TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ecu

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

ecu

#128189  av funkyfung

heisann

Dette har ikke noe med toyota å gjøre men jeg har et lite spørsmål angående ecu, er sikert noen som vet litt om dette her!

Har en kompis av meg som kjørte motoren til helvete på siste sommerfteff på acr banen, en mazda mx6 og vi holder nå med å fa tak i en jdm motor til denne, problemet er at denne motoren har en anen ecu en orginalt i europeisk mx6 og sliter med å finne en motor med ecu, har klart å finne en koplett motor med gir, men automat, så da lurer jeg på om det går ant å bruke den ecuen som følger meg på den manuelle kassa som står i bilen nå..ikke meninga å ta dette opp på dette forumet :oops: men mazda forumet er ikke like bra som dette...håper noen har noen formeninger om dett

på forhånd takk

#128229  av Morten

Kommer an på hvilke forskjeller det er på motoren du får (regner med det er noen forskjeller siden ECU er forskjellig). Er det luftmengdemåler eller MAP basert?

Hvis det er luftmengdemåler og få til ingen forskjeller på motor (inkl. effekt) bør du kunne bruke ECU'en du har hvis du samtidig bruker ledningsnettet du har og eventuelle sensorer som måtte være forskjellige.

Hvis det er MAP-basert motorstyring og forskjeller i motor (og effekt) ville jeg vært mere skeptisk da disse er vesentlig mere følsomme for endringer av oppsettet.

#128234  av funkyfung

motoren har luftmengdemåler, den japanske motoren har 200 hk mot 164 i den europeiske. det er anne kompresjon, kammer, og innsugsmanifoil(ellers er blokk osv den samme)så den orginale ecuèn passer vell ikke..
det jeg lurer mest på er hvis vi bruker den ecuen som står på automatmotoren og tar den manuelle kassa som står på bilen nå..om det går bra..noen sier ja mens andre er mere skeptisk...sliter litt her...motoren starter vell på den ecu som følger med, men kommer sikkert en del feilmeldinger opp hvis den har noe som helst med automatkassa å gjøre...med tanke på cruicekontroll mm...
noen formening om dette?

#128238  av Morten

Med såpass forskjeller tror jeg at jeg ville valgt å være litt tålmodig og heller venta til jeg fant en manuell med ECU og ledningsnett.

Når det gjelder automat har jeg null interesse for automatkasser og derfor også null peiling på dem.. så kan nok ikke hjelpe deg der! :wink: :mrgreen: