TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Div klargjøringer til sommer:)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#127283  av w-master

Da tror jeg at planen er klar...

Etter helga begynner jeg og demontere motoren igjen..eller denne gang skal hele motoren ut på en gang...

Har funnet ut at jeg skal i allefall sjekk hva som har tatt kveld før jeg bestiller meg et frontcut :wink:

Jeg skal begynne og gjøre alt klart for og løfte motoren ut og neste helg kommer en kompis av meg og hjelper meg med og få den helt ut :)

Det jeg er mest uskikker på er om det er vanskelig og få av drivakslingene...
Noen som har gjor dette før og kan gi meg noen tips? :roll:

Kjedelligste er ikke å ha en bil som har havarert, men å ikke komme seg ifra A til B uten andres help :?

Men pågangsmote er der...hehe...begynner og bli skummelt dette...nesten som eg kjenner at eg har lyst til og ofre en fest i kveld for og skru på biln min :D Liksom avlyse festen min som jeg har invitert ca 20-40 stk til :twisted:

#127285  av kennethx

w-master skrev: Det jeg er mest uskikker på er om det er vanskelig og få av drivakslingene...
Er bare å trekke ut det. Hvis du tenker på mellom akslingen, så er det å løsne motorfestene i bak og forkant så du kan vippe motoren og kassen litt, og trekke ut (ta av opphenget til mellomakslingen under bilen da.)

Someone correct me if I'm wrong :)

#127287  av w-master

kennethx skrev:
w-master skrev: Det jeg er mest uskikker på er om det er vanskelig og få av drivakslingene...
Er bare å trekke ut det. Hvis du tenker på mellom akslingen, så er det å løsne motorfestene i bak og forkant så du kan vippe motoren og kassen litt, og trekke ut (ta av opphenget til mellomakslingen under bilen da.)

Someone correct me if I'm wrong :)
Det var noe slikt eg forstod det av manualen...
Da er det ikke så vanskelig da :P

#127362  av Amund

del mellomakslingen nermest girkassen der de er mulig. ta den av der, og dra den ut av girkassen. da er den ikke i veien når du skal ta ut motor og gir senere :wink:
Senker du ned hele hjulopphenget når du tar ut motoren? de du kan gjøre, er å løsne de 2 muttrene og den ene skruen under bærekulen, ta ut drivakslingene. så slipper du å ta ned hele hjulopphenget. motoren går ut forde. men, kan vere ein fordel å skru ut pumpa til ic.

#127992  av tbergstad

Hvordan går det?.. Fremgang?

#128055  av Morten

w-master skrev:Da tror jeg at planen er klar...

Etter helga begynner jeg og demontere motoren igjen..eller denne gang skal hele motoren ut på en gang...

Har funnet ut at jeg skal i allefall sjekk hva som har tatt kveld før jeg bestiller meg et frontcut :wink:
Gjetter på at det som skal til er en sliteborring (86mm->86,5mm) inklusiv nye stempler og stempelringer + nye rådelager. :wink: Men hvis det ser ut som om jeg har rett så pass endelig på å få trykktesta blokka før den blir borra så du ikke hiver penger ut vinduet hvis den er dårlig (spør Christian om det.... :roll: ). I tillegg har en del av disse blokkene en svakhet så IKKE bor til 87mm hvis det er nok med 86,5mm!

Lykke til uansett, og hils til Ronny fra meg! Er det ikke på tide å få masa han inn hit snart også?

#128099  av w-master

tbergstad skrev: Hvordan går det?.. Fremgang?
Har fått jekket opp bilen og plukket ut radiatoren og intercooleren osv..
Begynte på Ledningsnette går og...tok det av så langt så jeg kom før eg vipper litt på motoren..

Har også fått av eksosen...men ser ut til at jeg får meg noe og bryne på...for de boltene på drivakslingen under dem satt noe jævlig...ellers så blir bilen stående litt til jeg får tak i en elefant...er vist ikke så enkelt å få lånt seg en slik en.... :?
Morten skrev:
w-master skrev:Da tror jeg at planen er klar...

Gjetter på at det som skal til er en sliteborring (86mm->86,5mm) inklusiv nye stempler og stempelringer + nye rådelager. :wink: Men hvis det ser ut som om jeg har rett så pass endelig på å få trykktesta blokka før den blir borra så du ikke hiver penger ut vinduet hvis den er dårlig (spør Christian om det.... :roll: ). I tillegg har en del av disse blokkene en svakhet så IKKE bor til 87mm hvis det er nok med 86,5mm!

Lykke til uansett, og hils til Ronny fra meg! Er det ikke på tide å få masa han inn hit snart også?
Oki, såpass...tenkte disse blokkene tålte litt jeg...men skal ha dette i baktankene :wink: Blir vel kanskje og sende blokka til dem i trondheim når jeg kommer så langt...hører at dem ska være flinke...

Ellers:
Holder på og få tak i priser på et frontcut igjennom ronny for tia...venter bare på pris så er vel et frontcut under vei så snart jeg får lån :twisted:

Er ikke redd for og ende opp med to stk motorer...en ska i bilen og den andre ska prøves og selges etterpå en overhaling hvis det blir den som ikke kommer i bilen igjen :wink:

Skal hilse til Ronny :) Har prøvd og få han til og komme hitet...snakker om forumet til han ofte eg :twisted:

#128104  av w-master

Et lite bilde ifra forige tirsdag da jeg måtte bare parkere bilen etter at jeg har brukt x antall liter med motorolje....dere ser no hvor den ligger og kommer ifra :?
Vedlegg
DSC00103.JPG
DSC00103.JPG (234.36 kiB) Vist 1378 ganger

#128133  av w-master

ToyRacing skrev:hær ere no gæli ja :shock: :D
Hehe...det er helt sant...

Det er her mesteparten av olja hr kommet ut...dere ser hvor shini motorrommet er :P

Da har jeg fått lånt meg en elefant...eller jeg må bare få tak i en henger først...så gjør eg et forsøk med og få ut motoren :D

#128147  av Christian

Send blokka di til Oslo Sylinderservice, de er flinke. Og pass på at den blir testet før borring/plansliping som Morten nevnte! :oops:

#128327  av Kaizern

Uansett om dette ble en dyr "lærepenge" som noen sikter til her, så vet du ihvertfall hva du sitter igjen med når overhalingen er ferdig :D

Selv om pengboka ble litt slankere....

#128347  av w-master

Kaizern skrev:Uansett om dette ble en dyr "lærepenge" som noen sikter til her, så vet du ihvertfall hva du sitter igjen med når overhalingen er ferdig :D

Selv om pengboka ble litt slankere....

Sant :) Jeg tar det ikke så tungt at jeg må overhale\bytte motor...har endelig fått det prosjekte som jeg har ønsket meg lenge :wink:

En lite oppdatering...

Fikk endelig av mellomakslingen i dag...faen den satt, men nå er den av i allefall...eneste er at det eksosanlegge som stod på...tja...tror ikke det kan brukes så mye mere...kan si det slikt...det var i veien :evil:

Men uansett, så var det bare og kaste uansett.. :roll:

Har nettopp vært og hentet meg en elefant som dere kan se på bilde...liten var den faen ikke...den var som støpt til den hengeren som jeg hadde lånt...bokstavlig talt...hehe...glad ikke onkel politi så oss :roll:
Den elefanten er godkjent til og løfte hele min bil :shock:

Så et par søprsmål:

Noen som kan gi meg et god råd åssn eg kan få av det bakre motorfeste enkelt?

Hva skal jeg gjøre med AC'en? Det er vel gass i den? Hvor er det enklest og ta den av?

Blir vel og prøve og få ut motoren i morra og se i løpet av de neste dagene hva som har tatt kveld...

Ellers så vet jeg ikke om det blir noen oppdateringer på meg på en ukes tid, da jeg må sende inn pc'en til servic...snufs...

Så setter pris på alle slags råd og tips :)
Vedlegg
DSC00122.JPG
DSC00122.JPG (267.63 kiB) Vist 1339 ganger

#128371  av CelicaTurbo

eneste måten å unngå å miste AC-gassen må være å skru av kompressoren og henge den opp på siden med noe tau og håpe at du da får ut motoren uten problemer.. Om jeg husker rett er det flexislanger som er koblet til kompressoren og om disse er lange nok så er det nok mulig å få til.. fjern først dynamo, festebrakett for strammehjul og deretter sitter kompressoren med to bolter (den ene bolten er samme som holder braketten til strammehjulet).

Ellers, vet ikke helt om du har fått det med deg, men det er enklest å senke motoren ned på bakken og deretter løfte bilen opp og bort fra motoren, fremfor å prøve å dra motoren opp og ut ;)

#129447  av ToyRacing

Deilig å stå/ligge ute i grusen å skru bil eller :?: :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10