TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Varsel-lampe pÃ¥ st205! Hva betyr det?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #125182  av Hyperion
 
Heisann! Jeg har kikket litt i instruksjonsboka, som er fra Sveits, og rundt i manualen for bilen uten å finne svar. Det er et rimelig noob-spørsmål, men jeg kommer ikke på hva varsel-lampa jeg har fått betyr.

Det er et gult varsel som er på høyresiden på dashbordet. Det kan se ut som det skal være bilde av noe viftegreier. vanskelig å forklare. Jeg trodde først det kunne være noe med kjølingen, men er i grunn usikker på det. Skal se om jeg får tatt et bilde og slengt ut, så mye lettere da. Men inntil da: om noen kanskje vet hva jeg mener og vet hvor jeg burde begynne for å utbedre!?

 #125201  av Kaizern
 
Er nesten ganske sikker på det er lavt nivå med kjøleveske... Temperaturen er normal på bilen? Sjekk ihvertfall kjøleveska først og fremst.

 #125205  av grimfer
 
Jeg ville sjekka om dynamoen funker skikkelig. Lader den? Strøm, altså?

 #125212  av Hyperion
 
Jeg har alltid syntes at den blir fort varm, men stabiliserer seg ifølge måleren på dashbordet. Men la merke til at toppen av intercooleren var veldig varm sist. Den skal vel være noenlunde kald? Om det skulle vise seg å være kjølevæskenivået bør jeg vel være bekymret for topp-pakningen? eksosen kan virke hvit, det har vært vått i potta (avfeid som kondens egentlig men...). Får ta en runde å sjekke kjølevæska både på radiatoren og på intercooleren! Kjøpte bilen for en måned siden og ifølge papirene skal den ha hatt service like før jeg kjøpte den. Er vel vanlig å skifte kjølevæske og olje og slikt der!?

Angående dynamoen så tror jeg nok den lader, har i alle fall ikke merket noe når jeg starter!

 #125216  av Kaizern
 
Fungerer varmeapparatet ditt?
Hvis det hvitrøyker mye av eksosen så kan det nok være topp pakningen som er gåen....
Byttet topp pakning på min bil for 2 mnd'r siden, jeg syns bilen hvitrøyket og motoren var unormal varm, til slutt sluttet varmeapparatet å gi fra seg varme.. Da først gikk det opp for meg at motoren var tom for kjøleveske, å da topp pakningen hadde gått for 2 gang....

Aldri hørt om service som inkluderer bytte av kjøleveske, men de skal vel sjekke om nivået er rett.....

Sjekk ihvertfall kjølevesken ASAP

Edit: Var temp måleren jeg fulgte med på min egen bil, den lå på normal, men motoren var gloheit. I følge verkstedet klarer ikke temp sensoren å fungere skikkelig når det er tomt for kjøleveske....

 #125283  av Hyperion
 
Nå har jeg fått kikket i en norsk, oversiktlig manual og symbolet betyr: Feil med motorstyring! Ergo kan det vel bety mye rart. Den lyser ikke konstant, den har kommet et par ganger men er borte når jeg har stoppet og starter den igjen. Uansett må det sikkert kjøres diagnose på den. Kjølevæskenivået så greit ut både på radiatoren og intercooleren, så jeg kan nok puste lettet ut mht topp-pakningen. Mulig det er dårlig kontakt en eller annen plass... Får håpe det ikke er noe stort, alt ellers virker egentlig veldig ok!

 #125290  av Mr2 Mk2
 
slår den seg av hver gang du har stoppet bilen?det virker rart,pleier å være slik at om ikke feilen oppstår på eksempel 5 start/stopp slettes feilkoden automatisk.Tviler på det er dårlig kontakt,da ville mest sannsynlig flere av lysene lyst.Men kjør en diagnose test på den du så finner du ut av problemet.

 #125347  av ST205RR
 
fyll intercooler helt full på kald motor, kjør så en tur og sjekk nivået igjen på intercooler neste morgen på kald motor
nivå sensoren er litt overfølsom på disse bilene...

 #125367  av CelicaGT
 
Intercooleren held seg kald når du kjører, men når du stopper bilen, vil den bli varm pga varme fra motoren.