TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken Celica modell?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #125396  av eirikoo

Hei!

Noen av dere kjenner meg kanskje fra før. :wink:

Jeg har fått lyst på en Celica GT4 nå, og har noen små spm.
Har søkt litt, men finner ikke helt ut av det.

Carlos Sainz, finnes denne bare i ST185 versjon?

Har mere lyst på ST205 karosseriet, det ser litt mere moderne ut (og er nyere). Men finnes ST205 med en chargecooler, eller er det kun vanlig intercooler på dem?

Er det bra biler? :lol: (Sikkert ikke det beste stedet å få nøytrale svar.)

Er på utkikk etter en bil med 4x4, turbo og bra drivverk.
Har hatt en STi før, og en URquattro, så jeg har kjørt endel awd.

Er GT4 bilen for meg? Er det Toyotakvalitet over disse bilene også? hehe

PS: S2000'en min er til slags nå.. :wink:

#125400  av Speeder

Heisann

Klart det er Toyotakvalitet :lol:

CS versonen kom kun som ST185 ja(5000eksemplarer). Carlos kjørte vel aldri med St205?

St205 kommer kun med vannavkjølt IC. Driverket på GT4 sies å være 'skuddsikkert', dette er jo selvsagt med forbehold(ref: Kennethx :lol: ) Men det finnes biler som går med standard driverk, og plenty med hester. St205 ligger på 250K for et eksemplar i topp stand, og nedover.

Du har jo hatt såpass mye annet spennende, så det er vel på tide med en spennende Toyota også?

St205 kommer med 305mm skiver rund baut, noe som burde holde en liten stund til ditt bruk?

#125401  av eirikoo

Takker for svar!

Ja, har hørt både positivt og negativt ang drivverk på GT4, men sånn er det vel med alle biler. :wink:

Bra den har gode bremser orginalt ja, det burde holde med noen bra klosser da egentlig. Det er firestemplete klyper foran etter det jeg har sett?

Vannkjølt IC på alle ST205 ja, ok. Det visste jeg ikke.
Den holder til noe mer effekt enn orginalt da tenker jeg?

Om det blir en GT4 blir det ikke å trimme noe veldig.
En BPU pleier å holde lenge synes jeg, det er vel 240hk orginalt?

Henter vel ut en 260-270 hk relativt greit med org turbo med noe mere trykk og ny eksos da vil jeg tro?

Dere får arrestere meg om jeg roter med betegnelsene nå, men har prøvd å gjøre endel research. :D

#125404  av Speeder

Firestemplet forran og tostemplet bak ja.

Vet ikke hvor mye den orginale IC'n er god for, men en bit over 300 henger den i allefall med på.

Orginalt er det 242HK, og det er vel mulig å hente ut rundt 300hk med kun basic trim. Eksos, BC, filter og FCD. 'Morten' og 'Mr2Turbo' her på forumet kjørte begge med orginalturbo i fjor, usikker på hvilke trykk, men da tok turboen kvelden etter ikke så altfor mange mil. Dette kan en av de svare mye bedre på.

Det er akkurat samme motor som sitter i MR2 etter 1994 3.gen 3S-GTE

#125423  av CelicaTurbo

ST205 har meget gode bremser ihvertfall, 300mm skiver og firestemplet kalippere. Det finnes en spesiell WRC-modell av bilen også, men det er ikke noen spesielle forskjeller annet enn høy vinge bak og antilag (som er umulig å aktivere) og vanninnsprøytning (som også er umulig å aktivere) samt vannsprut på IC-radiator (som kan aktiveres). Noen sier at denne modellen har flere hester men det er ikke tilfellet. Som det er skrevet ovenfor har alle vannkjølt intercooler, en ganske effektiv som sådan og den er god for ihvertfall 350-400hk. Rent kjølemessig er den god for mye mer men folk pleier å bytte den når de runder 400hk pga trykkfallet i kjøleren. Ellers har bilen såkaldt "superstrut" hjuloppheng fremme, som er suverent for å holde god styring på bilen gjennom ujevn vei men det er også et komplisert oppheng som er sårbart for ulyder ved slitte deler, så vær obs på ulyder når du prøvekjører bil. Det kan være vanskelig og dyrt å finne ut hvilken del av opphenger som er problemet. Ellers er bilen solid av vanlig Toyota kvalitet, ingen spesielle problemer jeg kan komme på ihvertfall, og med 3. gen 3S-GTE motoren som står i bilen er det ganske godt utvalg av trimdeler tilgjengelig. Bilen er ganske responsiv på BPU-trimming, og jeg ser av det britiske forumet at det er ganske mange som kommer på rundt 300-330hk kun ved hjelp av høynet trykk, grov eksos og modifisert ECU.

forøvrig, du kan få et eksemplar med venstreratt ned mot 200.000, og høyreratt et godt stykke billigere enn dette igjen. Jeg antar du kjenner til Turboknut fra 200-forumet, og han kan nok hjelpe deg med å skaffe bil om du ikke gjør det selv ;)

#125426  av eirikoo

CelicaTurbo skrev: forøvrig, du kan få et eksemplar med venstreratt ned mot 200.000, og høyreratt et godt stykke billigere enn dette igjen. Jeg antar du kjenner til Turboknut fra 200-forumet, og han kan nok hjelpe deg med å skaffe bil om du ikke gjør det selv ;)
takker for god info! :wink:
Kjenner Knut ja, så det er ikke umulig jeg spør han.
Han har jo et godt rykte på seg, og jeg har forstått at han har skaffet noen biler til dere her inne også.

Ellers så må jeg si at det virker som om det er en meget god tone her inne, og det kommer kanskje litt av at du er broren til Henning og har mye av de samme holdningene til et forum virker det som. :D

#125431  av CelicaTurbo

eirikoo skrev:Ellers så må jeg si at det virker som om det er en meget god tone her inne, og det kommer kanskje litt av at du er broren til Henning og har mye av de samme holdningene til et forum virker det som. :D
Det kan kanskje stemme det, men det er vel mest avhengig av medlemmene ;)