TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Erfaringer med dumplyd

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #129768  av TheStig

Har noen har opplevd en dumpventil som gir den rette rallylyden? Min Forge gir ikke den rally lignende lyden, men et vanlig "pysj".. Det jeg ser etter er den "syk hest som nyser" lyden :wink:

#129769  av jumbo

Vel, det største poenget er vel at lyden du tenker på er wastegaten som har skylda for, ikke dump. Søk litt her på forumet, det var en tråd om dette for en måned eller tre siden :wink:

#129770  av TheStig

tja, blitz ss har jeg hørt gir skikkelig Solberg lyd.. Er det altså kun wastegate man hører på tv2? :lol:

#129947  av CelicaGT

Får blaffre lignade lyd fra min orginale dumpventil når eg kjører feks i motbakke og slepper gassen litt seint ut. Har apex'i filtrer med org dump..

#129949  av jumbo

TheStig skrev:tja, blitz ss har jeg hørt gir skikkelig Solberg lyd.. Er det altså kun wastegate man hører på tv2? :lol:
Om du tenker på den lyden jeg tror du gjør, altså en slags hurtig repeterende chi-chi-chi-chi-chi-chi-chi-chi lyd, er det hvertfall ikke en dump som lager denne.

#130018  av GT4 CS

Spurte på gundersen motorsport en gang om den herlige lyden, og han mente det var noe med elektronikk og antilag systemet som ga den lyden.

#130144  av Gjertsen

larsst185 skrev:denne har tilnermet den lyden jeg tenkte på i posten jeg skrev tidligere.
og han skal vistnok ha HKS sin SSQV ventil.
http://home.online.no/~janmunk/MOV00171.MPG
Jeg har også hatt HKS SSQV på min gamle bil (Carlos Sainz) og den ga bare vanlige Psssh lyden.
Hørte med forhandler og han sa det kom ann på bilene! noen biler har det andre ikke. så er nok no wastegate saker.

#130362  av mr_2

GReddy luftfilter...En kamerat av meg har det på 200`en sin.
Det lager en sånn chichichichichi-lyd som "jumbo" nevnte :wink:

#130377  av mr.two

mr_2 skrev:GReddy luftfilter...En kamerat av meg har det på 200`en sin.
Tror neppe det har noe med at det akkuratt er et Greddy filter som skal til..kjøper heller storien om wastegate

#130410  av Dalan

mr.two skrev:
Tror neppe det har noe med at det akkuratt er et Greddy filter som skal til..kjøper heller storien om wastegate
Ja er det ikke ekstern wastegate på disse originalt? Mener å ha hørt noe prat om det en gang.
Det er hvertfall denne som lager den lyden.
En jeg jobba med før hadde åpent filter på sin S13 og den lagde slik lyd.

#130441  av Andreazz

Dalan skrev:
mr.two skrev:
Ja er det ikke ekstern wastegate på disse originalt? Mener å ha hørt noe prat om det en gang.
Det er hvertfall denne som lager den lyden.
En jeg jobba med før hadde åpent filter på sin S13 og den lagde slik lyd.
Nei, de har vanlig intern wastegate orginalt! Det er fortsatt kompressor surge som lager denne lyden :o Lyden er der hele tiden, den blir bare mindre dempet med et åpent luftfilter. Står om surge på denne siden: http://www.max-boost.co.uk/max-boost/intake/DV.htm

#130475  av mr_2

:oops: jaja...hva vet vel jeg? :lol:
Det er en s13 ja..