TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Luftfilter?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #12959  av Leon

Jeg har en Mr2 mkII 91 modell.
Har kikket litt rundt omkring etter luftfilter, men er så sinnsykt mye å velge mellom.Jeg vil jo ha det luftfilteret som gir best\penest lyd og best kvalitet.Noen som kan hjelpe meg litt på dette området?
 #12965  av chris

Leon skrev:Jeg har en Mr2 mkII 91 modell.
Har kikket litt rundt omkring etter luftfilter, men er så sinnsykt mye å velge mellom.Jeg vil jo ha det luftfilteret som gir best\penest lyd og best kvalitet.Noen som kan hjelpe meg litt på dette området?
Jeg har Apexi Power Intake, etter tips og anbefalinger fra Markus (MR2Turbo). Ble dritrå lyd i bilen, i forhold til original. Spesielt over 4000 omdreininger. Dessuten er det sånn lifetime use :)

#12974  av Hobbes

Hvor kjøpte du det?

#12979  av Christian

Apexi og KN er vel de to beste...men det er vel kun Apexi som leverer ferdig kit...?

#12987  av CelicaTurbo

Skal du ha desidert råeste lyden kjøper du Blitz stålfilteret, vil du også være sikker på at filteret filtrerer bra sammen med god lyd kjøper du Apexi :)

#12989  av erling

Veldig fort gjort å lage et kit selv da. trenger jo bare en gyllen halvmeter med rør. :wink: Apexi er vel helt vedlikeholdsfritt? Slipper å olje og styre. Tror jeg hadde gått for det.

#12997  av turboman

Har Apexi-kitet, 1.795,- ifra PowerZone, Sarpsborg.

Ble fin lyd, og vedlikeholdsfritt. Ikkeno olje og klin... Jeg er veldig fornøyd med det. Så følger det med chrommet deksel til filteret også. Så det blir mer skjermet, enn om du bare monterer ett kon-filter.

Bytta hele greiene på ca 20 min, tenker jeg. Enkelt å gjøre...

#13017  av chris

turboman skrev:Har Apexi-kitet, 1.795,- ifra PowerZone, Sarpsborg.

Ble fin lyd, og vedlikeholdsfritt. Ikkeno olje og klin... Jeg er veldig fornøyd med det. Så følger det med chrommet deksel til filteret også. Så det blir mer skjermet, enn om du bare monterer ett kon-filter.

Bytta hele greiene på ca 20 min, tenker jeg. Enkelt å gjøre...
Ja, går greit å bytte. Ut med alt det gamle, og inn med det nye :D
Og tegninger på hvordan følger med om man er i tvil :P
Jeg liker dette filteret veldig godt i hvert fall

#13027  av erling

Christian skrev:Blitz har råest lyd ja, men filtrerer også dårlig.
HKS er verst.

http://www.mkiv.com/techarticles/filter ... index.html
Filtreringen er jo egentlig det første man bør se etter er bra ja. Den råe lyden kommer jo mer eller mindre uansett.

Men får man tak i universalt apexi-filter, så sparer man jo litt hvis man lager resten av lekene selv. :)

#13044  av Erlend

Altså, det viktigste er jo at filteret faktisk filtrerer...hvis det ikke er bra er det ikke mye vits, da kan man jo bare ha litt hønsenetting foran :P
Etter filtrering kommer gjennomstrømning av luft såklart :)

#13270  av MR2turbo

Jeg har og som nevnt Apex'i power intake, og valgte dette etter å ha sett gode resultater for det i flere tester. Bra lyd ble det og :)
 #13506  av Leon

Hadde akkurat en tlf samtale med Powerzone i Sarpsborg, og ble skuffa.Han visste jo INGEN ting.Er det noen andre firmaer i nærheten som leverer Apexi?
Så lurte jeg på hva slags diameter jeg skal ha på det luftfilteret? Mr2 92 modell. Noen som har målt det?

#13509  av Hitman

Var i snakk med Powerzone for ei stund sia og da hadde dei apexi filter til mr2 med monteringsett på lager.

1795.- skulle dei ha for det
 #13511  av erling

Leon skrev: Så lurte jeg på hva slags diameter jeg skal ha på det luftfilteret? Mr2 92 modell. Noen som har målt det?
3.5"- 4" passer på. Jeg har 4" filter selv. Bruker et takrennerør, er vel 3.8" tror jeg. Trøkka det inni orginalslangen etter å ha kappa av den:

http://www.ts-ogn.no/gfx/ErlingWahlberg_filter.jpg