TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken toppakning til CS og hvor mye hk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #120631  av TheStig

Vurderer aa bytte toppakning og lurer dermed paa hvor tykk den originale pakningen paa CS er. Ser at de selger 1.0mm og 1.2mm HKS staal pakning.
Noen med erfaring med disse pakningene? Forstaar det slik at de krever en enormt flat og fin overflate for aa tette skikkelig.....?

Hvor mye trykk kan kjores med disse evt..

PS: Er i spania, derfor den rare skiften :oops:

#120668  av CelicaTurbo

1.0mm er standard.. normalt anbefales TTE pakning om du ikke skal kjøre ekstremt høyt trykk (kanskje 1.5-1.7 maks, tipper) for den er mindre sensitiv for at toppen og blokk må planes, mens HKS-pakningen holder til mer enn hva du har behov for men er meget sensitiv for ujevnheter mellom topp og blokk så det er et must at både toppen og blokken planes.. når topp og blokk planes bør du vel velge en tykkere toppakning enn standard også..

#120844  av TheStig

jeg skal aldri kjøre over 1.2 bar.. Da er galskap medregnet. Planlegger nemlig ikke mer enn 0.9 bar og det skal være enkelt å holde meg til med mindre noen andre sier at over 1 bar er trygt med TTE pakning.. ?
Har den original tykkelse?
Har funnet 1.2mm TRD pakning men ikke noen TTE ...

#120873  av CelicaTurbo

Da ville jeg ha brukt en TTE pakning istedet siden det er mye enklere å få den tett og den holder plenty til ditt behov. Jeg vet ikke hvilke tykkelser de har men jeg trodde nå virkelig at den var tilgjengelig i flere tykkelser. TRD pakningen er nok også dugendes men jeg har sett noen kommentarer om at denne pakningen ikke holder så veldig bra, men den holder nå fremdeles mer enn standard. Vær også obs på at det er forskjeller på toppakningen mellom 2. gen og 3. gen motorene. Det er mange på mr2oc.com som har brukt 3. gen pakning på 2. gen motorer og jeg har enda ikke sett noen har gitt skylden for problemer på sine motorer på akkurat det, men, det er en forskjell i kjøle- og oljekanalene når man ser 2. og 3. gen pakninger side ved side så du bør være obs på å få pakning for korrekt motor ;)

Et tips, Amund har en brukt TRD eller TTE pakning til salgs som du kanskje kan vurdere om du vil ha det litt billigere.

Med begge disse pakningene kan du fint holde 1.2 bar eller noe mer men det er forutsatt at bensintilførselen og tenning er korrekt for såpass høyt trykk, dvs ny motorstyring som er korrekt programmert.

#120928  av sleeper

jeg bruker en 1.4mm TRD pakknig og har ikke hatt noe prob med den enda...(har ikke lada mer en 1.3enda men det kommer! :D )

jeg plana bare toppen og den holder tett som bare pokker den :D

#120955  av Amund

bruk HKS, i følge erik er den vesentlig bedre enn trd, (noe om fjærstål og noe greier eg ikkje husker) ca 2500 eller opp....

hadde trd på min i fjor, gikk helt greit...

#121037  av CelicaTurbo

Amund, det er klart at HKS er mye bedre, men så på hva han skriver at han ønsker å kjøre på motoren da ;) En slik pakning vil jo også kreve nøyaktig høvling av både topp og blokk mens de andre pakningene er noe mer tilgivende ovenfor ujevnheter..

#121246  av Amund

CelicaTurbo skrev:Amund, det er klart at HKS er mye bedre, men så på hva han skriver at han ønsker å kjøre på motoren da ;) En slik pakning vil jo også kreve nøyaktig høvling av både topp og blokk mens de andre pakningene er noe mer tilgivende ovenfor ujevnheter..
sant nok, men ville uansett ikkje kjørt orginal. og då er de egentli kun hks som teller. topp bør planes uansett når den er av....
når topp først er av, koster de ikke så mye ekstra å få trykk testet toppen, eventuelt slipt ventiler, planet den. og få på en skikkelig topp pakning. arp studs er et must. hmm, for 5 lapper burde de ikkje vere så langt vekke i vert fall. i tillegg til de helvete de er å skiftre topp pakning på de bilene der... (har liksom gjort de et "par" ganger nå... :roll: )

#121247  av TOYPARTS

CelicaTurbo skrev:Amund, det er klart at HKS er mye bedre, men så på hva han skriver at han ønsker å kjøre på motoren da ;) En slik pakning vil jo også kreve nøyaktig høvling av både topp og blokk mens de andre pakningene er noe mer tilgivende ovenfor ujevnheter..
Trenger ikke å slipe blokken for å kjøre med stålpakning, kun gjøre litt bedre rent en man ellers ville gjort, en annen ting er at man monterer alltid stålpakning når det først er i deler, det er no min mening, det er alltid det som er det svake ledd i trimmingen alikevel.

#121271  av CelicaTurbo

TOYPARTS skrev:
Trenger ikke å slipe blokken for å kjøre med stålpakning, kun gjøre litt bedre rent en man ellers ville gjort, en annen ting er at man monterer alltid stålpakning når det først er i deler, det er no min mening, det er alltid det som er det svake ledd i trimmingen alikevel.
sant nok, det koster ikke så mye ekstra å være på den sikre siden, så slipper man å bytte pakning senere om man endrer planene i forhold til effekt også..

#121297  av gt4 carlos saintz

Har fått pris på div toppakninger nå..

Original: 750.
TTE: 700 med frakt.
HKS: 2900 av TRS og 3150 av flissundet.

Trur eg satsar på TTE pakning eg;)

#133614  av Blueman

gt4 carlos saintz skrev:Har fått pris på div toppakninger nå..

Original: 750.
TTE: 700 med frakt.
HKS: 2900 av TRS og 3150 av flissundet.

Trur eg satsar på TTE pakning eg;)
Hvor får du kjøpt den HKS pakninga? :? :?

#133624  av TheStig

på nissan er det bortkastet med stålpakning med mindre man skal kjøre en god del trykk. Etter mye prøving og feiling i statene har de kommet frem til at den original holder i årevis med opptil 20 psi ca ...

#133738  av Mani@c

Skal man ha amerikanske deler så importerer man det vel selv eller? Det har ihvertfall jeg gjort. Og når jeg ser på prisene dere diskuterer så blir jeg enda sikrere i min sak... Kjøp fra USA og importer selv.

ARP Bolter: http://www.sp-power.com/catalog/index.p ... _1668_1721 Pris inkl. mva: 1096,- (uten frakt)
Topp pakning: http://www.sp-power.com/catalog/product ... ts_id=1329 Pris inkl. mva: 1583,- (uten frakt)
Dette kalkulert ut fra dagens valutakurser...
Skal man ha bare én ting så er det dyrt å frakte, men man bestiller jo seff litt mer. Og det er gjerne flere som skal ha noe i samme slengen?