TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #124349  av simpusk

heisan :D har en gt4 carlos sainz... lurer på om det er dyrt hvis jeg vil bikke 300 hk... hva må gjøres???
 #124371  av mr.two

simpusk skrev:heisan :D har en gt4 carlos sainz... lurer på om det er dyrt hvis jeg vil bikke 300 hk... hva må gjøres???
Du må søke litt på forumet her..Er tatt opp uendelig mange ganger

#124373  av Fredrik

Nedenfor er det noen linker som kanskje hjelper deg litt på vei..

Link
Link
Link

#124429  av 2fastgt4

hvis du skal bikke 300hk begynner det å koste.
billigste veien er å kjøpe en ct27 på atsracing.net og få deg 2,5-3" eksos hele veien.
anbefaler å kjøpe en dawnpipe som erstatter caten eller fjerne innmaten.

så ville jeg ha montert unichip fordi den kan justeres online med pc evt autronic.

du må også sørge for bedre ånding,åpent luftfilter som er kjermet er tingen.
du trenger også en bensinregulator.(ikke dyrt)

hvis du monterer eksos og turbo og filter selv så kommer dette på under 40.000kr :D

før du i det hele tatt vurderer å gjøre noe som helst bør du ta en komp test/trykktest.
ingen som kommer til å anbefale deg å gjøre dette med en gammel bil.
så du må gå inn i deg selv å se hvor lenge du vil ha denna bilen og om du har nok penger til å overhale hvis noe ryker.

føl fri til å spørre hvis jeg har glemt noe :D

orginale dyser og pumpe klarer ca 335hk :D

min egen erfaring med dette var blåst toppakning :evil:

så arp strekkfaste bolter og en hks pakning er å anbefale. :D
dette bør du kunne klare å skaffe deg til ca 6000kroner.
(jeg visste ikke bedre og betalte 4700kr for pakningen og rundt 3600kr for boltene her i norge)

da må du også planslipe toppen og ovrhale ventilseter og ventiler. :D

#124569  av simpusk

den er god:) men hvor mye hk tror du jeg får ved å bytte til 3" fra turboen. å skru trykk da?? å hvor mye trykk holder den???

#124618  av 2fastgt4

har 0 erfaring med cs men hvis det er en ct26 turbo ibilen din som er i god stand så bør den vel tåle rundt 1,1-1,2 bar.

fuelcut på gt4 er ca 0,85bar på cs tror jeg det er 1,1bar.
lader du høyere enn dette så trenger du en fcd eller lignende.

men hvis jeg var deg ville jeg holdt meg under dette.kan bli dyrt(ras)hvis du går over.
dessuten når du presser en turbo for mye så¨utvikler den bare varme og ikke hester.

kanskje med 3" hele veien og rikelig med kald luft og en økning på 0,2-0,3 bar så kan du vel se en 15-30 hk ekstra.

men ikke gjør dette og skryt av att du har 238hk :D
mest sannsynelig har du allerede mistet disse hestene på bærtur ett eller annet sted. :twisted:

#124637  av Kjelliken

:? vel ingen umulighet og ta trykket opp til 1.1 bar så lenge du bytter ut hele eksos anlegget til 3"

Har jo såklart gjort dette selv og har ogs en FCD på bilen jeg var vel oppe i 1.2 på det meste og bilen går ganske mye bedre med eksos og fcd og en lade trykk regulator. de kan fåes ganske billige om det er mekanisek regulatorer helt ned i ca 400 kr for en slik en.

eksosen er nok det dyreste men da slipper du jo og tenke mere på eksos en stund. 3" holder jo til mange mange hundre hk..

min turbo røk etter en stund men bilen var da gått ca 200k km så det var vel noe en bare ventet på.. Turbo er og blir en slitedel.

Men reele 240 hk skal du klare med 1.1 -1.2 i trykk og med 3" eksos er i allefall enorm forkjell i bilens ytelser du merker faktis ikke noe særlig før du bikker 1.1 med en ct 26. :wink:
 #124714  av 2fastgt4

simpusk skrev:heisan :D har en gt4 carlos sainz... lurer på om det er dyrt hvis jeg vil bikke 300 hk... hva må gjøres???
var det deg jeg snakket med på rudskogen i dag :?: :D
er litt dårlig på å huske navn :oops:
 #125007  av simpusk

oki.. høres bra ut:).. nei jeg har ikke vært der i dag.... skal dit neste helg :twisted:

#125388  av simpusk

hmmmm.. kommer turbo trykket på lavere turtall når jeg får på 3" eksos??? synes trykket kommer litt sent nå:(

#125422  av CelicaTurbo

Det vil komme litt tidligere ja, men også holde bedre på turtall så motoren vil ikke falle like mye på trynet etter 5000 o/min. Det er mest effektivt å bytte downpipe med noe skikkelige saker, deretter resten av eksosen. Et alternativ er å bytte til ct20b turboen fra 3. gen motorene, den spinner vesentlig tidligere opp og er enda mer åpen på toppen av turtallet så du får et bredere spekter av tilgjengelig moment i motoren. Det er en "lett oppgradering" av antall hester og er i stand til å produsere noe over 300hk om resten av motoren er modifisert, men på en standard bil med grov eksos er den ihvertfall i stand til å gi det fullt trykk hele turtallet, og ifølge Kennethx kan den produsere 1 bar trykk bare ved å ruse motoren kraftig. Jeg har denne turboen men har ikke prøvd det der, men du kan jo prøve om din orginalturbo er villig til å gi noe trykk i det hele tatt ved slik rusing :lol:

#125447  av TheStig

men hva er dette "overboost" som de sier hele tiden på det britiske forumet? De mener at med 3" kan man desverre oppleve overboost. Blir sagt i negativ sammenheng.. Er det peak det er snakk om ?

#125453  av CelicaTurbo

Overboost (egentlig "boost creep") er et begrep om hva som skjer når wastegate ikke klarer å rute nok eksosgasser unna turbinen, med det resultatet at turboen ikke stopper å lade mer trykk. Det kan skje når man har alt for fri eksos. Eksosgassene foretrekker å gå letteste vei og om det er for lite baktrykk kan man risikere at for mye av gassene går gjennom turbinen til tross for at wastegate er åpen. Mulige måter å fikse problemet på er å strupe eksosen, designe en dowpipe som flyter bedre ut av wastegate-portene, eventuellt porte og utvide wastegateportene (men da må man være obs på at det økte arealet som eksosen påvirker porten kan kan føre til at presset mot porten blir høyere enn fjæren i wastegate klarer å motvirke, med det resultat at porten åpner for tidlig). Det er normalt ikke et problem på ST185 med mindre det er et problem med wastegate som hindrer den i å åpne tidlig, men det er et problem som mange med ST205 opplever. Det er også et typisk problem for de som velger Mitsu TD06-turboen med intern wastegate på både MR2 og Celica (men den turboen er også tilgjengelig i pakker med ekstern wastegate som eliminerer problemet).

#125479  av TheStig

noen her som har opplevd d på st185 da? Vil en 3" downpipe med medium kvalitet (litt kanter) forsterke eller forminske problemet? Ville jo tro det skulle fungere som en ørliten motstand og virke inn positivt ?

#125491  av CelicaTurbo

trolig vil det minke problemet, men hovedsaken er hvordan designet rundt utløpet fra wastegaten er, om det her er åpent eller trangt (et trangt design ved wastegateportene vil fremme effekten at eksosen foretrekker å gå gjennom turbin istedenfor). Har ikke hørt om noen her på forumet som har hatt dette problemet med en ST185, men har hørt om det på en MR2 Turbo med samme 2. gen motor.