TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Merkelig varsellamper

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #135021  av perchr

når jeg var ute å kjørte en tur i går så lyste det plutselig opp 4 varsellamper i dashen.. det batterilyset, orangsje oljelyset, sånn vifte forran motorlyset, og sånn rødt utropstegn.. i tillegg så dropper volten litt.. så skrur jeg av motoren og venter noen minuter og starter igjen, og da lyser de ikke lengre, og volten er normal.. dette har skjedd 3-4ganger nå.. hva kan det være? batteri? dynamo ellerno? :?

#135022  av Fredrik

Dynamo, dårlig jording, batteri, sikringer.. Dette er noe av det jeg hadde sett på ihvertfall...

Men teamet er tatt opp før så med ett søk trur jeg du finner litt...

Edit; Skriveleif...

#135024  av perchr

okey.. rart, siden noen ganger kan jeg kjøre rimelig lenge uten at det skjer noe, men plutslig så skjer det igjen..

#135060  av Blueman

perchr skrev:okey.. rart, siden noen ganger kan jeg kjøre rimelig lenge uten at det skjer noe, men plutslig så skjer det igjen..
Når sånt ting så skal det være litt rart :?
Du får bare starte og feilsøke så finner du nok feiln til slutt :)

#135082  av perchr

hm, jepp, får gjøre det

#135089  av Magne

Jeg hadde det samme.. Var da dynamoen som tok kvelden på min.
Var slik at det var lenge mellom hver gang den var sånn, men plutselig en dag ville den ikke slutte med det, og dynamoen var død. (uheldigvis var dette på vei til Sommertreffet ACR! :( ) Oljesøl som tok den.
(er visst ikke helt unormalt på mk2 som jeg har forstått det...)

Så det kan være tegn på at dynamoen sliter litt..

#135175  av perchr

hm, er det noe jeg evnt. kan gjøre for å redde dynamo da?

#135236  av Magne

Ta den ut og forsøke å vaske den rein. Grundig. Siden den ikke har tatt kvelden enda kan det jo hende dette redder dynamoen. Også må du jo sjekke om det er no oljesøl nedover der da. På min hadde jeg sølt endel olje ved påfylling da jeg var uforsiktig og ikke brukte trakt. I tillegg lakk toppdekselpakninga.

#135271  av Fredrik

Sjekk børstene på dynamoen.. Om de er slitne så bør de byttes og da slipper du mest sannsynlig å bytte hele dynamoen.. Er en ganske stor pris-forskjell ;)

#135274  av perchr

jepp, takk for svar.. får prøve å gjøre den rein 8)

#142478  av perchr

har fått sett litt på det nå, og det ser ikke ut som det var noe galt med dynamoen.. det virket som det gikk over en uke eller to, men nå er det her igjen.. virker som lampene kommer på hvis den får for mye turtall (3000 ca), særlig på litt kald motor.. men har funnet ut at hvis jeg ruser motoren til rundt 5000+ så forsvinner lampene igjen.. noen som har peiling?

#142524  av Tom-R

Har akkurat samme problemet på min MR2, Byttet dynamo siden den lada for mye. Har enda ikke funnet ut av problemet, men skal ta den med på verkstedet til farsan og se på d det (kaldt ute vett:P).Skal si ifra hvis jeg finner ut noe, håper du også skriver hva som var feil hvis du finner ut av det før meg:D

#142573  av perchr

ok, supert :D men jeg har ikke no plass å stå, og er nekt å stå ute i kulda :? men håper du finner ut av det, er skikkelig irriterende..

#148769  av perchr

ok, så nå døde 2'ern nedi gata her.. kjørte en km eller to, med lampene lysende under hele turen.. kom jeg til siste nedover bakken stod jeg på bremsa for morrosskyld, så absen kicka inn.. så ble lysene svakere og svakere, så kom jeg til siste bakken før huset, og mista alt av drag, og hele bila slukna.. så det jeg lurer på, er det no reim ellerno som kobler dynamo til motoren. kan evnt denne være slakk ellerno sånt. lampene forsvinner jo når jeg gir gass over 3-5000rpm, så kommer de tilbake når den går tilbake til tomgang.. dynamoen er sjekka for ikke så lenge siden, og det var ingenting galt med den.. kan noen hjelpe?

#148950  av perchr

sjekka den dynamo reima, var fin den og dynamoen spinner fint..kan det være jordingsfeil da kanskje? hvordan går jeg evnt fram for å sjekke det? er jo sikkert ikke sikring, siden ting funker når den kommer på høy turtall... trenger virkelig hjelp, må lade batteri om natta, og kjøre til og fra skole på bare batteriet.. :cry: