TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming av 4-age

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #125079  av Corolla Madness

Hei
Jeg har lyst på å trimme min 4-age motor, og da kommer spørsmålet, med hva?

Kamaksel, sende org til sliping, ell kjøpe hks sine?
Men hks oppgir 2 forskjellige typer, hvilken passer meg?

Sette på TRD høykomps metallpakning, ca komp da?

Sette på hks ventilfjærer, må man ha trim-kam da?
evt: effekt? respons?

Porte toppen og planslipe den litt.

Totalt, effekt? moment kurven? ulemper? fordeler? klutch?

Motoren jeg har nå er i tipp topp stand, og toppen har jeg nyoverhalt for 2 mnd siden.

Takker og bukker for alle svar,meninger,synspunkter og osv.

#125091  av Kjelliken

:? Kjappeste og billigste er vel kansje og skifte over til en 20v 4A-GE maskin.. importere en slik fra utlandet.. og da gå rett ifra ca 124 hk til 170 hk i en 20v Black top. så kan du begynne og tenke stemple staker og kammer fjører og har du mye peng kan du gå rett inn på TODA racing sine sider og få ferdig kit. fyre den maskinen så opp i ca 11 tusen omdreininger og med tillegssprut og fyre inn 200+hk :twisted:

bare ett lite besjedent forslag liksom :roll:

#125094  av lasserj

Kjelliken skrev::? Kjappeste og billigste er vel kansje og skifte over til en 20v 4A-GE maskin.. importere en slik fra utlandet.. og da gå rett ifra ca 124 hk til 170 hk i en 20v Black top. så kan du begynne og tenke stemple staker og kammer fjører og har du mye peng kan du gå rett inn på TODA racing sine sider og få ferdig kit. fyre den maskinen så opp i ca 11 tusen omdreininger og med tillegssprut og fyre inn 200+hk :twisted:

bare ett lite besjedent forslag liksom :roll:
rettelse: 4Age i ae82 har 121hk

#125117  av Kjelliken

:oops: står jo ca forran må jo få skryte på den litte granne da og den har sikkert åpent luft filter så de så.. lol :lol:

#125256  av lasserj

ja ikke dum den! POWERfilter :twisted:

#125338  av Rolla_RS

Eg har en 85 mod Topp som er portet du kan få kjøpe for en billig penge. Det er skiftet ventil tetninger for ca 5000 km siden, samt planslipt og ventilene ble slipt. Meget bra stand. Portet av tidligere rallycross "trimmer" :wink: Send en PM hvis det er interesant.

#125365  av hybrid

HVor mye kostet det for deg og overhale motoren, og hva gjorde du med den?

#125455  av Rolla_RS

Eg overhalt toppen med et slipesett, dette kostet ca 1600 mener jeg. Så byttet eg diverse pakninger og stempelringer. Kom vel på ca 3500 i deler. Gjorde arbeidet selv. Maskinering ble gjort av en kamerat for et slikk og ingenting.
 #125472  av Morten

Corolla Madness skrev:Hei
Det kommer an på hva du vil oppnå, og hva du er villig til å ofre..
Corolla Madness skrev:Kamaksel, sende org til sliping, ell kjøpe hks sine?
Personlig ville jeg heller valgt HKS enn å få slipt om orginal kammene. Ved omsliping innbiller jeg meg at det må en del tilpassning til for å få klaringer riktig i etterkant slik at totalsummen ikke nødvendigvis blir billigere...
Hvilken type som passer deg kommer som over an på hva du ønsker å oppnå og hva du er villig til å ofre. Tommelfingerregel er at ved lenger durasjon på kammene flytter du effektkurven mot høyre, dvs. til høyere turtall. Det vil gi mer effekt (forutsatt at resten av motor & motorstyring samsvarer) på bekostning av kjørbarhet.
Corolla Madness skrev:Sette på TRD høykomps metallpakning, ca komp da?
Kommer helt an på hvilken 4AGE versjon du har, da disse varierer stort på kompresjonen orginalt. I tillegg vil det kunne variere på grunn av hva som eventuelt blir gjort med brennkammeret ved en eventuell porting.

Edit: ser at du har en 86modell corolla i signaturen din. Forutsatt samme kompresjon som japansk modell har denne orginalt 9,4:1. Uten å finregne på det vil jeg anta at kompresjonen stiger til ca. 9,6:1 med TRD 0,8mm pakning (usikker på orginal tykkelse)
Corolla Madness skrev:Sette på hks ventilfjærer, må man ha trim-kam da?
Du får ingen ekstra hester av å bytte ventilfjører. Grensen for ventilflyt vil derimot flyttes litt høyere (eller motorhavari, avhengig av hva i motoren som tåler minst turtall...). Du må ikke ha trimkam for å montere stivere fjører, men ofte må/bør du ha stivere fjører for å bruke trimkam. :wink:
Corolla Madness skrev:Porte toppen og planslipe den litt.
Pass endelig på at han som porter toppen vet hva han driver med. Er utrolig mye som skal stemme overens for å få et godt resultat...
Corolla Madness skrev:Totalt, effekt? moment kurven? ulemper? fordeler? klutch?
Igjen, kommer helt an på hva du ønsker å oppnå. Mer effekt på lavt/mellom turtall? Gi slipp på alt bunndrag og mellomdrag for masse effekt fra 6k og opp? osv... :wink:

#125579  av Corolla Madness

Tusen takk for alle svar.

I tekniske data så står det at min 4age (1986) motor skal ha 10.0 i komp.

Men for vel sette på noe av dette i løpet av vinteren da, gleder meg litt, er litt sånn moped-trimming på høyt nivå..... he he, nei da.

Endelig digg å få litt ordentlige svar, er så lei at svarene er: sett på turbo eller sett i 4agze...

En ting til, hva med dreiing av svinghjulet?
Ta av 0,5-1,0kg?

#125621  av Kjelliken

:D det vil nok hjelpe på responsen på motoren men kan bli litt mer tricky og kjøre. kan sikkert ta av mere også vet ikke sikkert hva det orginale veier. :wink:

#126772  av David

lette svinghjulet 0.5 til 1kg merker du nok neppe engang..
fjern 2-3kg så kanskje.. er jo en billig måte å få det til å gå bedre på
eksos og luftfilter hjelper jo litt..
ellers kan du jo også kjøpe no kvassere kammer
150hk er nok relativt lett.. 200hk hvis du har mye penger..
har ca 170hk sjøl i 4age'n min.. kunne godt tenkt meg mer.. hehe
mye vil ha mer...
 #128718  av Henrik

Morten skrev:
Corolla Madness skrev:Hei
Det kommer an på hva du vil oppnå, og hva du er villig til å ofre..
Corolla Madness skrev:Kamaksel, sende org til sliping, ell kjøpe hks sine?
Personlig ville jeg heller valgt HKS enn å få slipt om orginal kammene. Ved omsliping innbiller jeg meg at det må en del tilpassning til for å få klaringer riktig i etterkant slik at totalsummen ikke nødvendigvis blir billigere...
Hvilken type som passer deg kommer som over an på hva du ønsker å oppnå og hva du er villig til å ofre. Tommelfingerregel er at ved lenger durasjon på kammene flytter du effektkurven mot høyre, dvs. til høyere turtall. Det vil gi mer effekt (forutsatt at resten av motor & motorstyring samsvarer) på bekostning av kjørbarhet.
Corolla Madness skrev:Sette på TRD høykomps metallpakning, ca komp da?
Kommer helt an på hvilken 4AGE versjon du har, da disse varierer stort på kompresjonen orginalt. I tillegg vil det kunne variere på grunn av hva som eventuelt blir gjort med brennkammeret ved en eventuell porting.

Edit: ser at du har en 86modell corolla i signaturen din. Forutsatt samme kompresjon som japansk modell har denne orginalt 9,4:1. Uten å finregne på det vil jeg anta at kompresjonen stiger til ca. 9,6:1 med TRD 0,8mm pakning (usikker på orginal tykkelse)
Corolla Madness skrev:Sette på hks ventilfjærer, må man ha trim-kam da?
Du får ingen ekstra hester av å bytte ventilfjører. Grensen for ventilflyt vil derimot flyttes litt høyere (eller motorhavari, avhengig av hva i motoren som tåler minst turtall...). Du må ikke ha trimkam for å montere stivere fjører, men ofte må/bør du ha stivere fjører for å bruke trimkam. :wink:
Corolla Madness skrev:Porte toppen og planslipe den litt.
Pass endelig på at han som porter toppen vet hva han driver med. Er utrolig mye som skal stemme overens for å få et godt resultat...
Corolla Madness skrev:Totalt, effekt? moment kurven? ulemper? fordeler? klutch?
Igjen, kommer helt an på hva du ønsker å oppnå. Mer effekt på lavt/mellom turtall? Gi slipp på alt bunndrag og mellomdrag for masse effekt fra 6k og opp? osv... :wink:
Men en original 4A-GE har da komp på 10:1 så lenge det ikke er gjort noe som helst med den.

#128720  av andre 1

hva har du gjort for å hente ut 17o hk av motoren din david?????