TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prosjekt bytte HFH/HFHOE,planslipe eksosmanifold +++ 3S-GTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #136487  av Master

I kveld, og et par dager fremover skal go-carten min under kniven. Har mistanke om at Hose from Hell (HFH) er på tur å ryke. Symptomer er tap av kjølevæske som jeg kan høre/se fordamper mot eksosanlegget/b-pipen.

I tillegg har jeg som de fleste 90-92 3s-gte en vridd eksosmanifold. Har frieksos når manifolden er kald, men lyden forsvinner når den er varm. Blir en slags knitrende lyd. Veldig irriterende hvertfall :? Har mistanke om at denne lekasjen er årsaken til at HFH er sprunget lekk siden varme eksosgasser slippes ut direkte på denne kjøleslangen som sitter rett midt oppi under alt av eksos/turbo osv :evil:

Tar en liten service i samme slengen.. bytter bremseveske,girolje,olje,en drivakselmansjett,lufter kjøleanlegget selvfølgelig.

Har kjøpt inn:
- diverse pakinger (blokk/manifold, manifold/turbo, turbo/dp, dp/2.katt, noe til oljekjøleren osv)
- nye bolter og muttere til eksosmanifolden til blokka slik at jeg har NÃ…R en eller flere av dem knekker..
- oljefilter, o-ring
- olje, girolje (redline!) ,bremsevæske dot5.1,kjølevæske
- repsett indre drivakselledd (sprekk i mansjetten må jo byttes..)

Skulle gjerne hatt penger til å sette på en ny downpipe, eller ny turbo :twisted: med det samme vi har ute alt sammen, men i første omgang er det vedlikehold som står øverst på prioritetslista for en fattig student :oops:

I kveld blir vi å satse på å få tatt av alt vi trenger for å kunne stå med eksosmanifolden i handa for å ta den med på plansliping i morra. Blir vel å gå løs på HFH og HFHOE når vi har fått av turbo/manifold osv. Har forstått at det går an å bytte HFH uten å ta av turbo/manifold, men vi skal jo av med alt uansett, så.. :)

Blir selvfølgelig å ta mange bilder og legge dem opp her. Blir garantert ikke den eneste som trenger å bytte HFH nå som det bare blir flere og flere turboer her til lands.

Nå er det ut å få fingra svarte! :twisted:

#136489  av TheStig

merker du noen symtomer på eksoslekken utenom lyden? Nykking etc

#136490  av Master

hmm... Jeg kjører veldig forsiktig før bilen blir varm og lekkasjen forsvinner. Så kan ikke svare på det. Men det er klart at hadde jeg begynt å gi på med turbotrykk med kald motor så hadde jeg sikkert merka det.

NÃ¥r motoren er varm er den helt fin.

#136491  av cs2451

Lykke til med HFH! Det er noe dritt å bytte kan jeg tenke meg.

#136509  av CelicaGT

Kor får du planslipt manifoil og turbo? Har samme sympoma på min.
Snakka med dei på lokale toyota sjappa og dei meinte at det var nok å berre skifte pakning.

#136571  av Master

Status etter i dag:

Har kommet så langt som vi hadde planlagt i dag. Har fått av turbo/manifold slik at manifolden blir levert til plansliping i morra hos en lokal maskineringssjappe (by the way CelicaGT). Det trengte den sårt! Den var jo nesten som en gjyngestol :shock: Kunne tydelig se hvor det har vært eksoslekasje der nede... svart overalt! Tror nok ikke bare bytting av pakning hadde funka i mitt tilfelle. Manifolden er skjeiv!

Var en del pes å få av turboen da... Vi gjorde dette uten å ta av noe som helst av eksosen. Bare demonterte downpipen og la den litt til side.. :) Å få av alt av støttestag, oljerør osv der inn under var ikke akkurat enkelt. Men det gikk til slutt! 8)

Klarte å knekke 2 bolter til eksosmanifolden. Så må få til å borre dem ut i morra på et vis. Har enda ikke begynt med HFH og HFHOE.. tar det i morra også :)

Slenger med et par bilder. Fikk kjent litt på turboen min nå for første gang. Den kjennes helt fin ut med tanke på slark.. Godt å vite.. :) Eneste var at eksossiden var veldig hvit! :? Begynner å lure på om jeg kanskje kjører for magert? kan det stemme? Trodde 3s-gte'er kjører svært rikt... hmmz.. kanskje noe muffins med bensinsystemet mitt?
Vedlegg
denne skal få slipa seg litt :D
denne skal få slipa seg litt :D
IMG_1238.jpg (61.84 kiB) Vist 1707 ganger
Endeli ute!
Endeli ute!
IMG_1236.jpg (83.62 kiB) Vist 1690 ganger
IMG_1235.jpg
IMG_1235.jpg (59.26 kiB) Vist 1696 ganger
litt wd40 må til :)
litt wd40 må til :)
IMG_1234.jpg (81.05 kiB) Vist 1693 ganger
IMG_1233.jpg
IMG_1233.jpg (88.19 kiB) Vist 1705 ganger

#136592  av GT4 CS

Hehe, ikke vanskelig og se løftet på den der :) Min var som en korketrekker før plansliping, så de slet skikkelig hos oslo sylinderservice får og få den rett, men bra ble det. Rart toyota anbefalte bytte pakkninga bare, hadde blitt en dyr lærdom om du satte den inn på verksted. Måtte i så tilfelle satt på 5 pakninger da, smeltet og kjøleslangen til turboen min da jeg hadde lekasje, er sykt varme gasser som kommer ut der.

#136617  av Master

Okei. min var faktisk ikke så altfor skjeiv. Et par mm løft når du pressa ned på den ene siden og motsatt. Sikkert nok til å få lekasje hvertfall :) Nå er den på sliping. Skal hente den kl halv 4 så er det tilbake å begynne å skru.. :P

#136632  av GT4 CS

Et pa mm er samma jeg hadde det, og det var lekasje så det holdt da

#136713  av Master

Dagen i dag har vært en kjedelig dag! Har faktisk ikke kommet NOE lengere. De to avknekte boltene i toppen har blitt et mareritt! Uansett hva vi prøver, får vi dem ikke ut. Har borra dem med et senterhull og banka inn en 5mm ekstraktor i den ene. Etter mye slit knakk til slutt ekstraktoren inni bolten :(

Må vel finne på noe lurt i morra.. i kveld er jeg LEI :evil:

#136832  av kake

Kjipern...ordner seg nok.

Men, du må passe på lakken din når du henger over bilen sånn, blir riper av ingenting der :shock:

#137558  av Master

Hehe.. ja jeg vet.. sitter(ligger) for det meste over fra bagasjerommet og skrur. Mekanikeren min på bildet som er litt "uforsiktig" :) men men

Vi ble skikkelig plaga med de to avknekte boltene i toppen! Tok oss 3 kvelder å få borra dem ut og gjenga opp til 12mm istedet for 10mm som det er originalt. Ble alltid plaget med ett eller anna slik at alt gikk til f***. Men nå er alt klart til å begynne å skifte HFH og HFHOE og etterhvert begynne å skru alt sammen igjen.

Skal bruke hele søndagen nå til å komme så langt som mulig, så har jeg kanskje bilen på veien iløpet av mandagen, forhåpentligvis!

Råd til andre som skal ta av eksosmanifolden på sin 3s-gte : Bruk en boks med WD-40 1 dag i forveien på mutrene, og gjerne varme for å få dem til å løsne!

#137611  av tojo

Du har vel montert Heilcoil? eller har du "bare" montert en M12 stud rett i toppen?

#137680  av Master

Helicoil funker dårlig... har jeg lest. Så vi borra opp til M12 stud, ja..

#138424  av Master

Oppdatering! Gikk litt lang tid det her... hehe. Men sånn går det når man blir plaga og bare har kvelden til disposisjon. Samt at det blir vel kanskje mer prating enn mekking :roll:

Har fått skifta HFH og HFHOE og Turbo / eksos er på plass. Alt av trykkrør er også på plass fikk faktisk starta opp bilen og den var helt fri for frieksos :P Godt å vite at alt det der er i orden.

I går skifta vi en gåen drivakselmansjett. Var litt uheldig da vi tok ut drivknuten så alle kulene inni der datt ut. Tok litt tid å få dette riktig på plass (nb! de kan settes lett på plass en vei, men det er feil! :evil: ) Uansett nå er det på plass og i orden. Alle mansjettene er hele og fine nå.

Så oppdaga vi at jeg har lekasje i det ene røret som går til varmeapparatet. Dette røret ligger over bensintanken så er visst hard kost å skifte. Koster visstnok en del også 1000kr+. Så vi fant ut at det beste var å skjære ut den biten der lekasjen var (akkurat ved festet bak varmeskjoldene i torpedoveggen mellom motorrommet og coupéen) og bytte dette ut med en slangebit. Gikk som en lek ;) Har lest om flere med samme problem på mr2oc.. Symptomer er at kjøleveske renner nedover bensintanken og ned på dekslene under der. Så nå er det i boks!

Det som gjenstår i kveld er bare kosearbeid. Skifte alle typer vesker på bilen. Så er det ut å kjøre en forhåpentligvis problemfri vinter! :)