TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Corolla 1.3xli - ekstremt dÃ¥rlig ytelse pÃ¥ høye gear

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #128431  av andjoha

Heisann.

Har en 1.3xli corolla 94modell som jeg bruker mye i jobben som budbil.
Syntes den funker ganske bra til dette, bortsett fra en ting. Motoren yter EKSTREMT dårlig på høye gear (4 og 5).

Dette kommer best frem i bakker.

For å gi et eksempel: Hvis jeg kjører i 100km/t, og jeg kommer til en bakke, selv med en veldig svak helning, mister motoren ALL kraft. Jeg både hører og føler at "ingenting" skjer når jeg tråkker på gassen, den høres bare helt dau ut, og jeg er heldig hvis jeg kommer meg til topps uten å ha mistet så alt for mye fart..

Jeg skjønner at motoren uansett ikke er mye å skryte over, strikkmotor er vel rette ordet, men skal den virkelig være så ekstremt dårlig?
Her forleden ble jeg forbikjørt av ei lita blond bærte med rosa caps i en gammel 1.0l opel corsa :oops:

Jeg hadde 120.000km service på den hos toyota for en stund siden, men nevnte ikke problemet for dem da siden jeg ville se om det kanskje var nettopp dette bilen trengte for å finne tilbake formen, men det hjalp altså ikke no..

Så kanskje det finnes noen smarte mennesker her med forslag til hva som kan være galt / hva som kan gjøres?

#128445  av CelicaTurbo

Kjenner ikke til bilen spesifikt, men med såpass lite motorvolum er det godt mulig at motoren er mer avhengig av turtall for å trives. Om du ikke opplever problemer med akselerasjon gjennom hele turtallet på lavere gir så er det nok lite trolig at motoren har et spesiellt problem på høye gir og da er det nok trolig bare tilfellet at motoren har for lite moment på cruise-turtall til å ta deg opp bakker på en skikkelig måte uten at du trenger å gire ned.. Om dette er tilfellet (og motoren ellers er frisk) så er det ikke mye du kan gjøre med det, annet enn å sjekke at tenningspunkt er korrekt og gjerne fremskynde tenningen noen 2-3 grader ekstra og kjøre på 98 oktan bensin, det skal gi deg bedre respons og bedre drag i motoren, spesiellt på lave og mellomturtall. Om dette trikset er spesiellt heldig på din motor kan ikke jeg si for sikkert..

#128450  av andjoha

Syntes det høres ganske utrolig ut hvis det er normalt at man må helt ned i 3'e gir for å ikke miste fart i selv de slakeste bakkene når man kjører i 100, selv for denne lille pusling-bilen.. :|

#128458  av CelicaTurbo

det høres nok litt unødvendig ja..

#128469  av kaimagne

Jeg hadde en hvit 99 Corolla stasjonsvogn *gremmes* med 1,3-liters motor med hele 86 :!: hestekrefter, og dette hørtes veldig kjent ut... Bit i det sure eplet, gir ned, gi gass, move on! ;)

#128473  av celicat23

Hadde en corolla G6 før. 6 gir, 1.3L. Det var ikke rent skjelden det måtte gires ned nei. Tror egentlig du beskrev problemet med en gang: du har en COROLLA 1.3L. Er nok mest der det ligger.

#128481  av andjoha

blæh.. okei da :\ skjønte når jeg kjøpte den at det skulle være ganske pinglete greier, men hadde ikke forestillt meg noe SÅ ille.. :-| menmen.. de går jo fortsatt for ganske mye, kanskje jeg skal se meg etter noe nytt snart...

#128489  av celicat23

Hvis du er ute etter billig varebil/budbil så sjekk yaris'en. Selv om det bare er 1.3L det og, så går den mye bedre enn den corolla g6'en med 6gir og skulle liksom være sportslig...eller noe.

#128564  av daniel

broderen hadde samme problemet på sin seat toledo.. det som var problemet var at katalysatoren var så full i sot å drit at det var alt for mye motstand.. han tømte den og bilen dradde opp bakkene som aldri før.. kansje det er det som er problemet.. :wink:

#128573  av lexusmann

Har noe av det samme på min corolla også...spesielt til og fra Dagali la jeg merke til det......(regner med de er enkelte som nikker nå...) det der med kat'en var ikke så dumt, kanskje jeg skulle sjekke det opp...
Men, som dere sier, det er jo bare en 1,3 med 88 hester... :?

#128788  av daniel

uansett merkes det hvis kat`n tømmes eller fjernes.. stjeler en del power