TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min Celica ST182 er DØD-Lenge leve min nye GT4 motor!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #130353  av Biggen

Min kjære Celica gikk brått fra meg i dag på hjem fra jobb. Den takket for seg mitt på E18 i Oslo i rusjtiden på en fredag. (Unskyld :oops: )
Den bare døde momentant. Ikke no host, ikke noe hark. Når jeg prøver å starte den er det nesten som å starten den uten pluggene skrudd i.

Jeg tok en kompresjonstest og her er resultatet:
Sylynder 1 - DØD
Sylynder 2 - DØD
Sylynder 3 - 6,2 bar
Sylynder 4 - DØD

Jeg har tro på 1 av 2 ting.
Blåst toppakning, og/eller brente stempler.
Olja er fin, og kjøleveska er fin
Hva tror dere?

Det skal sies at den har bruke mye olje i de site åra, så det kom ikke som en kjempe overaskelse, men dog.

Har en turbo motor liggende å venter på meg så jeg er ikke så enormt lei meg....... :D
Men kunne den ikke holdt bare noen uker til da.......... :?: :?: :!: :roll:
Sist redigert av Biggen den 27 nov 2005 22:24, redigert 1 gang totalt.

#130374  av 2fastgt4

jeg tror du har en død motor og en motor med potensiale liggende :wink:

det passer aldri att en motor ryker.

føler med deg :cry:

#130456  av CelicaTurbo

det skal da forferdelig mye til for en NA bil å brenne stemplene, men det er jo alltids mulig at det er toppakningen, men at den ryker under køkjøring? :lol: Men men, har du en motor liggende så har du jo nå fått unskyldningen du trenger for å sette igang med byttet ;)

#130460  av Biggen

Ja det er bare å sette i gang med motor bytte nå. Det lissom ingen vei tilbake :D
Hva er normalt kompresjon pr syslynder på motoren min?

#130501  av kennethx

Kan det være vannpumpen som har takket for seg, og så har motoren kokt og tatt livet av topp pakningen?

#130547  av Biggen

Det var ikke noe damp som kom ut av moteoren når jeg stoppet.
Og olja og kjøleveska var helt fin når jeg tømte det i dag.

#130561  av TheStig

kan være kamakslingras.. men litt rart om olja va fin .. hm

#130581  av Biggen

Ikke smalt det, ikke blokerte hjula og ikke hoppet bilen bortover før den stoppet. Det var et aldri så lite nøkk, men ingen lyd. Og jeg merket nesten ingen forskjell om jeg tok inn clutchen eller ikke når jeg rullet bortover.
Den var bare rett og slett død. Skal bli spennende å skru den opp for å se hva det var som skjedde. Men får vel konsentrere meg om motor bytte først tenker jeg.

#131052  av larsst185

Registerreima di da?du har sjekka den?Stemmer ikke helt 100 med symptomene men kan være verdt å sjekke..

#131081  av Biggen

Mulig, men tror ikke det, da ville vel sylynder nr 3 også vært rar.
Har fått ut motoren nå, men må konse meg om å sette inn S3-GTE motoren inn før jeg begyner å skru opp den gammle. Men vil sjekke det opp etterhver..!

#131085  av larsst185

Spørs hvordan kammene ble stående når og hvis reima røyk det da.Har vert borti dette en gang tidligere,men symptomene var ikke helt like.

#131122  av Biggen

He he. Ja det er mye rart som kan skje når det først går galt...... :?

#131125  av larsst185

Du ser det jo fort ved å skru av øvre registerdeksel...

#143930  av Biggen

Jeg vet at denne tråden er vinter og votter gammel, men nå som jeg vet årsaken til "raset" ville jeg bare nevne det.

Og i den forbindelse må jeg bøye meg i støvet for larsst185
larsst185 skrev:Registerreima di da?du har sjekka den?Stemmer ikke helt 100 med symptomene men kan være verdt å sjekke..
Dette var så rett som det kunne blitt. Reg reima hadde sliti for meg. + at den var porøs, og hadde sprekkdannelse over hele reima. Det skal sies at den skulle vært byttet for en liten stund siden, men fikk aldri rota meg til å gjøre det da..... :oops:
Uansett. Nå er turbo motoren oppe å går. Og den går skikkelig bra. Det er morro med turbo ja........ :D :D

larsst185: En øl til deg ved neste treff :D