TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Defkt turbo?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #128554  av Biggen
 
Jeg vet det står endel om turbo i forumet har, men jeg må bare forsikker ,meg.....!!!
Hvor defekt er en turbo, hvis den har "litt" slark ut/inn?
Bør den byttes snarest, eller kan den brukes med snill kjøring?

Evt. hva lønner seg, Overhale den eller kjøpe ny bytte turbo?
Takk.

 #128557  av tojo
 
Axial glapp :0,13mm eller mindre.
Radial glapp: 0,18mm eller mindre

Lønner seg å kjøpe ny turbo/bytteturbo. Ypperlig annledning til å oppgradere. :wink:

 #128560  av CelicaTurbo
 
man kan fint kjøre med en slitt turbo så lenge oljeforbruket er under kontroll og den bygger trykk jevnt og godt.. om du derimot hører ulyd fra turboen når den spinner opp, eller den har vanskelig for å produsere trykk så ville jeg ha stoppet å kjøre snarest for da er det trolig så mye slark at kompressor/turbin kommer borti turbohuset.. om det ryker mye sort røyk bak så er det nok også kjekt å bytte den, med tanke på miljøet og andre billister, samt at det nok ikke er så heldig med såpass stort oljeforbruk ;) Billigste er nok å kjøpe en overhalt innbytteturbo, men som det er skrevet over så er det også en god mulighet for å få turboen din oppgradert til noe grommere ;) En turbo som kalles "defekt" vil jeg si er en turbo som ikke kan brukes, altså ikke det samme som en sliten turbo. Det er uansett en fordel å overhale turboen før den blir så slitt at den skaper problemer ;)

 #128569  av Biggen
 
Takk for svar..! :D