mye på min forige bil, MR2 GTI.. Da gikk det fint en stund, helt til det plutselig begynte å FOSSE ut blå/svart røyk.. var så mye røyk at det så ut som om et fly hadde krasjet og tatt fyr.. var helt enormt.. jeg var SIKKER på at motoren stod i full fyr og flamme.. var tett før jeg kastet meg ut av bilen før den hadde stoppet... hehe.. var redd bensintanken skulle ta kvelden :P Men fant jo fort ut at når jeg skrudde av tenningen så sluttet røyken å fosse ut.. Fikk raskt asistanse av diverse mekanikere... Var ganske sykt å se på, når man ruset motoren litt så stod det to 6,7 meter lange svarte STRÅLER med svart røyk ut av eksosrørene.. aldri sett på maken til røykmaskin..

Slikt er jo på ingen måte sunt for motoren... men heldigvis var motoren like fin etter å ha tappet ut den ekstra oljen... dette kom av at vi var sikker på motoren skulle ha 5 liter og ikke 4...nå vet vi bedre ;) det gjør vel SW20 og.. hehe..

#124203  av lexusmann

Man lærer så lenge man lever! :D

#124206  av FireWalk

Jepp.. det morsomme var jo at de undersjøiske tunnelene ble stengt pga all røyken :p skulle ta en forbikjøring når jeg var nedi der.. lå en sinke i 70 i 80 sona.. så jeg gira jo ned i 3 og for forbi... ga full gass... så han ikke igjen... tok noen sekunder før jeg oppdaget at grunnen til at jeg ikke så han var fordi jeg ikke så noen ting som helst i speilet.. for alt var jo helt SVART!! hehe..

kom ut av tunnelen og stoppa... så bare svartrøyken VELTA ut av tunnelen... biler kom kjørende ut i 15-20 km/t... hehe.. det kunne jo såklart ikke skjedd på et værre sted... noen minutter senere ble tunnelen stengt med røde varsel lys.. :P

FireWalk slo til igjen.... hehe...

Så for mye olje på motoren kan gjøre den om til en røykmaskin man ikke har sett maken til.. var sikker på at jeg hadde sprengt toppen... men var vel bare det at oljen presset seg gjennom og inn i sylinderene..

#124241  av BrennaRacing

Hehe....Kan tenke meg du var litt flau da :D

Fint at det gikk bra da :)