TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorbytte pÃ¥ MR2 Turbo. (Bilder)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #131511  av FireWalk

Nå har jeg fått tak i ny motor via vår alles kjære Markus. Det er en komplett "motor", men uten girkasse, ledningsnett osv..

Meningen var at en kamerat av meg skulle ordne dette. Prosjektet er såvidt påbegynt, men vi har bare fått motoren som er halveis ut.. og den nye er ikke i nærheten av å komme inn i bilen enda.

Det blir utsettelse hele tiden, og jeg frykter at han ikke kommer til å få tid til å gjøre noe med bilen før vinteren kommer.. og jeg vil helst ikke at bilen skal stå ute på sommerdekk hele vinteren..

en annen ting er at jeg skulle få gratis omlakkering av bilen pga at lakkereren ikke var fornøyd (jeg lakkerte jo bilen for litt siden). Men nå skal han flytte til utlandet til våren, så om jeg ikke får bilen inn til han før vinteren setter inn så går jeg jo glipp av lakkering verd over ti tusen kroner... Så jeg begynner å bli litt engstelig..

tenkte jeg måtte forhøre meg om andre alternativer.. har sjekket litt forskjellige verksteder i Ålesund, det billigste skulle ha 10-12000 for jobben.

Er dette en grei pris eller er det dyrt? jeg har ikke hørt med Toyota enda.. sant å si, så har jeg ikke helt troa på Verkstedet til Toyota Ålesund pga mange dårlige erfaringer tidligere...

Det beste hadde jo vært å få noen til å ta jobben svart, men er vel strengt talt få i området her som har peiling på disse motorene..

Planen var å flytte over Turboen fra gamle motoren over på den nye, samt girkasse, chlutch, og downpipe.

Slenger med noen bilder av motoren nå :)
Vedlegg
P1010048.JPG
P1010048.JPG (42.48 kiB) Vist 887 ganger
P1010041.JPG
P1010041.JPG (40.43 kiB) Vist 887 ganger
P1010050.JPG
P1010050.JPG (45.51 kiB) Vist 887 ganger
P1010047.JPG
P1010047.JPG (42.28 kiB) Vist 887 ganger
Sist redigert av FireWalk den 18 sep 2005 22:23, redigert 1 gang totalt.

#131512  av FireWalk

flere bilder:

eneste som mangler nå er å få alt på plass... :-)
Vedlegg
gassdemper til å holde motorluken oppe med..
gassdemper til å holde motorluken oppe med..
P1010131.JPG (27.1 kiB) Vist 883 ganger
P1010039.JPG
P1010039.JPG (37.24 kiB) Vist 883 ganger
P1010038.JPG
P1010038.JPG (37.6 kiB) Vist 883 ganger
turboen som skal flyttes over
turboen som skal flyttes over
P1010035.JPG (49.96 kiB) Vist 218 ganger
downpipe
downpipe
P1010006.JPG (58.53 kiB) Vist 215 ganger

#131519  av spkstrp

kjenner du noen med bilhenger ? ;)

#131522  av FireWalk

spkstrp skrev:kjenner du noen med bilhenger ? ;)
nei.. alt står på halv åtte nå... tror ikke den bilen kan rulle på egne hjul nå, da knekker nok bare alt sammen.. hehe.. og pga plasseringen av lakkboksen til han fyren så er det svært vanskelig å få den på henger.. har tenkt på det før.. så det beste hadde vært å bare få motoren ferdig nå, slik at bilen kan kjøre dit for egen maskin.. :) Tror det er det enkleste. Det burde jo være gjort på en helg å foreta et motorbytte..

Litt bortkastet å få tak i henger og folk som kan kjøre begge bilene, også kjøre en time hver vei og betale for å leie henger osv og. Motoren må jo gjøres ferdig før eller siden uansett, så da kan den like gjerne bli gjort ferdig nå slik at jeg kan slå to fluer i en smekk! :-)

har bestemt meg nå for at NÅÅ skal noe begynne å skje snart... orker ikke å gå i månedsvis å vente.. neste sommer SKAL bilen være klar! :wink:

#131524  av spkstrp

Ok, men om det skjærer seg, så kan man montere hjulopphenget på mk1 uten motor for å frakte den uten problem i hvertfall. ;)

#131567  av FireWalk

sylte-racing ville ta på seg oppgaven.. om ikke han kompisen min begynner innen helga (noe han nå sa han skulle). Så da venter jeg i spenning :-)

#131574  av CelicaTurbo

firewalk, fint med motor men du har vært her såpass lenge på forumet at du bør huske på å skrive en skikkelig emnetekst..

#131584  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:firewalk, fint med motor men du har vært her såpass lenge på forumet at du bør huske på å skrive en skikkelig emnetekst..
Syntes den var enkel og grei jeg :) tenkte på flere alternativer da.

Er ikke alltid like lett å velge.. :-)
Det fremgår jo av topic at det dreier seg om et motorbytte, og det er i MR2 forumet så da skjønner man at det dreier seg om et motorbytte på en MR2 :-)
Men skal huske på å skrive en litt fyldigere beskrivelse neste gang 8)

#131610  av jumbo

For å være ærlig, synes jeg emneteksten var rimelig selvforklarende jeg, men men....

Uansett, grattis med motor!

#131613  av mr.two

gen. 2 ? whut..

#131616  av FireWalk

mr.two skrev:gen. 2 ? whut..
Er en J-spec gen 2. Den med 225 hk. Flytter over en oppgradert CT20b turbo, downpipe, effekt-eksos hele veien bak, og apexi filter... da burde jeg jo ha ca 245 hk uten å øke trykket noe vil jeg tro.. Gen 3 var så vanskelig å få tak i.. og når man først får tak i så mangler det ledningsnett.. Måtte gå for en "økonomipakke" og foreta noen kompremiss.. Tror jeg vil bli fornøyd med den motoren der jeg :)

Tross alt bare 25 hk i forskjell her. og over 15000 kroner i forskjell.. :) men de modifikasjonene jeg nevnte over burde jo utligne de 25 hestene skulle jeg tro.. ?

#131623  av mr.two

Skulle vel tro du vil komme opp på 245hk da ja..Det er bra futt i 225hk motoren også, har prøvd det. Lykke til med bytte, bra ting begynner å se litt lysere ut !

#131627  av ADHD:-)))

Hei!
Grattulere med ny motor!!! den der såg da strøken ut!!!
En tin eg lurer påer de problemer med att du ikke kan montere motoren selv eller??? I såfall så er de jo nesten enskam att noen ikke har tilbutt deg hjelp!!! hadde du bodd i netheten av meg så hadde med glede tilbud å hjelpe deg å montere/skru inn den nye motoren for de er vel rimelig planke kjøring viss en har skrudd en den bil!!! Men men håper de går bra å de ordner seg for deg!!!:-)

litt oftopikk for sånne sommeg somdrømmer ommett slikt motor bytte!!!:-)
Va må en ji for en 2Gen turbo motor

#131631  av FireWalk

ADHD:-))) skrev:Hei!
Grattulere med ny motor!!! den der såg da strøken ut!!!
En tin eg lurer påer de problemer med att du ikke kan montere motoren selv eller??? I såfall så er de jo nesten enskam att noen ikke har tilbutt deg hjelp!!! hadde du bodd i netheten av meg så hadde med glede tilbud å hjelpe deg å montere/skru inn den nye motoren for de er vel rimelig planke kjøring viss en har skrudd en den bil!!! Men men håper de går bra å de ordner seg for deg!!!:-)

litt oftopikk for sånne sommeg somdrømmer ommett slikt motor bytte!!!:-)
Va må en ji for en 2Gen turbo motor
Hei! takk for det. Veldig snilt sagt av deg. Motoren ser veldig strøken ut ja! ser jo nesten ny ut :D Nå er det vel ikke så mange her på forumet som bor i nærheten av Ålesund. Hadde det vært det så tror og håper jeg at de hadde tilbudt seg å hjelpe. Jeg har vært utrolig uheldig med bilen min. Har hatt problemer med motoren helt siden jeg fikk den, og jeg har vel ikke fått kjørt den mer enn kanskje 10 timer totalt på det året jeg har hatt den... men nå håper jeg på at ting blir bedre neste sommer nå som jeg får inn ny motor. Nå har jeg jo ventet i månedsvis på å få hjelp til å sette den inn. Ser lyst ut nå, kan hende ting kan skje iløpet av helgen.

Jeg har fint lite greie på bil-skruing selv.. jeg er en IT mann og mekaniske ting er ikke for meg.. Selv om jeg er veldig interessert i biler og ønsker å lære. :)

Jeg er ikke sikker på hva en komplett 2. gen motor koster, jeg kjøpte kun motorblokka komplett, men uten girkasse, chlutch, bensinpumpe, slanker kabler, ledningsnett osv osv.. Men vil tro at om du skal ha en komplett 2. gen motor så blir det nok billigere enn en 3. gen. Men viktigst av alt er jo at de er lettere å få tak i enn 3. gen motorer. :)

#131632  av ADHD:-)))

Hei!
ja eg har lest omm din USANSYNLIGE uflaks!!!:-(
Eg håper att de ordner seg med deå få motoren i bilen å alt virker sjikkelig de FORTENER du virklig!!!:-)
LYKKE til!!!