TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Crash bolts

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #13776  av mk1 black limited
 
Er det noen her som har satt på såkalte crash bolts for å justere camber? Dette er originale bolter fra Toyota som egentlig er ment for å justere camber på biler som har vært innblandet i en ulykke og der man ikke klarer å få fabrikkscamber med standard bolter.

Har kjøpt et sett som ihvertfall er ment for både Celica og MR2 mk2, men jeg tror de skal passe greit på MR2 mk1 også. Men som sagt, er det noen her som har prøvd dette?

Se eksempel her:

http://www.ameritech.net/users/trdcelica/suspension.htm

 #13777  av CelicaGT
 
Har jobba på VAG verksted og visst vi ikkje fikk justert camberen nok satte vi inn denne typer bolter.
Virkea bra på dei bilane eg måtte gjøre det på. Boltane er vel berre litt mindre gods på for å kunne gi meir justerings muligheter...

 #13810  av mk1 black limited
 
Den siden der hadde jeg faktisk ikke sett...takk!

Blir nok litt camberjustering foran på meg før Arctic Circle skjønner jeg...:-)

En ting jeg ikke helt fatter er at dette kan sitte? Såvidt jeg kan forstår er boltene rett og slett tynnere enn de originale, slik at det blir mer slark i hullet bolten går gjennom. Dermed får man litt justering der. Men, så skal man liksom bare dra til bolten og så skal det sitte? Hmmmm... Jaja, det er jo bare å prøve, ser fort om det sitter eller ei. :-)

 #13811  av erling
 
mk1 black limited skrev:En ting jeg ikke helt fatter er at dette kan sitte? Såvidt jeg kan forstår er boltene rett og slett tynnere enn de originale, slik at det blir mer slark i hullet bolten går gjennom. Dermed får man litt justering der. Men, så skal man liksom bare dra til bolten og så skal det sitte? Hmmmm... Jaja, det er jo bare å prøve, ser fort om det sitter eller ei. :-)
Det sitter bra det, mange biler som har slik "slark" orginalt. :) Jeg ble heller overraska av MR2en som hadde så lite justeringsmulighet første gangen jeg hadde utav fjærbeinet.

Kunne tenkt meg mer caster jeg.. Leker litt med tanken på å lage justerbare fjærbeinslager. Bare synd jeg er så lat.. :D

 #13823  av MR2turbo
 
Erling: Du kan jo justere mye på casteren uten å modde noe som helst..
Caster-stagene fremme har jo hvertfall 5cm. som du kan justere på.
Je liker bilen best når jeg har såpass med caster at dekket nesten tar i fremme i innerskjermen sår jeg svinger.. Men det er jo smak og behag :)

 #13841  av erling
 
Ja, kan jo justere endel nede. Så for meg at det kom til å bli seende rart ut med hjulet langt foran i skjermen. Men det er ikke særlig synlig det da?

 #13845  av MR2turbo
 
Nei, det er ikke no særlig synlig.. og dessuten syns jeg uansettt at det ser bedre ut med hjulet litt fremme enn at det står langt bak.. :)

 #13889  av mk1 black limited
 
MR2turbo skrev:Caster-stagene fremme har jo hvertfall 5cm. som du kan justere på. Je liker bilen best når jeg har såpass med caster at dekket nesten tar i fremme i innerskjermen sår jeg svinger.. Men det er jo smak og behag :)
Da blir jo bilen mer behagelig å kjøre, og ikke så nervøs. Men jeg er ute etter raskest mulig rattrespons, så jeg kjører casteren andre veien enn deg...:-)

 #13998  av MR2turbo
 
mk1 black limited skrev:Da blir jo bilen mer behagelig å kjøre, og ikke så nervøs. Men jeg er ute etter raskest mulig rattrespons, så jeg kjører casteren andre veien enn deg...
Men bilen blir jo mindre retningsstabil da?
Og jeg synes at bilen blir mere "aggresiv" inn i svinger med litt mere caster.. Tar jeg feil? Jeg justerte den opp til standard sist jeg tok 4-hjuls kontroll, men likte ikke resultatet, så jeg justerte det frem igjen.. Men har ikke prøvd å justere den veien du har casteren..
Men bilen blir jo tyngre å "ratte" men jeg har jo servo så det betyr ikke så mye ;)

Kunne godt tenkt meg å teste ut litt mere camber selv og.. Bare synd at jeg ikke har tilgang på godt hjulstillings verktøy.. Vi har noe gammelt på motorklubben på jobb, men ikke no planert gulv å justere på.. Blir fort litt dyrt om man skal fly ut og inn på verksted bare for å "teste ut" litt.. :)

 #14009  av erling
 
mk1 black limited skrev: Da blir jo bilen mer behagelig å kjøre, og ikke så nervøs. Men jeg er ute etter raskest mulig rattrespons, så jeg kjører casteren andre veien enn deg...:-)
Syntes dette hørtes rart ut. Er akkurat det motsatte av det inntrykket jeg har når det gjelder caster. MB E124 har heftig caster orginalt, og god respons. Saab 99 har vel faktisk negativ caster, knapt nok noe skjer ved rattutslag.. Lyst å ta en grundigere forklaring på emnet? :)

 #14014  av mk1 black limited
 
MR2turbo skrev:Men bilen blir jo mindre retningsstabil da?
Ja, men det har ikke noen betydning for meg, jeg kjører mest på bane, og langsidene er ikke så lange at jeg plages...:-)

 #14015  av mk1 black limited
 
erling skrev:Syntes dette hørtes rart ut. Er akkurat det motsatte av det inntrykket jeg har når det gjelder caster. MB E124 har heftig caster orginalt, og god respons. Saab 99 har vel faktisk negativ caster, knapt nok noe skjer ved rattutslag.. Lyst å ta en grundigere forklaring på emnet? :)
Tja, er ikke noen ekspert på området akkurat, men hvis du forestiller deg en chopper motorsykkel (lang gaffel med hjulet langt foran) kontra en R-sykkel med hjulet rett under styret blir det kanskje lettere å forstå teorien. Eller? :-D

 #14031  av erling
 
Kan ikke sammenlignes med sykkel, kun et hjul som svinger, og dekkbanen er rund, der man legger seg i svinger. Det er vel som er poenget med mer caster på bil og? At hjulet legger seg riktig veg når man svinger? Hvis man justerer casteren andre veien blir det som å legge seg til feil side i sving på motorsykkel....?

Alle biler jeg har testet henger mer caster sammen med mer rattrespons. Justerer såvidt jeg kan se alltid mer caster i motorsport oxo. Er ikke noe ekspert på område jeg heller, synes det virka såå mye mer logisk. :) Har du testa max caster på MR2en?

 #14040  av mk1 black limited
 
Det var ikke meningen å sammenligne med sykkel som sådan, det var bare for å forsøke å lage et bilde som var enkelt og forstå...men skjønner at jeg bommet...:-) Men se her:

http://www.yokohamatire.com/utmeasures.asp

Veldig greit forklart.

Inge Mauseth og jeg satte opp bilene våre samtidig, han satte opp sin med mer caster enn meg, og har en bil som er tyngre på rattet og mer retningsstabil. Min er lett på rattet og ustabil, men gir bedre og raskere styrerespons inn i svinger.

Jeg har ikke testet max caster på min, men jeg har prøvd Inge's, og jeg foretrekker min casterinnstilling. Smak og behag spiller sikkert en rolle her også. :-D