TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP!! HASTER !! tjuverisikrings mutter ødelagt

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #139431  av hugomidt

den som du løser ut tjuveriskikringsmuteren med er ødelagt :cry:
fikk en ut og det er tre igjen , har prøvd det meste av muligheter.
trenger råd hjelp til korleis evnt. få ut el. kor eg får tak i ny sånn dings av samme sort , har bilder av begge delane som eg skal legge ut i mårra.
haster ekstremt , det har komt masse snø og eg har halv slite sommerdekk og har ikkkje planer om å kræsje bilen....
Har en bil eg kan låne men det er kun ei kort stund....
 #139433  av hugomidt

har 16" momo felger på st182
Vedlegg
t_hpim0101_178.jpeg
t_hpim0101_178.jpeg (46.68 kiB) Vist 4538 ganger

#139436  av Blueman

du kan sveise fast noe på den mutra sån at du får den ut :)
jeg vet de gjør det hos en dekkforhandler i bodø iallefall :)

#139440  av Speeder

Blueman skrev:du kan sveise fast noe på den mutra sån at du får den ut :)
jeg vet de gjør det hos en dekkforhandler i bodø iallefall :)
Er vel ikke bare bare å sveise så langt inne i hullet i felgen? Ikke att jeg er noen mestersveiser da :lol:

Jeg hadde samme problemet i fjor selv, da hadde mutterne satt seg så voldsomt forran att de søpledårlige løsemuttera ble'runde'. Det endte med att jeg måtte borre opp bolten som sitter på navet. :?

#139461  av mr_2

Hvis du er litt ustø på sveisehånda,kan du jo bare tape fast litt brannduk eller noe annet brannhemmende,slik at du ikke skader felgen.Da er det jo bare til å gi gass :D

#139475  av celicat23

Kjøpe en pipe som er bitte litte granne for liten, og hamre den på med en hammer fungerer mange ganger også.
 #139477  av hugomidt

når en skal bore ut må en då av med alt for å sette inn nye skrua???
el. er det enkelt å ordne ?? og når en skal sette i nye korleis er operasjonen då??
Vedlegg
sånn ser sakene ut, ganske raspa den ja + at eg prøvde nødløsning med å lage nye spor....
sånn ser sakene ut, ganske raspa den ja + at eg prøvde nødløsning med å lage nye spor....
Img_1314.jpg (53.87 kiB) Vist 4501 ganger
 #139479  av hugomidt

muteren som står i er knallhard og sikkert full av karbon er knallhard , kan prøve d imårra og sjå om da går, men det er ganske trangt og mutrane sitter godt fast

#139514  av Biggen

Jeg var borti samme problem, og jeg sleit no jævelig. Det endte med at jeg måtte totalt kutte i stykker den ene felgen. En ting jeg skal love deg er at låsemutterene er laget av no sinsykt hardt materiale. Skal det borres ut så MÅ du bruke kvalitetsbor og det må være syrefast bor.
Under operasjonen (2 låsemuttere som ikke ville av) ødela jeg
6 stk vanlige bor
2 stk kvalitets bor, 250 kr pr stk (ikke syrefast)
1 stk drill
1 stk vinkelslpier
1 stk felg total ødelagt
1 stk felg ble veldig stygg
Jeg angrer i alle fall at jeg ikke gikk til en forhandler. Hadde blitt billigere, og hadde sluppet mange timers jobb og frustrasjon....!!!!

#139542  av Fredrik

Har akkurat gjort samma operasjon nå.. Det jeg gjorde var å slå vekk den "tappen" i midten, bore midt på muttern og til slutt slå inn en skrutrekker inn hullet...
Funka fint for meg selvom det tok litt tid.. Absolutt lettest å dra på ett verksted og få dem til å gjøre det!
 #139652  av CelicaGT

hugomidt skrev:når en skal bore ut må en då av med alt for å sette inn nye skrua???
el. er det enkelt å ordne ?? og når en skal sette i nye korleis er operasjonen då??
Korleis går det med dette prosjektet? :-)

Du får stikke oppom på søndag, så får vi kikke på saken :-)

#139670  av Mr2stord

eg stod å boret i fire til fem timer på ein bolt hos meg, såg døden i augene fleire ganger. Brukte heilt normal bor men ein heil haug av dei da :lol:
 #140518  av hugomidt

slipte vekk tappen i midten og litt til slik at det blei et hull der , hamra inn ei lett modifisert 10mm brako pipe ( slipt til ca. 9.3mm, litt konisk)
og brukte latmans arm!!!!
ENDELIG!!! :D :D
 #140653  av hugomidt

kan legge ut bilde av operasjonen/utstyr vist det er nokre som er intr.???
kan jo hjelpe andre som kommer i "uføra".