TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skru pÃ¥ motoren og tinga rundt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #124935  av ScadamiCa

Hadde bilen inne på verksted of fikk byttet toppdeksel pakning, topp pakning, regreim, strammehjul og noen ac reim.

Men det likker mer olje på gulvet nå, enn hva det gjorde før jeg leverte den inn. Bilen har blitt kjørt 500km etter jeg leverte den inn.
Så jeg har tenkt å begynne å demontere litt under for å klare se hvor lekkasjen kommer i fra, men lurte på hva det er jeg må passe på?

Hvor mange ting skal ha spesielt moment når jeg skrur dem på plass igjenn?
Vet at toppen, og toppdekselet skal vel ha spesielt moment.
Men vet ikke om noe mer

Tips hadde vært bra:)

#124961  av TheStig

demonterer du for mye mister du retten til å klage på verkstedarbeidet dersom det skulle vise seg at de har gjort en feil

#124964  av Kaizern

Jeg hadde ihvertfall dratt til verksted først å sagt at det var blitt større oljelekkasje etter de byttet topp pakning, for å så hørt hva de hadde å si... Så kan du da eventuelt skru selv hvis de ikke er villig til å gjøre noe....

#124983  av ScadamiCa

Ja, sant nok. Skal ringe i morgen til dem.
Det som er så ringt, er at mekanikeren sa at det var mye oljelekkasje rundt toppdeksle, og topppakninga,
Men jeg klarer bare og se framsida, og der ser jeg ikke noe.

Når man står framføre bilen, så er det til venstre, bakmontoren det ligger olje på bakken, ovenfra ser jeg ikke noe, da må jeg demontere noen greier for å se hvor det kommer fra, og når jeg ligger under bilen da ser jeg at "alt" er dekket av olje.

Men slik jeg tenker så er det viss dem har hatt av toppen, noe dem hadde, så har dem sannsynligvis skrudd i oljeslanger eller noe annet bak der.

#124989  av Kaizern

Har du sjekket om oljen forsvinner på peilestaven?

Beste er vel å få verkstedet til å ta en titt, bare å si du ikke hadde oljelekkasje noen annen plass en rundt topp lokket, å nå har du fått lekkasje en annen plass....

+++ en motorvask er vel ikke å forakte :lol:

#124997  av ScadamiCa

Tidligere så var olja opp i mot maks på peilestaven, nå er den nokså nærme minimum.

Hvordan foretar jeg en motorvask da, ? Ser jo ikke område hvor olja kommer i fra, og kommer iallefall ikke til med noe fille eller noe :roll:

#125005  av Kaizern

En motorvask kan utføres av verksted, men kan også gjøres selv, er lurt å dekke til dynamo og annet elektriske duppeditter... Fikk problemer selv da jeg tok motorvask, selv om at jeg var veldig forsiktig så kom det vann nedi pluggene, så var mye tørking med torky og trykk luft.... :)
Hvis du søker litt på forumet så finner du nok noen til som ble plaget etter motorvask, jeg skal selv ta motorvask en vakker dag, da når topp pakningen gikk til meg, så blåste det kjøleveske ut av radiatoren og over hele motoren.... Så den er temmelig "grønn" :D

Men, ta kontakt med verksted for å få oljelekkasjen under kontroll :lol:

#125025  av CelicaTurbo

sjekk at skruene som holder topplokket er skikkelig stramme.. olje på baksiden av motor er et vanlig tegn på lekkasje fra toppdekselet, men utelukker så klart ikke lekkasje fra andre steder..

#125046  av ScadamiCa

Forsåvidt samme hva årsaken er, så er det stor sjangs for at det er en garantisak. Håper jeg da.

Veldig irriterendes at jeg betaler mye penger for at jobben skal bli gjort skikkelig av en fagman. Så får man resultater som dette.

Og i tillegg så kostet det rundt 3000kr mer pga det var AC på bilen, noe som jeg syns er latterlig

#125065  av Kaizern

hehe, vel... Har akkurat vært i krig selv med verksted om en garanti sak, så det er irriterende!!!