TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica 2003 TSport: Skrape/"Friksjonslyder" i clutch

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #51843  av rbvik

Ved lave hastigheter hører jeg en skrape/skurre eller friksjonslyd (ref. NAF mekaniker) fra clutchen. Er det andre som har hørt det samme og som evnt. kan forklare hva årsaken kan være. Bilen har kun gått 18000 km

#51846  av chris

Som jeg skrev i andre posten, dette bør Toyota finne ut av, og fikse, på garantien. Har aldri opplevd en sånn lyd du beskriver, tror jeg

#51896  av Goose

Som sagt i en annen post. Det er svaghet i clurtsjen. Den trenger ikke å være slit, men det er et eller annet som gjør at den ikke fungerer som den skal. Dette er en klage grunnlag til toyota...
 #132324  av rbvik

Jeg har tidligere beskrevet et problem med girkassen i min TSport 2003 modell. Problemet var at det føltes som et slag i girspaken når jeg girer fra 2 - 3 og fra 3 til 4 giret. Etter utallige besøk hos Toyota, utskifting av 2,3 og 4 giret, skifting av girkassen og til slutt skifte av wireoverføringer uten at dette hjalp var jeg mer eller mindre utslitt og innstilt på å droppe hele saken. I forbindelse med 30000 service fikk jeg en av mekanikeren til å åpne girkassen og ta en siste sjekk.

Mekanikeren fant da tilsin overraskelse ut at 3 og 4 giret var feil innstilt fra fabrikken. I tillegg måtte han shimse opp kassen etter at han hadde skiftet alle lagrene. Dette var iflg han svært unormalt. Iom at jeg erfarte samme problemene med 2 helt forskjellige girkasser tyder dette på at det foreligger en produksjonsfeil som Toyota ikke ønsker å formidle til sine kunder.

Skulle noen ha en TSport 2003 + modell vil jeg anbefale samtlige å ta kontakt med Toyota og få girkassen gjennomgått. Dette problemet er nå registrert som et teknisk problem i Toyota systemet

#132677  av jsun

Hmm.. jeg har jo allerede byttet motoren min på garanti (se egen tråd), men lurer jo på om jeg kan få de samme problemene med min gearkasse?
Er det den samme 6 trins kassen som i T-sport?
I og med at min 143Hk verson leveres med 5 trins i USA.
Jeg har forøvrig ikke opplevd noe unormalt, selv etter 86 000km, på kassen.

#132686  av celicat23

jsun skrev:Hmm.. jeg har jo allerede byttet motoren min på garanti (se egen tråd), men lurer jo på om jeg kan få de samme problemene med min gearkasse?
MENER at girkassen er akkurat den samme. Celica i usa er litt latterlig. Du får jo den til og med uten elektriske vinduer og med trommel bremser bak (!)

Til deg som startet tråden: Siden du har så ny celica, vær oppmerksom på om det dugger i hovedlysene dine. Det er ett kjent problem på celica'n, og du får nye på garanti. Fikk selv byttet mine, selv med bare bruktbil garanti.

#132705  av kaimagne

Det har begynt å dugge i hovedlykta på min høyre side nå. Var hos Toyota Moss, og de sa at det var registrert 1 sak på denne feilen i systemet. Mulig at de da tenkte på T-Sport, men han virka nølende til å ta det på garantien.
Jeg har også hørt om flere som har fått skifta, men hva slags garanti går det på? 3 års eller 5 års garanti? Eller skiftes alle, bare feilen oppstår?

Forøvrig, girkassen min også lager "girkasselyder" ved akselerasjon/retardasjon, men det er vel egentlig ingenting unormalt ved det...?

#132713  av celicat23

kaimagne skrev:Det har begynt å dugge i hovedlykta på min høyre side nå. Var hos Toyota Moss, og de sa at det var registrert 1 sak på denne feilen i systemet. Mulig at de da tenkte på T-Sport, men han virka nølende til å ta det på garantien.
Jeg har også hørt om flere som har fått skifta, men hva slags garanti går det på? 3 års eller 5 års garanti? Eller skiftes alle, bare feilen oppstår?

Forøvrig, girkassen min også lager "girkasselyder" ved akselerasjon/retardasjon, men det er vel egentlig ingenting unormalt ved det...?
Det er ikke så mange mk7 celica her i landet, og ikke noe spesielt "celica miljø" heller, så vanskelig å si hvor mange som har hatt problemet her. Etter å ha vært mye på diskusjons forum i usa, hvor det er maaaange celica, så er det ivertfall ett velkjent problem der.

Hvilken garanti det går på vet jeg ikke, men under alle mulige omstendigheter så burde det gå på 5års garantien da det er en svakhet ved bilen. Jeg, som sagt, fikk de byttet på en simpel bruktbil garanti fra toyota. Var ikke noen spørsmål. Viste de lyktene etter å ha vasket de så de fikk se dugget, fikk helt nye lamper, og leverte inn de gamle. Ikke noe om eller men i det hele tatt.

#132786  av jsun

celicat23 skrev:
jsun skrev:Hmm.. jeg har jo allerede byttet motoren min på garanti (se egen tråd), men lurer jo på om jeg kan få de samme problemene med min gearkasse?
MENER at girkassen er akkurat den samme. Celica i usa er litt latterlig. Du får jo den til og med uten elektriske vinduer og med trommel bremser bak (!)

Til deg som startet tråden: Siden du har så ny celica, vær oppmerksom på om det dugger i hovedlysene dine. Det er ett kjent problem på celica'n, og du får nye på garanti. Fikk selv byttet mine, selv med bare bruktbil garanti.
Og faktisk 4 trins automat, hvis jeg ikke har sett helt feil i dashbordet mitt, ved siden av tankmåleren, sees R D 3 2 1 He he :lol: .........