TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytting av clutch!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #125751  av kka

Tror clutchen min er litt sliten :( og sync ringene i 2 giret er dårlig.. :(
er det noe mere som bør skiftes mens jeg har girkassa ute? kanskje registerreima? jeg vet ikke om den er skiftet!! har ikke fått noe service historikk fra Tg bil slik som ble lovet :cry: men jeg skal i hvertfall skifte syncringene på deres regning :P fordi jeg har 3 mnd bruktbil garanti på bilen og jeg sjekket bilen på Toyota rett etter jeg fikk den og fikk notert ned hva som var slitt og hva som måtte fikses 8)
Ser også at det er noen som har skiftet til cusco svingjul!!! er det dyrt?og er det noen som kan svare meg på hva som må skiftes på clutchen?
lammeler eller hele clutchen :roll: jeg har ikke peiling..så alle svar mottaes med Takk :shock:

kka

#125766  av ADHD:-)))

Hei!
Viss du skal bytte clutchen så er jo lamellen selfølgli å trøstlagrett (lageret til clutchen) så er de jo trykkplata da de er jo fornufti å bytte den men siden eg ikke veit vor langt din bil er gått så er de jo ikke sikkert du trenger å bytte den for bien din kan jo ha gått veldig lite Km men tidligere eiger kan jo ha slura eller kjørt hart me bilen å slitt ut barec lutchenamellen (men hadde de vert min bil så hadde eg bytta clutch lamell å trykklamell og trøstlager! for da hadde eg vist att de var vertfall iorden!!!:-))
Nor de jeller synkringer såveit eg ikke noe spesielt uten att på rev1 (på 1990 til 1992)girkasser så er vistnåkk synkringene på 1å2 giret å reversgiret har svake synkringer! å på rev2 MR2 er så blei de vistnåkk forbedra synkringene (1992 til 1993)

HÃ¥per dette kan hjelpe deg!!?
Vis eg har skreve feil eller har forklart feil så vendlikst rett meg!!!
 #125786  av kka

Hei ADHD!
Takk for svarene :D du skal ikke bekymre deg over litt lese og skrive feil
det er vel ikke noen av oss som er perfekte :D jeg forstod hva du mente og Takker for hjelpa :D
Min mr 2 er en 92 mod og den er gått 142 000 km nå :roll: den er kjøpt hos TG bil så hvem vet :?

kka

#125789  av ADHD:-)))

Hei!
Eg tenktepå de tekniske anngående girkassa som eg ikke har noe erfaring uten ålest litt her pånettet de var de eg meinte viss eg hadde forklar noe feil så sku di rettede hdde forklart feil!!!

Men eg ser du skriver att din bil er kjørt Ca 140tusen Km så da ville eg vertfal etter erfaringer(ikke med TOYOTA)ha bytta trykkplata og lamelen å trøstlageret!
Når de jelder synkringene så håper eg noen av di som har overhalt sine girkasser å har erfaring som kan hjelpe deg!!! Lykke TIL!!!:-)
Sist redigert av ADHD:-))) den 18 aug 2005 22:37, redigert 1 gang totalt.

#125834  av lasse

Når du først skal ta jobben er det jo like greit å bytte hele clutchen, er jo jobben med å få girkassa ut som tar mest tid og penger, clutch-sett (trykkplate, lamell og lager) kosta ihvertfall under tusenlappen til forrige bilen min...
 #125844  av kka

Ja jeg blir vel til å skifte hele clutchen..jeg får jo dekket sync ringene og jobben så hvis det ikke koster mere en en lapp :lol: så er det jo ikke mye å bekymre seg over :shock: har du noen peiling hvor jeg kan få tak i et cusco svinghjul å sette på i samme slengen :roll:

kka

#125854  av Mr2 Mk2

under tusenlappen?
hmm clutchen ligger på rundt 1300,trykkplata ca 1000 tror jeg og utløserlager ca 600.Correct med if im wrong....Kan sjekke på jobben imorra...

#125857  av lasse

Skal høre til historien at jeg kjøpte sachs clutch på veng da, er kanskje litt vanskelig å få tak i uoriginal til MR2...
Aner ikke hvor du får tak i svinghjul, hvorfor vil du bytte?
 #125909  av kka

Jeg har hørt at du kan få litt bedre aks med lettere svinghjul!!stemmer ikke det da :oops:

kka

#125933  av pkgrette

jepp men på rettstrekka og i nedover bakker litt svaker i oppoverkbakker som jeg har forstÅTT DET:p

#125946  av kake

Lettere svinghjul skal jeg også investere i når det blir dags for clutsjbytte :) Får bedre respons i motor (kjappere opp i turtall), og deilig lyd. "AndreasH" her på forumet har Cusco svinghjul på sin 175hk. GTi mener jeg å huske.

#125983  av chimp

hei.. clutchsett kan jeg kanskje skaffe for ca 1750 ink. moms. vi har den ikke i landet enda, men den står i bestilling. bare så du vet ca pris for settet. ;)
 #125988  av kka

Jeg har skrevet en pm til deg :D

kka