TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 Mk1/Mk2 eller MX5?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #137967  av jsun
 
Etter at jeg byttet jobb, har behovet for daglig bruk av min T23 blitt lik 0, siden jeg kjører gratis med en HiAce 4wd fra jobben.
Celica'n blir dyr å bare ha stående i garasjen, siden det fremdeles er finasiering på den.
Mitt dilema er da, skal jeg selge den...... :cry: ..?
Og i så fall, hva skal jeg kjøpe som moro bil??
Tanken faller da på en eldre MR2 eller MX5 som er billige, kunne tenke meg en bil som lett lar seg modifisere, som jeg kan rigge til "litt" banebruk.
Jeg kan skru bil, men er ingen mekaniker, det er derfor viktig med god tilgang i motorrom, samt god deletilgang, og ikke minst lett å ettermontere turbo :wink:
Dette skal bli en morsom sommerbil, ingen ekstrem racer, selv om den skal svinges litt på bane! Tenker rundt 180-200hk.

Hva er deres anbefalinger, for og imot?
Gjerne objektive meninger.

 #137968  av TheStig
 
mx5 er mye skruing på enn mr2, men mx5 er frisørbil.. altså for de litt tvilsomme.. men om du har vurdert den i det hele tatt så er du kanskje litt skev? Grei sak det :wink: :twisted:

 #138011  av Anders gullstein
 
Alle de bilene du nevnte der er gode baneprosjekter da :)

En får masse kit til MX5 da. Med de rette sakene, så er da ikke det noen frisør bil etter min mening. Den er da tross alt inspirert av den god gamle Lotus Elan. Må bare få noen anstendige hjul, senking og sportslig snerr fra eksos, så er det absolutt ingen frisør ræcer noe mer. 200 hk i en MX5, så er det mange som kommer til å ha problemer med å henge seg på, og da vet jeg ikke helt hvem som føler seg mest femi :wink:

Leveres både turbo og kompressor kit til dem da.

Vet ikke hvordan det er å bygge om en MR2, men skal da ikke være noen håpløs oppgave med en 4AGZE. Har mer tro på stivheten i chassiet til MR2, grunnet at det ikke er en roadster.

 #138028  av Christian
 
Liker generelt ikke mx5, og det er ikke bare fordi den kan regnes som frisørbil :wink: Er det ikke billista i Max power (England) som også regner mr2 for å være litt femi...?

Har aldri prøve en selv, så jeg skal ikke si at den er god/dårlig, vil bare konstantere at jeg har parkert endel slike både med mr2 i gti og turbo versjon. Selfølgelig avhengiger mye av føreren, men alle gangene har vært på bane, så jeg velger å tro at de satset det de greide.

 #138047  av Anders gullstein
 
Det er da smak og behag. Hadde det valget en gang jeg også, men en ser da hva jeg har kjørt med i seks år nå :wink:

 #138104  av Mr2 Mk2
 
kommer an på hva du er ute ett :? Har hatt mk1 og nå har jeg mk2,syns det er 2 helt forskjellige biler....Mener at Mk1 er MYE artigere å kjøre men mk2 er mere "bil" :roll:

 #138106  av Gjertsen
 
Anders gullstein skrev: . Med de rette sakene, så er da ikke det noen frisør bil etter min mening.
Han er vel litt redd for å komme ut av skapet da vel??
Mx5 er tøffe de da! og om du mener de er femie, hva er så gærent med å være litt bløt en gang i blandt?`trenger ikke være beinhard hele tiden!!

Jeg liker mx5, spreke biler som har nok power.

 #138115  av jsun
 
He he .... frisørbil ja, vel går det som jeg ønsker, skal den nok parkere flere på veien ja, men som nevnt, på bane er jo MR naturligvis bedre enn FR!
Tanken med MX'n, var jo at det finnes så mange turboløsninger til den, og den har et motorrom som man kan jobbe i, mens det er rimelig trangt i en MR2 :wink:
Og ikke minst, litt deilig med en helt åpen bil på sommeren.

Men hvilke tuning løsninger finnes for MR2, kun NA?
(Det har en tendens til å bli dyrt hvis man virkelig skal ta i!)

 #138117  av jsun
 
Han er vel litt redd for å komme ut av skapet da vel??

DÃ¥rlig med skap her!! 8)
Jeg skal simpelthen ha en moro bil for sommer bruk, som man aner minst om, inntil man er grådig parkert :wink:
PÃ¥ bane er det mest for moro, og ingen bekymringer hvis sakene skulle ryke, for da har jeg jo en bil til :wink:

 #138144  av jsun
 
Anders gullstein skrev:Alle de bilene du nevnte der er gode baneprosjekter da :)

En får masse kit til MX5 da. Med de rette sakene, så er da ikke det noen frisør bil etter min mening. Den er da tross alt inspirert av den god gamle Lotus Elan. Må bare få noen anstendige hjul, senking og sportslig snerr fra eksos, så er det absolutt ingen frisør ræcer noe mer. 200 hk i en MX5, så er det mange som kommer til å ha problemer med å henge seg på, og da vet jeg ikke helt hvem som føler seg mest femi :wink:

Leveres både turbo og kompressor kit til dem da.

Vet ikke hvordan det er å bygge om en MR2, men skal da ikke være noen håpløs oppgave med en 4AGZE. Har mer tro på stivheten i chassiet til MR2, grunnet at det ikke er en roadster.
Forstår jeg deg rett her, må jeg bytte motor i MR2'n, hvis jeg ønsker en overlading? Hmm.. sånn sett blir vel MX'n rimeligere å modifisere?

 #138159  av chris
 
jsun skrev:var jo at det finnes så mange turboløsninger til den
Nå har jo 94 turboene til mr2 245 hester da.. fra fabrikk.. Synes DET er et godt utgangspunkt jeg ;) Må vel være bedre enn å koste på en formue på en mx5 for å kave seg over 200 hk ?

 #138198  av Anders gullstein
 
Det går vel an å bytte stempler og diverse saker i motor'n på MR2'n også, men det rimeligste er vel å kjøpe en motor med kompressor fra starten av. Mulig det må til med en sterkere girkasse, men den orginale holder sikkert til moderat trim. Skal ikke være noe problem å få tak i en 4AGZE. England og Danmark er gode jaktmarker der. I nyere utgave fåes den med 160 hk i starten. På Fensport har dem div. trim deler, slik som annen giring til kompressoren o.l.

Som Jostein sier, så er nok mk2 litt mere Grand Tourer enn mk1 som er litt mer spartan og mer lik Fiat X1/9.

 #138202  av mk1 black limited
 
MR2 MK1 er et godt utgangspunkt, problemet er (motor-)deler, for ikke å snakke om turbo. Det er nok vesentlig enklere med en MX5.

Men å kjøre, det er mye morsommere med en MK1! ;-)

 #138367  av jsun
 
chris skrev:
jsun skrev:var jo at det finnes så mange turboløsninger til den
Nå har jo 94 turboene til mr2 245 hester da.. fra fabrikk.. Synes DET er et godt utgangspunkt jeg ;) Må vel være bedre enn å koste på en formue på en mx5 for å kave seg over 200 hk ?
Klart en fristende tanke, men da var det innkjøpspris igjen da :wink:
Da kunne jeg beholdt MK7'n .... tenkte å kjøpe en godt brukt bilig sak, og bygge opp leketøyet over tid, uten å binne kapital :)

 #138368  av jsun
 
mk1 black limited skrev:MR2 MK1 er et godt utgangspunkt, problemet er (motor-)deler, for ikke å snakke om turbo. Det er nok vesentlig enklere med en MX5.

Men å kjøre, det er mye morsommere med en MK1! ;-)
Mao. Da står jeg igjen med MR2 MK1 og en moderat NA tuning, eller en MX5 med turbokit.
Dilemaet er da Grip VS Power 8)

Takker så langt for gode tips og svar :D