TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Shell V-power

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #138911  av James
 
Er noe jeg alltid har lurt på, men har aldri testet det..
Merker man forskjell med å bruke Shell V-Power bensin istedenfor vanlig bensin? Har selv en MR2 mk1 som bruker blyfri 98 bensin og lurer på om jeg kunne ha brukt Shell V-Power og om jeg hadde merka noe effekt?
Noen andre her som har Shell V-Power..?
 #138918  av Blueman
 
James bessesen skrev:Er noe jeg alltid har lurt på, men har aldri testet det..
Merker man forskjell med å bruke Shell V-Power bensin istedenfor vanlig bensin? Har selv en MR2 mk1 som bruker blyfri 98 bensin og lurer på om jeg kunne ha brukt Shell V-Power og om jeg hadde merka noe effekt?
Noen andre her som har Shell V-Power..?
De sier nu at den typen skal rense motorn mye bedre en vanlig blyfri..
menmen jeg har nu testa og jeg merker ingen forskjell, eneste jeg merka var at det var dyrer :?

 #138930  av BrennaRacing
 
Det har jo vært tester i media der dem har testet Vpower, å ikke merket noe forskjell i det hele tatt.... Det er vel bedre å bytte til 98 hvis du først skal bytte bensin

 #138943  av sleeper
 
ville tru at 95 v power bensina gir dårligere effekt en 98 bensin..

 #138945  av Blueman
 
når jeg tenker meg om så vet jeg ikke om en kjeft som bruker v power...
så jeg tror ikke det var e sjukses av shell :D

 #138946  av sleeper
 
Syntes de heller kunne bruke resursene på og selge 100+oktan bensin jeg! det hadde solgt mye blandt bilint ivertfall..(meg inkl!)

 #138947  av Master
 
oktantall bestemmer ikke "effekten" på bensinen, bare bensinens motstandsevne mot selvantennelse/tenningsbank

Det er mulig at v-powerbensinen har spesielle rensestoffer som er med på å gi tilbake noe krefter som enkelte (spesielt gamle) biler har tapt pga nedsotete dyser osv osv.

 #138948  av sleeper
 
Master skrev:oktantall bestemmer ikke "effekten" på bensinen, bare bensinens motstandsevne mot selvantennelse/tenningsbank

Det er mulig at v-powerbensinen har spesielle rensestoffer som er med på å gi tilbake noe krefter som enkelte (spesielt gamle) biler har tapt pga nedsotete dyser osv osv.
selfølgelig så gjør det ikke det, men det bestemer som du sier bankefastheten til bensinen!
noe som gjør at ved høy bankefasthet så kan du kjøre med høyere trykk eller høyere tenning!
noe som igjen gir mere hester!

 #138950  av Master
 
Jepp.. ville bare presisere at øking av oktantall i seg selv ikke øker effekten som sikkert mange tror. Må chippe/justere trykk/tenning osv for å kunne utnytte det

 #139106  av sindrejl
 
100 oktan hadde vært tingen ja, men sikkert blitt råtte dyrt

 #139179  av Mr2 Mk2
 
Master skrev:Jepp.. ville bare presisere at øking av oktantall i seg selv ikke øker effekten som sikkert mange tror. Må chippe/justere trykk/tenning osv for å kunne utnytte det
Jupps men på Mk1`en hannes er tenningen stilt slik at han "må" kjøre på 98,ellers er det teningsbank så det holder :)

 #139199  av Larsen
 
leste et eller annet sted en seriøs artikkel på v-power greiene. Kom frem til at du fungere faktisk, men det er snakk om så små marginer at det ikke har spesiel merkbar effekt, med mindre den er sotet helt ned.

Det som er litt tøft er at staten skal åpne for miljøvenlig drivstoff om dagen! Vil si at etanol er et av dem. Etanol har jo oktantall på 110...
Hørte at de nye svenske turbobilene fikk 30 hk mer...

 #139332  av grimfer
 
V-power og alle slike andre bensintyper med tilsetningsstoffer er bare tøv. Du kan heller tilsette slike greier selv. Å kjøre rundt med "rensebensin" hele tiden har ingenting for seg.

 #139340  av GT4 CS
 
Full gass året rundt gir ingen sot, derfor driter jeg langt i slike vidunder bensiner. Lenge leve 98oktan, selv om jeg sku ønske det var 100oktan, for da hadde man kjørt litt tryggere på høyt trykk :)