TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruk av tykkere olje pÃ¥ celica mk7 / mr2 mk3 ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #128268  av celicat23

En ting som alltid har plaget meg litt med celica'n, er den lettere triste lyden av motoren. Var faktisk så lite fornøyd med den etter at jeg kjøpte den, så jeg leverte bilen hos toyota og ba de se på den. Er jo litt hint av diesel lyd i den. Men fikk konstantert, 2 forskjellige ganger, at det er helt vanlig med disse motorene. Og ble enda mer skuffet når jeg hørte på en mr2 mk3, og hørte at det er faktisk samme triste lyden på den (ja, jeg er litt kresen på motorlyden :-))

Snakket litt med en som hadde en eller annen motor med dobble overliggende dill-og-dall (det er den tekniske beskrivelsen ja) som hadde hatt samme "problem" - han syns det var for mye "tikking" i motoren. Løsningen hans var å bruke 20w-50 olje, da ble han kvitt mesteparten.

SÅÅÅÅÅ kommer spørsmålet: Anbefalt olje (iflg. manual) til celica mk7 er 0w-40, 0w-50, 5w-30, 5w-40 eller 5w-50. Etter som jeg har skjønt så blir 20w-50 sammenlignet med de oljene, litt som å sammenligne sjokolade saus mot vann når det gjelder hvor flytende den er. 20w-50 anbefales f.eks ikke ved temperaturer under -10 pga dårlig smøre evne. Og det er enda viktigere enn før at motoren har drifts temperatur før man lar den få litt ekstra turtall.

Men, sommer tid, + grader i luften - skal det være noe problem å bruke 20w-50? Eller er det alternativt noe litt mer flytende som anbefales?

#128278  av Speeder

20w50 er ikke noe tykkere en 5w50 når oljene har driftstemp. Det er vel det bilen har store deler av tiden, så der problemet er...?

det første tallet indikerer tykkelsen når oljen er kald, det andre når den er varm.

Om det faktisk vil hjempe med tykkere olje, får noen andre svare på:)

#128325  av kake

Spørsmålet er hva slags tikking du hører. Har en kompis med en MK7 og har ikke hørt noe slik tikking der, og den er helt original. Det er ikke bare injektorene du hører da ? Jeg hadde ikke helt på så tykk olje på en slik motor iallefall. Trodde du hadde skikkelig effektanlegg og luftfilter på bilen din jeg ? Kan vel ikke høre noe annet da ? :wink:

#128333  av celicat23

kake skrev:Spørsmålet er hva slags tikking du hører. Har en kompis med en MK7 og har ikke hørt noe slik tikking der, og den er helt original. Det er ikke bare injektorene du hører da ? Jeg hadde ikke helt på så tykk olje på en slik motor iallefall. Trodde du hadde skikkelig effektanlegg og luftfilter på bilen din jeg ? Kan vel ikke høre noe annet da ? :wink:
Som sagt, er vel litt kresen på det. Det er ikke noe galt (!), bare med meg i tilfelle :) Fikk forklart hele opplegget av toyota, men hva er vel gøy med å bare akseptere fakta når du kan være litt sær og rar? :) Eksos'en min hører du ikke ved vanlig kjøring. Skriker bare til hvis du gir den litt ekstra turtall. Fin sånn, på godt og vondt.

Tok en tur i garasjen og fyrte den opp for å peile litt olje og sånn små ting. Nøt lyden av blitz filteret som sugde luft, før jeg hørte litt mer nøye etter på motoren. Og kan vel være enig i det at det er nok injektorene eller noe sånt jeg hører lyden av. Og "tikking" er ikke helt riktig beskrivelse av lyden, men vet ikke hvordan skal beskrive den :) Er noe av samme lyden i far sin a4 turbo. Får vel slå meg til ro med at disse 1.8'ene med variable kamtider og dill-dall lager litt andre lyder av seg enn en lat 2.0 16v :)

#128352  av Mr2 Mk2

Hehe er mangen Celica eiere som reagerer på disse lydene,har fått en god del av dem inn på jobben for å sjekke hva som er "galt".Reagerer på lyden i de jeg også,men det er jo en trøst at det ikke er noe gale da.

#128517  av jsun

Min lager også litt lyd på tomgang, men hvor ofte har vi det turtallet da? :wink:
Men jeg har også hatt maskiner som har gått roligere. Men tjukk olje ville jeg ikke brukt, det er greit med prima olje, hvis man må gi gass på kald motor, selv om det tilhører sjeldenhetene.