TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min mr2 tror olje blandes etter gøysaft-prinsippet

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #129634  av Valnir

Hei folkens, først vil jeg bare nevne at jeg forsøkte å søke på forumet etter dette..
jaja, jeg er en noob, og det er derfor jeg spør om hjelp :wink:

Min 1992 MR2 virker jævli grådig på olje. Etter ca 2 tanker må jeg hive på en kvart liter igjen.. Vet at disse bruker litt olje, men SÅ mye da?:cry:

Jeg mistenkte lekkasje, så jeg dyttet en diger papp-plate under bilen et par netter, og den var knuskende tørr uten noen mørke flekker på..

Noen her som har konstruktive meninger, eller link til aktuell tråd her?

#129659  av CelicaTurbo

Det har blitt diskutert noen ganger tidligere ja, og høyt oljeforbruk uten synlig lekkasje eller svartrøyk er et problem på noen MR2'er, mest sannsynlig pga motor som er kjørt hardt før den har fått muligheten til å bli tilstrekkelig varm (det brenner fast stempelringer). Det er like mange MR2'er som omtrent ikke bruker olje. Men men, jeg har vel egentlig gitt deg svaret allerede nå, men for å utbrodere litt: Om det ikke er lekkasje er det som regel ventiltetninger eller stempelringer. Det er flere på forumet som byttet ventiltetninger i et forsøk på å fikse oljeforbruket for deretter å finne ut at det var stempelringene. Faktisk har jeg enda ikke hørt et tilfelle hvor det hjalp å kun bytte ventiltetninger. Så, som på de fleste andre biler er det trolig stempelringene som er problemet i din motor. Det er så klart ingen garanti for det så det kan bli en bomreperasjon, og derfor er det også greit å ta ventilene mens du først er i gang. Det koster en hel del på verksted så det anbefales å gjøre det selv eller å la noen andre kjentfolk gjøre det for deg. Jeg vil også anbefale at du tar en motorvask fra undersiden og deretter forsikrer deg om at det ikke er noen tegn til større oljelekkasjer etter noen dagers kjøring. Et tips er at det også er noen som har hatt godt hell med slik "engine flush" som løsner de fastbrente stempelringene så du kan jo vurdere det også, men pass på å kjøpe saker som folk har brukt med hell før (hør med Toyotaverkstedet hva de bruker f.eks), og vær også klar over at en slik engine flush kan også føre til oljelekkasjer om du er uheldig (lekkasjer som er kokset igjen blir åpnet av flushen). Følg bruksanvisningen nøye ;)

forresten: har du nylig kjøpt bilen av forhandler så er det en garantisak om bilen forbruker mye med olje, normen er mer enn 1 liter pr 1000km.

#129662  av kaimagne

CelicaTurbo skrev:forresten: har du nylig kjøpt bilen av forhandler så er det en garantisak om bilen forbruker mye med olje, normen er mer enn 1 liter pr 1000km.
Valnir skrev:Etter ca 2 tanker må jeg hive på en kvart liter igjen..
2 tanker blir vel ca 1000 km, så 0,25 liter virker da ikke som å være så altfor høyt forbruk... I forhold til normen for heving av kjøpet i hvertfall. Men kjedelig høyt forbruk likevel! :(

#129663  av CelicaTurbo

jepp, jeg tok den konklusjonen selv men tenkte at foreløpig forbruk virket til å være også et ganske grovt estimat så det er jo mulig, men ser lite trolig ut.

#129668  av jumbo

kaimagne skrev:2 tanker blir vel ca 1000 km
oi, hvordan klarer du DET :mrgreen:

Jeg klarer ei mil/liter om jeg er forsiktig, men der går også grensa (vel, så er jeg ikke veldig flink til å ha lett gassfot da, innrømmer det)

#129672  av Master

Jumbo: turbo blir noe annet vettu :lol: jeg har kjørt 15 mil og har halv tank igjen nå.. blir fort 1,5l på bykjøring.

#129698  av kake

Enig med CelicaTurbo. Hvis du vil utsette overhalingen litt, kan du jo prøve og skifte til Valvoline Maxlife olje. Den er delsyntetisk og utviklet med tanke på litt slitte motorer. Olja sveller litt, slik at den henger bedre sammen. Også endel tilsetningsstoffer i den som skal forhindre forbruk. Verdt et forsøk. Ellers kan du prøve en slik flaske med Omega oljetilsetning (Denne har jeg hørt mye skryt om). Meget liten flaske som koster en liten forume (3-400,- ca). Har sett den i hyllene på et par bensinstasjoner, men ikke hos bilrekvisitaene merkelig nok. Dette er bare et middel du heller i motoren på tomgang, og ferdig med det, så det er jo ganske greit.

#129819  av chris

Master skrev:Jumbo: turbo blir noe annet vettu :lol: jeg har kjørt 15 mil og har halv tank igjen nå.. blir fort 1,5l på bykjøring.
Er ikke bare jeg som opplever heftig bensinforbruk ser jeg :lol: :twisted:

#129874  av Valnir

Takker for tipsene. Skel se om ikke jeg får sjekket dette før vinteren :wink:

Bilen er forresten ikke kjøpt hos forhandler. Henta den tidligere i sommer, og har funnet ut at fyren hadde "utelatt" en god del informasjon omkring bilens stand..

Men men, jeg hadde nå tenkt å bytte litt her og der uansett da .. hehe