TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bassport

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #138451  av Larsen

Lurte på om det har noe å si om bassporten står på siden av kassa?. Vet det går greit med foran el. bak men er litt usikker på hvordan det ville ha fungert å montere på siden. Blir ikke store plassen så det er derfor jeg lurer på dette!

#138452  av @lpher

I bil så bør en bassport helst være på samma veggen som elementet...men plassert på toppen av kassen er også ett alternativ...om den har nok klaring til at den får puste :)

#138668  av celicagutten

er det ikkje lit fare for blåse lyder når den er montert frå siden?

#138669  av @lpher

celicagutten skrev:er det ikkje lit fare for blåse lyder når den er montert frå siden?
Ikke om man benytter ordentlig Aeroport nei :)

#138688  av Larsen

Tenkte mer på hvordan det ble med fase forskyvning og sånt jeg...

#138698  av @lpher

Larsen skrev:Tenkte mer på hvordan det ble med fase forskyvning og sånt jeg...
Som sagt...porten skal fortrinnsvis være på sammen veggen som subben...eller på toppen :) Om det blir kjipt med porten til en av sidene er ikke godt å si uten å prøve det først :)

Hvorfor vurderer du å ha porten på siden da?

#138717  av bose

minst fare for kamfilter tull hvis man har den på samme siden som elementet sitter

#138821  av Ace

Den nye kicker serien kjører da med porter ut på siden ...

#139030  av Larsen

side eller topp spiller vel ikke mye. Det er jo 90 grader forskjell uansett.

#139113  av chris

Ace skrev:Den nye kicker serien kjører da med porter ut på siden ...
Men nå er jo ikke Kicker så mye å skryte av heller da :P

#139647  av Ace

chris skrev:
Ace skrev:Den nye kicker serien kjører da med porter ut på siden ...
Men nå er jo ikke Kicker så mye å skryte av heller da :P
Har heller ikke sagt det... men antar jo da at man har testet ut dette FØR man plasserer porten slik .... Mulig de har noe vinkling på luftinga inne i kassa som man ikke ser... ikke vet jeg.

#139731  av Herr Knutsen

Å bedømme hvor vidt porten er best montert på siden, oppå, bak eller foran på kassa, uten å ha testet - er helt dødfødt! :)

Man kan, som @lpher sier, anbefale ut ifra normalen, som er samme side som elementet. Dette vil også gi "0 grader" faseforskyvning. Men når man tar utgangspunkt i de fleste dB-drag-kassene som bygges, hvertfall i andre land enn Norge, hehe, så har de fleste elementene opp og portene bakover. Dette kalles "CRX"-kasse, og som navnet tilsier, passer disse aller best i biler med åpen coupé, uten hattehylle. Som Honda CRX (ikke Del Sol, altså)! :)

I en bil er dog miljøet mye mer komplekst enn i et vanlig rom, og man kan faktisk nyte fordeler av det som kunne vært uheldig i en annen bil, eller inne i stua. Merk derfor at jeg skriver KUNNE vært.

Man kan forske seg til døde, men når det gjelder lyd i bil, er det prøving og feiling som gjelder! :)

mvh
Jan Rune