TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Montere turbo pÃ¥ en non turbo Supra?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #133942  av supraespen
 
Har hørt det er mulig å sette turbo på en non turbo supra.
Stemmer dette og er det noen som vet hvem som kan gjøre jobben?
Hørt det er mere dreiemoment i non turbo enn i en med turbo.

 #133947  av Andreazz
 
FÃ¥r nok mere moment med en turbo.. Ren fysikk regning det,
NM= kraft x arm
Turbo = mere kraft, ergo mer moment!
 #133952  av @lpher
 
supraespen skrev: Har hørt det er mulig å sette turbo på en non turbo supra.
Ingeting er som kjent unulig :D Men det er nok ikke så straight forward som mange forståsegpåere vil ha det til...vil jeg tro :D
supraespen skrev: Stemmer dette og er det noen som vet hvem som kan gjøre jobben?
Dont look at me ihvertfall! :D Anyone? :)
supraespen skrev: Hørt det er mere dreiemoment i non turbo enn i en med turbo.
LOL :D Avhenging av hvordan man setter det opp det da... :)

 #134006  av steffen karlstad
 
dette er fult mulig og faktisk ganske normalt! jeg har rustfritt grenrør til deg med t2 flens! tokk dette fra en supra som hvar bygd om til turbo! broren min tokk e-management og 2xtileggdysene..

jeg kan gi deg et tlf nummer vis du er videre innterisert..
 #134018  av sindrejl
 
@lpher skrev: Ingeting er som kjent unulig :D Men det er nok ikke så straight forward som mange forståsegpåere vil ha det til...vil jeg tro :D
nja vet ikke det.. spørs hvor mye hk.. trenger ikke senke kompen for rundt 350hk.. men over det så må man senke komp. Det var iallefall det Are med Audiobahn supra'n mente.. samt Robert Opland. Så skal være ganke enkelt frem til et visst punkt før det blir grasat vanskelig :P

 #134035  av Harkoon
 
Spør toyparts... Jeg tenkte på å gjøre dette, men det er nok lettere å skifte til turbomotor.. Blir ikke rare prisforskjell regner jeg med... 8)

 #134042  av steffen karlstad
 
steffen karlstad skrev:dette er fult mulig og faktisk ganske normalt! jeg har rustfritt grenrør til deg med t2 flens! tokk dette fra en supra som hvar bygd om til turbo! broren min tokk e-management og 2xtileggdysene..

jeg kan gi deg et tlf nummer vis du er videre innterisert..
dette hvar en orginal supra motor med turbo kit (jeg har grenrøret)
det ble mappet til ca 400hk med en garret GT35 og med greddy E-management å 2x tileggdyser
dette var da på 0.8bar

 #134075  av tojo
 
Går å bygge om na motoren(moderat trimming) men skal det kjøres mye HK ville jeg byttet motor.

Turbomotoren har:
- bedre kjøling av stemplene(underspyling,6dyser som spruter olje oppunder stemplene)) :wink:
- lavere komp.

 #134079  av TheStig
 
trenger ikk underspyling når man kjører så lite som 0.8 bar og lavere comp er ikke noe fordel om man ikke sikter på høye hk tall.. Mye morsommere med en 300 hk bil med høy comp enn en 300hk bil med lav comp

 #134083  av tojo
 
TheStig skrev:trenger ikk underspyling når man kjører så lite som 0.8 bar og lavere comp er ikke noe fordel om man ikke sikter på høye hk tall.. Mye morsommere med en 300 hk bil med høy comp enn en 300hk bil med lav comp
300HK er vel moderat trimming! :D haha

 #134092  av TheStig
 
tojo skrev:
TheStig skrev:trenger ikk underspyling når man kjører så lite som 0.8 bar og lavere comp er ikke noe fordel om man ikke sikter på høye hk tall.. Mye morsommere med en 300 hk bil med høy comp enn en 300hk bil med lav comp
300HK er vel moderat trimming! :D haha
true that! men 300-330 hk med så høy comp skal ikke undervurderes. Må huske på at respons er nesten like viktig/gøy som effekt. Nissan min med bare 220 hk og maks comp var helt vanvittig gøy å kjøre ....

 #134094  av @lpher
 
En annen ting som heller ikke bør gjemmes bort er at man bør "oppgradere" en del andre komponenter på en NA også...om man skal montere turbo på den :)

Brakes anyone? :D
 #134095  av @lpher
 
sindrejl skrev:
nja vet ikke det.. spørs hvor mye hk.. trenger ikke senke kompen for rundt 350hk.. men over det så må man senke komp. Det var iallefall det Are med Audiobahn supra'n mente.. samt Robert Opland. Så skal være ganke enkelt frem til et visst punkt før det blir grasat vanskelig :P
350hk synes jeg hørtes litt høyt ut med over 10:1 komp...men...det er mulig det går bra det :D Men...nå vet jeg at ingen av de kildene du nevner har prøvd det selv også da :D

 #134096  av TOYPARTS
 
det er ikke annbefalt å plukke ut noe mer en 420hk på na motoren, men det går også HELT fint, det er MANGE som har gjort det før, om man kjøper et komplett kitt så følger alt man trenger med i settet, det å bytte til turbomotor er ikke noen god løsning på na, det blir fort mye dyrere en en oppgradering av na motoren.

 #134098  av supraespen
 
tenkte ha en ca 350hk i den for bilen, skal jo tross alt brukes til daglig og kjedelig å skru hele tiden. det kan fort bli dyrt. Bremsene er vel de samme som på TT utgaven?