TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor høyt trykk kan jeg kjøre med ct26 uten dump ventil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #134188  av GT4 CS

Som tittelen sier så lurer jeg på hvor høyt trykk jeg kan kjøre med på ct26 turboen uten dumpventil før jeg belaster innmaten i turboen for mye.

#134249  av kennethx

Jeg kjørte 1.2 bar i ett år på min. Det var ikke noe problem, men den klarer ikke HOLDE 1.2 bar til turtallsperren.

Rundt 5500 begynner trykket og falle og på 7250 ligger trykket nede på 0.9 bar. Sånn var det i allefall på min.

Så det endte med at man giret på 6000-6200 ca.

Kjell kjørte ct26 med 1.2bar OG dumpventil, og den turboen havarerte...

#134254  av GT4 CS

Er dette jeg har gjort og, grunnen til at min havarerte var en løs brakett inder turbo som skapte vibrasjoner. Så om jeg slipper gassen på 1,1bar
så skal ikke dette være skadelig?? Men det ble ikke mye lyd nå,bare litt dyp sugelyd hehe

#134256  av kennethx

Det er vel ikke tvil om at det er en større påkjenning for turboen med 1.2 bar enn 0.8 bar. Men hvor lenge skal den vare? 1 år, 5år 10 år?

Det er som med alle ting du presser litt utover det de er beregnet for, du reduserer levetiden.

#134307  av sleeper

min tok kvelden på 1.1 uten dump.. :? det var en t34 med skrudde lager.. kompressor bladene bøyde seg feil vei av belastninga som kom når jeg slapp gassen :shock:
men det har jo ikke noe med hvor høyt trykk du kjører når du gir på... heller hvor mye trykk det blir når jeg slipper gassen og lufta ikke får noen annen vei og gå en tilbake gjennom turboen.