Flywheel exploded ripping through the chassis, engine bay and floor hitting right between the drivers legs on the seat. narrowly missing he precious jewels. Pretty lucky.

Ikke de beste bildene, men dere skjønner poenget?!
Får vel nevne at mange folk der ute advarer mot å dreie av et originalsvinghjul. Grunnen til det er at et støpegodshjul gjerne (ikke alltid?) er "hardt" i overflaten, men mer porøst inni. Det som da KAN skje er at svinghjulet går i oppløsning når det får masse turtall, rykk og napp.
Jeg har aldri opplevd det, men har sett bilder av en volvo hvor deler av svinghjulet gikk igjennom gulvet (!). Det gidder ikke jeg ta sjansen på. Koster ikke såå mange tusen for et "profft" svinghjul dreid av stål eller hva de lager de av. PS!! 8.000rpm er 133 ganger i sekundet. Den som gidder kan regne ut hva et 10kg svinghjul veier i den hastigheten.
The explosion proof bellhousing will keep my toes and feet intact in case of a flywheel or clutch failure. I've been in a vehicle that had a stock bellhousing when the flywheel exploded. The bellhousing, flywheel, and clutch assembly were all in pieces no bigger than marbles. The floor and the headers were shredded. We were lucky that the previous owner had installed new carpet over the original carpet which combined to serve as a sort of flak vest during the incident.
kilde:
http://www.v8monza.com/engine.htm Pkt. 10
http://www.advancedclutch.com/proveit/a ... .asp[quote] Make no mistake, an exploding flywheel or clutch can injure or kill.[/quote]