TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorbytte til 3s-gte hva trenger jeg mere??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #132598  av Blueman

Hehe som topic sier så skal jeg bytte motor snart... skal bestille en 3gen rear cut så da har jeg vell bremser osvosv...
Men det jeg tenker på er hva jeg trenger mere, jeg tenkte jeg skal bare gjøre alt i løpet av vinter ta alt i en smell liksom.
Det jeg vet jeg kommer til og kjøpe er:

Ny reim til motorn
Turbotrykksmåler
Oljetrykksmåler
A-solpe
ny eksos

kom liksom ikke på noe mere i farta :?
Jeg har også som mål om å få ut 300hk av den hva må til da? data styrte greier?
jaja som dere ser så trenger jeg help :?

Takk for alle svar :D

#132632  av Larsen

Tenker på motorstyring eller det dumme navnet alias"datasprut"
Kan jo hende at du klarer deg med noen billigere løsning. For hvis du skal få noen gode resultater med ny motorstyring, må du itillegg ha bilen på dyno. Det kan fort bli store penger ut av sånt!

#132706  av jumbo

For 300 gamp har du vel hvertfall lyst på åpent luftfilter, downpipe, eksos, boost controller og custom mapping.

En ting til (med forbehold om at jeg har rett her): Bremsene på 3-gen er bedre enn tidligere revisjoner. I såfall har du IKKE lyst til å bruke bremsene fra det rearcutet på en 1/2 gen mkII (ettersom det endrer bremseballansen foran/bak)

Ellers er det masse småting du typisk tar samtidig med motorbytte, oljefilter, plugger, hose from hell, evnt andre slanger/rør som er modne for utskifting etc etc

#132743  av chris

bensinfilter.. termostat.. registerreim..

er ikke nødvendig med custom mapping for å få 300 hk utav en 3.gen 3S-GTE.. trenger eksos, luftfilter, boostcontroller og downpipe.. en ny IC er heller ikke dumt. :)

Fordel å ta en tur på dyno når man skal justere opp trykket.. for å sjekke at alt er i orden :)

#132751  av Morten

Rotor, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, clutch inkl. utløserlager, regreim (eventuelt inkl. strammehjul), termostat, "hose-from-hell", motor olje inkl. filter, girolje, kjøleveske, bensinfilter... Det er standard tingene som jeg kommer på i farta som trengs for å sikre at den er i god stand vedlikeholdsmessig.

Ellers er (som nevnt over): åpent luftfilter, downpipe, eksos, boostkontroller og mapping (inkl. minimum piggyback med bensin + tenningsjusterings mulighet) ting som er greit å starte med hvis du ønsker 300hk. Vil og anbefale å oppgradere intercooler og installere oljekjøler, spesielt hvis banebruk er i tankene. :wink: Bensinpumpe er også greit å ha i bakhode..
Sist redigert av Morten den 21 sep 2005 12:57, redigert 1 gang totalt.

#132753  av Morten

chris skrev:er ikke nødvendig med custom mapping for å få 300 hk utav en 3.gen 3S-GTE.. trenger eksos, luftfilter, boostcontroller og downpipe.. en ny IC er heller ikke dumt. :)

Fordel å ta en tur på dyno når man skal justere opp trykket.. for å sjekke at alt er i orden :)
Dynoturen er obligatorisk, siden MAP-baserte motorstyringer (som 3.gen) er veldig følsomme for endringer i oppsettet sammenlignet med systemer som bruker luftmengde måler (som 2.gen). Bli derfor ikke altfor overasket dersom dynosjekken avslører at det bør/må justeres litt :wink:

#132848  av Blueman

Morten skrev:Rotor, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, clutch inkl. utløserlager, regreim (eventuelt inkl. strammehjul), termostat, "hose-from-hell", motor olje inkl. filter, girolje, kjøleveske, bensinfilter... Det er standard tingene som jeg kommer på i farta som trengs for å sikre at den er i god stand vedlikeholdsmessig.

Ellers er (som nevnt over): åpent luftfilter, downpipe, eksos, boostkontroller og mapping (inkl. minimum piggyback med bensin + tenningsjusterings mulighet) ting som er greit å starte med hvis du ønsker 300hk. Vil og anbefale å oppgradere intercooler og installere oljekjøler, spesielt hvis banebruk er i tankene. :wink: Bensinpumpe er også greit å ha i bakhode..
Banebruk var tanken ja :)¨
grunne til at du sier at den burde være oljekjøler er det av erfaring fra mo?? :P
SÃ¥ bare at du var plaga med varme :P :P

Hva er egetlig mapping?? :?

#132920  av Morten

Blueman skrev:Banebruk var tanken ja :)¨
grunne til at du sier at den burde være oljekjøler er d av erfaring fra mo?? :P
SÃ¥ bare at du var plaga med varme :P :P

Hva er egetlig mapping?? :?
Grunnen til at jeg nevner oljekjøler er at oljetempen blir ganske høy allerede ved orginal motor ved hard bruk. Plusser du på mer effekt og banebruk er det mere varme som skal transporteres vekk via oljen, noe som fører til enda høyere oljetemperaturer. :wink: Jeg har en 16-raders oljekjøler montert i tillegg til den orginale, og det var innsugstemperaturene jeg sleit med på Mo. :wink:

Mapping vil si optimalisering av parameterene i motorstyringen (som er oppbygd i såkalte "map"/kart, derav uttrykket mapping når man endrer de)

#133001  av Blueman

Morten skrev:
Jeg har en 16-raders oljekjøler montert i tillegg til den orginale, og det var innsugstemperaturene jeg sleit med på Mo. :wink:

Oki:) Må du få fiksa det så møter du opp på acr til neste år igjen :)
Morten skrev: Mapping vil si optimalisering av parameterene i motorstyringen (som er oppbygd i såkalte "map"/kart, derav uttrykket mapping når man endrer de)
Ok takk for svaret :)

#133025  av Morten

Blueman skrev:Oki:) Må du få fiksa det så møter du opp på acr til neste år igjen :)
Holder på! :wink: Driver og tilpasser ny intercooler (vann/luft) som både flower og kjøler vesentlig bedre enn den jeg hadde og i tillegg vanninnsprøyting. Hvis ikke det blir bra da blir jeg veldig overaska!

Dukker nok opp på ACR neste og også ja.. :mrgreen:

#133058  av Blueman

Morten skrev:
Blueman skrev:Oki:) Må du få fiksa det så møter du opp på acr til neste år igjen :)
Holder på! :wink: Driver og tilpasser ny intercooler (vann/luft) som både flower og kjøler vesentlig bedre enn den jeg hadde og i tillegg vanninnsprøyting. Hvis ikke det blir bra da blir jeg veldig overaska!

Dukker nok opp på ACR neste og også ja.. :mrgreen:
Det blir bra :)

Ja jeg må få ordna noe ordlig kjøling på min sån at jeg slipper et "bæsjrør" ned fra talet! :P :lol:

#192993  av Dr.Ling

Morten skrev:Rotor, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, clutch inkl. utløserlager, regreim (eventuelt inkl. strammehjul), termostat, "hose-from-hell", motor olje inkl. filter, girolje, kjøleveske, bensinfilter... Det er standard tingene som jeg kommer på i farta som trengs for å sikre at den er i god stand vedlikeholdsmessig.

Holder på med bytte '90 3S-GE til '94 3S-GTE, men hadde ikke planlagt å bytte rotor, fordelerlokk, pluggledninger, clutch, termostat, hose-from-hell, eller bensinfilter :? hadde håpet at disse var i ok stand til ihvertfall å få start og til å kjørt litt før den settes inn til lagring / mekking i vinter (motorn har gått ca 50k km, men har jo stått en stund) ..... Skal ha alt originalt til å starte med, bortsett fra eksos fra cat og bak.

Har lurt fælt på om bensinpumpa på en '90 3S-GE holder til en 3.gen 3S-GTE...... skulle kanskje holde? Vet ikke helt hva slags specs den 3S-GE pumpa har.....?

#193008  av Ivar

Dr.Ling skrev:

Holder på med bytte '90 3S-GE til '94 3S-GTE, men hadde ikke planlagt å bytte rotor, fordelerlokk, pluggledninger, clutch, termostat, hose-from-hell, eller bensinfilter :? hadde håpet at disse var i ok stand til ihvertfall å få start og til å kjørt litt før den settes inn til lagring / mekking i vinter (motorn har gått ca 50k km, men har jo stått en stund) ..... Skal ha alt originalt til å starte med, bortsett fra eksos fra cat og bak.

Har lurt fælt på om bensinpumpa på en '90 3S-GE holder til en 3.gen 3S-GTE...... skulle kanskje holde? Vet ikke helt hva slags specs den 3S-GE pumpa har.....?
Du MÅ ikke bytte disse tingene... du kan fint bruke ting fra rearcutet ditt. Det er visste ting som er praktisk å bytte mens motoren er ute, som f.eks registerreim og hose from hell.

#193034  av Dalan

Dr.Ling skrev:

Clutch, registerreim og hose from hell er veldig kjekt å ta mens du allerede har motoren ute.
Det er jo greit å vite at alt er i topp stand og ta alt med en gang, men plugger, pluggledninger, bensinfilter osv. er jo lett å ta senere også med motoren i bilen.

Ang. bensinpumpa anbefaler de på http://www.mr2oc.com å absolutt ikke bruke NA-pumpe (lik på 5SFE og 3SGE) med 3S-GTE, da denne arbeider helt i grenseland allerede ved originalt trykk.
Det er en liten møkkajobb å bytte den, og mye enklere å koble fra bensintanken når det er tomt i motorrommet.. ;)

#193038  av Dr.Ling

Ang. bensinpumpa anbefaler de på http://www.mr2oc.com å absolutt ikke bruke NA-pumpe (lik på 5SFE og 3SGE) med 3S-GTE, da denne arbeider helt i grenseland allerede ved originalt trykk.
Hmm. Har bilen oppe på 2-søylers nå og motorn ute.... kanskje bare å bestille seg en slik Walbro-pumpe fra Rage her på forumet....... jeg må bestille meg mekanisk speedo-sensor også og angrer litt på at jeg ikke har ny IC..... Har byttet reg.reim og vannpumpe, men clutchen får vente på seg. Får kanskje bare bytte HFH også, mens jeg nå skal bestille deler uansett. Den begynner jo å dra på åra, selv om ikke motorn har kjørt så langt.

Lurer også på hvorfor kull-beholderen er så mye mindre på turbo-motorn, og om det har noe å si..... kanskje bare for plassen sin del.

Skulle gjerne hatt tegningene / instuksene ang. ledningsnett, om noen gidder å sende som attachment til en PM.

Går ut ifra at bremsesylinder / bremsekraftforsterker / bremsekraftfordeler ikke trenger ny dimensjon (jeg setter turbo-bremser på hele veien rundt).....

Kommer ikke på mer å skrive nå...... ;)