TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skal kjøpe deler, mye deler - men hva slags deler? :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #139539  av Herr Knutsen

Hei!

Nå skal gullet få nye dempere, og nye fjærer.

Senkefjærene som står på nå er ikke godkjente, og i mine øyne sykt lave... Så vet ikke om det holder med å "oppgradere" til vanlig, godkjent 40mm senkesett, eller om jeg skal kjøpe originalt. Eller justerbart? Og i såfall, hva slags merke (fjærer og dempere) og hvilken pris? :)

Fint om noen kunne gitt deres mening. Vet at senkesett er kulest, men er greit å komme fram også. Og å ikke ødelegge innerskjermene foran! For:

Jeg trenger også nye innerskjermer foran! Begge to! Så om noen vet om et alternativ til Toyota (koster ca. 850,-/stk), så er jeg lutter øre! :)

Og en siste ting: GT4 CS snakket om Cold Start Injection Time Switch som førte til uggen tomgang og økt bensinforbruk? Jeg så han forklarte hvor den var, men hvordan vet man om den er gåen? Har de samme symptomene, og har sjekket alt av vakuum! Kanskje det er denne som er kake hos meg også? :)

PS... det er SNØ her! Jeg kjørte på sommerdekk i dag! Det var sånn ca. GØY! :D Men.. Har vinterdekk på nå - og gjett hva: LIKE GØY! :D

Jeg elsker min Toyota!

Ehem.. Ja... Setter pris på alle svar, hvertfall så lenge de ikke har noe med mora mi å gjøre! :P

Mvh
Jan Rune

#139543  av GT4 CS

Og en siste ting: GT4 CS snakket om Cold Start Injection Time Switch som førte til uggen tomgang og økt bensinforbruk? Jeg så han forklarte hvor den var, men hvordan vet man om den er gåen? Har de samme symptomene, og har sjekket alt av vakuum! Kanskje det er denne som er kake hos meg også?

Min var knekt, er ganske skrall plastikk på de der, så de knekker lett. Men det er jo og mulig og måle seg frem, fikk ingen feilkoder i min bil, men det ble som dag og natt med ny føler :)

#139606  av gt4 carlos saintz

Eg har Eibach senkesett på min bil og dei senker vel 35mm??
Kostar ein 2-3000. då har du bakkeklaring men er passe låg og stiv...

#139609  av larsst185

Har eibach og det er helt supert.jeg liker ikke at bilen ligger å skraper i asfalten,og har faktisk aldri tatt nedi med bilen etter at jeg monterte senkesettet.TUV godkjent er det også.

#139620  av grimfer

Jeg har Sachs rund baut, i følge bilens forrige eier. Bilen er senket bare litt, maks 30 mm. Kjørekomforten er helt fin! Passe tight, og fin i responsen.

Jeg beholder nok disse fjærene og demperne en god stund, men vurderer å gå til innkjøp av tårnstag bak.

#139626  av Herr Knutsen

Ok, da går jeg også for et Eibach-senkesett! Enig med dere som hater at bilen skraper. Jeg må ha ny frontfanger pga de lave søplefjærene! Gis bort til de som vil ha for showbruk e.l. når jeg får montert nye! :)

Dempere, da? Originalt, eller KYB o.l.? Har det noe for seg å bytte til noe ville greier, tro? Jeg kjører ikke på bane likevel! :P

GT4 CS, jeg skal finne ut av den Switch-hora i morra! HÃ¥per jeg! :)

#139641  av celica_st185

whiteline krengestag bak er den beste investeringen min på understellet... Absolutt å anbefale :D Har også montert eibach senkesett foran og bak samt koni dempere foran, syntes godt bilen kunne vært lavere bak mën men Har bestillt KYB bakdempere og justerbart senkesett fra 935 Motorsport i USA for nesten ett år siden, men har ennå ikke fått dem, så anbefaler ikke å bestille noe derfra iallefall :twisted:

Kan godt ha di fjørene dine når du skifter, bare og sende en PM når du vil bli kvitt dem :D

Ikke noen som har erfaring med luftfjøring da? kunne vært litt tøft hvis det ikke ødelegger kjøreegenskapene helt da? har litt problemer med diverse fartshumper her i byen :D

#139734  av Herr Knutsen

Målte litt på den Cold Start Injection-switchen i dag. Den ga full kortslutning til jord, da. Sjekket med serviceboka... Så den må nok byttes. Damn. Kanskje jeg får bedre tomgang og mindre lugging ved forsiktig gasspådrag, da. Og bruker mindre enn 1,7l på mila! :)

Ja, sånt stag bak er vel ikke så dumt! :) Men går først for Eibach da, og dempere fra Mekonomen. Tror jeg! :)

Bestille litt deler i morra, ja! :)

mvh
Jan Rune

#139762  av grimfer

Leste akkurat at på ST185 er det anbefalt å bruke stag bak, men ikke framme!

Det ble testa på bane i Australia for en stund siden, og dersom man stivet av for mye foran, ble vogna litt risikabel å kjøre, så lenge du ikke er en svært dyktig sjåfør som kjører mye på bane!

#139779  av sleeper

celica_st185 skrev:whiteline krengestag bak er den beste investeringen min på understellet... Absolutt å anbefale :D Har også montert eibach senkesett foran og bak samt koni dempere foran, syntes godt bilen kunne vært lavere bak mën men Har bestillt KYB bakdempere og justerbart senkesett fra 935 Motorsport i USA for nesten ett år siden, men har ennå ikke fått dem, så anbefaler ikke å bestille noe derfra iallefall :twisted:

Kan godt ha di fjørene dine når du skifter, bare og sende en PM når du vil bli kvitt dem :D

Ikke noen som har erfaring med luftfjøring da? kunne vært litt tøft hvis det ikke ødelegger kjøreegenskapene helt da? har litt problemer med diverse fartshumper her i byen :D
Har VELDIG liten tru på at løuftfjæring er veien og gå!
det ser kult ut men jeg har enda ikke hørt om noen som har fått bra kjøreegenskaper med det!!

#139781  av grimfer

Luftfjæring er grisedyrt, tar stor plass og krever mye arbeid.

Nei takk!

#139813  av CelicaTurbo

har Eibach Pro og de senker tydelig og akkurat passe, men har aldri tatt nedi noe som helst med disse, hverken fartsdumper eller annet.. men, karosseri er orginalt da, ingen styling eller noe slikt :)

#139853  av Herr Knutsen

Da har jeg vært på verkstedet hos fatter! :)

Har kommet frem til at jeg trenger følgende (selv om jeg visste om en del fra før :P):

1. Nye foringer i bakstilling (tre på hver side, på hvert "støttebein"), bestiller Polyurethane til hele understellet fra Fensport, tror jeg. Noen som har snøring på hvor mye styr dette er å bytte? :)

2. Nye dempere og fjærer. Går for Eibach Sport (likte senkinga di, CelicaTurbo!), og KYB eller Koni-dempere (får vi Koni til disse?). Og lønner det seg å bytte til TRD-topper? Hva er forskjellen? :)

3. Cold Start Injection Switch-greia må byttes! Bestiller fra Toyota.. :P

4. To nye innerskjermer, fra Toyota (evt. Mekonomen om de kan skaffe).

5. Nytt interiør er for øvrig "bestilt", og dette skal jeg hente så snart jeg får lurt noen til å bli med meg over fjellet med stor bil. Hehe.

Dette blir bra, tror jeg! Deilig å få solgt gamlebilen, så man får penger til å bytte alt nødvendig pjatt på en gang! Byttet kjølevann i dag også, ikke et sekund for tidlig. Hadde det blitt særlig kaldere nå, hadde jeg måttet kjøpe ny radiator - eller verre! Var kanskje en dl frostvæske på der! :)

Og forresten - har noen snøring på hva jeg kan ta for fire brukte (to stygge og to fine) MOMO 17" felger? En som er interessert i sommerfelgene mine, og jeg har lyst på 215 istedenfor 225 til neste år likevel. Bilen er SÅ mye bedre å kjøre, og sprekere med vinterhjul! :D

#139875  av larsst185

om du snakker om de foringene jeg tror du gjør så kan ikke de skaffes i polyurethan da det ikke er foringer men et sfærisk lager.Står de ute ved hjulet?Sjekk da denne linken..du får nemlig kun kjøpt komplett hjulspindel fra toyota koster nesten 2000 for stykket.men foringene fra camry bla passer og kan kjøpes løse.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8129

#140048  av Herr Knutsen

Ah. Det er disse!

Da drar jeg vel på Toyota isteden! :)

Men, disse lagrene.. I beskrivelsen står det at det er to på hver side, eller mener han 4 per side?

Jeg tror jeg har slark i tre lagre/foringer på hver side. Men jeg kan jo bytte disse først, og se hvordan det går! :) Så jo greit ut, ikke SÅ mye jobb! :)

mvh
Jan Rune