TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken MR2 MkII har best motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#125418  av Magne

jumbo skrev:Om man har lyst til å virkelig kunne kjøre aktivt, på bane etc, holder ikke originale bremser/klosser veldig langt uansett. imo
hæææ???
Ikke for å være spydig eller no her... men jeg kjører endel på banen... Det meste er vel nå over 2 timer i strekk på banen ekstrem hardkjøring. (Rudskogen) Jeg har originale 90-91/92 bremser på min. MEN jeg har ny Dot 5.1 bremseveske... INGEN fading her i gården... ;)

Jeg syns bremsene til MK2 er veldig bra, men herregud pass på bremseveska! Selvfølgelig kjenner jeg forandring etter 2 timer hardkjøring, men utifra det... er jeg imponert.

#125463  av lasse

Jeg ser heller ingen store svakheter med bremsene på min -91, ihvertfall ikke ved normal/sportslig gatekjøring.
Har kjørt litt på bane også, og mine begynner å fade etter en 8-9 runder (rudskogen) tror jeg, men er jo bare å ta en pause og slenge seg utpå igjen... Har kokt bremsevæska til de grader en gang, og da var bremsene dårlige...

#125467  av Fredrik

AndreasH skrev:
CelicaTurbo skrev:ah, stemmer, de større bremsene er også en god grunn til å velge 2. revisjon :)
Jepp! Jeg prøvde en 90 mod. en gang: Akselererte opp i 130 på vei ut fra motorveien og skulle ta en hard og fin innbremsing før rundkjøringa. Den bremsa greit til å begynne med, men så begynte den å fade :evil: . Fytti rakkeren som jeg stod på pedalen. Klarte med et nødskrik å stoppe for bil fra venstre. Hadde vondt i leggen etterpå.. Ikke pokker om jeg ville hatt en pre 92 mod - ihvertfall ikke uten å oppgradere bremsene :P
Hva menes med "fade"?

#125494  av lasse

Hva menes med "fade"?[/quote]

Det betyr rett og slett at bremsene tar dårligere når de blir varme, (aldri opplevd det på gate selv ved HARD! kjøring)

Mye kan nok rettes på ved bytte til klosser som tåler høyere temp og bremsevæske.

#125521  av AndreasH

Det kan jo være at bremsevæska var dårlig på den jeg prøvde, men det er vel neppe helt uten grunn at Toyota valgte å sette på litt større skiver, for da blir den vel mindre avhengig av tipp topp bremsevæske.. :wink:

#125524  av TheStig

vel, om bremsene er gode nok på celica eller mr2 gti så betyr det at man ikke kjører maks. Vi har en lettet celica 1990 (lettere - mindre trykk på bremser) og den holder 5-6 runder på acr med ny bremsevæske. Etter det er pedalen nykokt grøt. De andre som kjører synes den virker greit men jeg får iallefall kraftig fading og bløt pedal etter 6-7 minutter

men selvsagt, der nede i sør på go-cart banene blir det vel ikke de helt store hastighetene.. kan ha noe med det å gjøre

På carlosen min er bremsene helt ok men ikke mer enn det. Presser jeg skikkelig blir det litt grøt der og ja... Men tung bil da

edit: dette blir som med alt på biler, det blir ikke rett å nekte på at noen synes enkelte ting ikke holder mål e.l. Alle har forskjellige krav og ferdigheter. Dertil forskjellige forutsetninger for å bedømme hva som er godt nok....

#126170  av Mr2MK

Kommer veldig langt med å bytte til EBC skiver (Borret og slisset) og noen skikkelige klosser (Green/red-stuff). Selvfølgelig både forran og bak. Myyye bedre kjøling og kanskje til og men bedre bremser enn orginale rev.2 bremser.... Finnes endel andre gode bremser å få tak i men disse er de som er lettest å få tak i her i norge.

#126176  av jumbo

Fading oppstår som følge av at friksjonen mellom skivene og bremseklossene forringes etterhvert som de blir varmere. Ulike materialer og utforminger har ulike egenskaper for å motstå dette, men fading har null og niks med bremseveske å gjøre. For all del, passe på at man har bra bremseveske er selvsagt en viktig sak det og, men har altså ikke noe med fading å gjøre.

Jeg er hvertfall alt annet enn fornøyd med mine bremser, men har originale klosser og skiver foreløpig.

"edit: dette blir som med alt på biler, det blir ikke rett å nekte på at noen synes enkelte ting ikke holder mål e.l. Alle har forskjellige krav og ferdigheter. Dertil forskjellige forutsetninger for å bedømme hva som er godt nok...."

Amen. Og i tillegg kommer også det faktum at ikke alle biler i like godt stand heller, selv om de har lik spec/utstyr