TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høytaler(e) i Celica Mk5

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #126286  av Paulsen86

hei!

tenkte jeg bare skulle oppgradere lyden i celicaen min litte grann. skal ikke ha noe forsterker eller bass. så kan vel ikke være noe kraftig høytalere...

skal bare bytte ut de gamle orginale høytalerene med nye. helst uten tilpasninger, vil at de bare skal skli rett inn og koble til og spille :)

hvilken størrelse er det som passer? foran og bak..
jeg har høytlere foran i dash bordet ( i knehøyden), og i armlenene i baksete.

en ting til, hadde tenkt til å bruke de høytalere ledningen som er i bruk i dag, bare kolbe fra og kolbe til til nye. dette funker? selv om det kanskje kunne blitt bedre lyd med littt feitere kabler.. men siden jeg ikke skal ha en basser eller forsterker så gjør det vel ikke noe særlig.

jeg har en Blaupunkt 4x45W spiller nå.. skal kjøpe ny ettvhert, den stopper å virke av og til hehe.. men den klarer å drive noen høytalere den?

#126307  av GT_rider

snakk med @lpher du. Han er eksperten på anlegg i mk5 :) Funker fint å bruke de høytalerkablene som ligger der fra børjan, jeg gjorde det, og merka ikke noe til det.
Husker jeg ikke feil, så er det 4" framme, og 5,25" bak.

#126309  av Celica_t18

Jeg har nylig bygget anlegg i min Celica mk5.

Refererer til denne tråden:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10578

Og i min bil var det ihvertfall 5" både foran og bak som da satt i orginalt.

Men det tar deg jo 2sek med en tommestokk og måle diameteren på elementene da :) Hvis du virkelig vil være på den sikre siden tenkte jeg....

Og du kan helt greit bruke orginal kablene med tanke på at det ikke er så mye effekt du er ute etter... er mer enn nok tykke kabler for å overføre de signalene du skal overføre :)

Du må nok sette på noen nye kabelsko da.... hvis ikke de orginalskoa passer......

Lykke til videre :)

#126310  av kennethx

fnq bak settet som alpher nettopp solgte GRISEBILLIG passer i original kassene bak (6.5") sinnyskt bra elementer, har de selv, det er faktisk de som tror det ligger en liten 8" bak i bagasjen der noen ganger. Enkel montering, kjøp en tube med silicon, ha en liten batteridrevet drill og en borr med passe dim i forhold til skruene.

Legg høytaleren i dens plassering i kassen, skru i en skrue i det ene original festet, borr opp 3 nye fester for de resterende hullene. Ta av, siliconer rundt hele kanten, sett på skru i. :)

Men med de bakhøyttalerene må du nesten ha en liten forsterker :) Får plass til en grei 4 kanalers rockford under passasjersetet når du først er i gang, så da kan du ha et greit frontsett i tillegg :D
Sist redigert av kennethx den 21 aug 2005 19:36, redigert 1 gang totalt.

#126328  av GT_rider

Når han har høytalerene i dasjen, så har han 4" originalt, sjekka med de gamle jeg tok ut av celicaen før jeg solgte den. De hadde samme yttermål som de originale.
Nok ett nummer større når man har høytalerene i dørene. :)

#126345  av Paulsen86

men er mye tilpassing og dritt? eller sklir de rett inn i de gamle skrue hullene også? hehe

noe spesielle høytalere dere anbefaler? foran og bak..
til ikke alt for dyr pris :)

#126351  av Paulsen86

kennethx skrev:fnq bak settet som alpher nettopp solgte GRISEBILLIG passer i original kassene bak (6.5") sinnyskt bra elementer, har de selv, det er faktisk de som tror det ligger en liten 8" bak i bagasjen der noen ganger. Enkel montering, kjøp en tube med silicon, ha en liten batteridrevet drill og en borr med passe dim i forhold til skruene.

Legg høytaleren i dens plassering i kassen, skru i en skrue i det ene original festet, borr opp 3 nye fester for de resterende hullene. Ta av, siliconer rundt hele kanten, sett på skru i. :)

Men med de bakhøyttalerene må du nesten ha en liten forsterker :) Får plass til en grei 4 kanalers rockford under passasjersetet når du først er i gang, så da kan du ha et greit frontsett i tillegg :D

tenker du på de som sitter oppi toppen bak baksetene nå? sett at det ligger til kasser der.. men får ikke opp "gitteret" .. hørt at dette bare er til pynt også.. men er alt klart til å legge ned høytalere der?

#126359  av GT_rider

Fremme hadde jeg høytalere fra MDS.
Dynamic Dl 210 heter de.
Passa rett inn, uten noen modifiseringer. Koster ikke skjorta heller. Ca 500,-
Vedlegg
Nok her kennethx tenker du har plass til 6,5" ja(bakerst i bildet). Gitteret er bare til å vippe av med ett passende skrujern.
Nok her kennethx tenker du har plass til 6,5" ja(bakerst i bildet). Gitteret er bare til å vippe av med ett passende skrujern.
DSCN1477.JPG (258.89 kiB) Vist 1535 ganger

#126405  av kennethx

Stemmer som GT_rider viser med bildet, du får inn 6.5" fnq sett der med små modifikasjoner som jeg beskrev over. Diskanten plasserer du i hattehyllen. Om du ikke har system10, kan du bestille nye plast deksel med diskant plasering til hattehyllen hos Toyota.

#126469  av Paulsen86

hva er system 10?? hehe..

trodde ikke man måtte ha diskanter utenom, sitter det ikke noe i? har ikke peiling på bilstereo..
hva er Koaxialer?
mellomtoner?
og sånn?

trodde man bare trengte å sette inn en høytaler så fikk man alt man trengte for en helt grei lyd :)

#126477  av kennethx

Paulsen86 skrev:
kennethx skrev:fnq bak settet som alpher nettopp solgte GRISEBILLIG passer i original kassene bak (6.5") sinnyskt bra elementer, har de selv, det er faktisk de som tror det ligger en liten 8" bak i bagasjen der noen ganger. Enkel montering, kjøp en tube med silicon, ha en liten batteridrevet drill og en borr med passe dim i forhold til skruene.

tenker du på de som sitter oppi toppen bak baksetene nå? sett at det ligger til kasser der.. men får ikke opp "gitteret" .. hørt at dette bare er til pynt også.. men er alt klart til å legge ned høytalere der?
er 6.5 tommer i sideveggen, under trekantvindu, og diskant oppe i hattehyllen. (ved siden av)

Jeg har ikke hørt om MK5'er som er levert UTEN høyttalere i veggen bak?!?! trodde det var minimum 2 forran i dash og 2 bak slik jeg hadde på min?!

Dekselene er lett å ta av med ett flatt skruhjern.

#126478  av kennethx

system10 er noe som var ekstrautstyr på mk5, 10 høyttalere og forsterker.

2 i dashen, 2 i dørene forran, 2 diskanter i speilhuset i dørene, 2 i sideveggen bak og 2 diskanter ved siden av hattehyllen bak.

#126499  av Paulsen86

ok, jeg har ikke det systemet :(

men jeg har 2 i dashen og 2 i bakveggen under trekant vinduet!

gi meg noen anbefalinger a? noe uten tilpasninger som passer i eksistrende skrue hull også :)

#126504  av kennethx

Paulsen86 skrev:ok, jeg har ikke det systemet :(

men jeg har 2 i dashen og 2 i bakveggen under trekant vinduet!

gi meg noen anbefalinger a? noe uten tilpasninger som passer i eksistrende skrue hull også :)
Da tror jeg ikke du har så mye å velge i :-P

Men seriøst, du trenger ikke være håndtverker for å tilpasse LITT da. Spørr alpher på forumet her om ett tilbud på noe du :)

#126512  av Paulsen86

hehe.. ok da. er faktisk håndverker :roll: hehe.. takk for den :P

har sendt PM til han.. venter spent på svar :)