TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lov eller ikke med Chrome Lakk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#119544  av VeilSide

Tore skrev:Har sikker info om at kromlakk IKKE blir godkjent i Norge, og grunnen er at det er trafikkfarlig. Har lest om en sak hvor det var en som prøvde, men måtte bite i det sure eplet og lakke om... :evil:

De bruker forøvrig samme grunn til å nekte neon under bilene, det er trafikkfarlig...noen ganger er de i et annet humør og kaller det ulovlig ekstra lys, men norge er et morsomt land!

Argumentet er at man drar andre føreres oppmerksomhet bort fra trafikken, noe som er litt rart, for hva skjer når f.eks Idar Vollvik (Chessgründeren) kommer med sin Köningsegg CCR? Vil påstå at den trekker like mye oppmerksomhet fra trafikken, så før vi vet ordet av det sitter vi har som en gjeng tullinger i hver vår Avensis 1,6 og sørger for at ingen kaster et eneste blikk på oss...sorry for avsporingen, blir helt :evil: når jeg tenker på dette..
Vist du blir stopt og får kjeft for ting og tang så be om å få refert til hvor i lov-verket det står du har gjort noe ulovlig. Du må jo få anledning til å rette opp i det som er galt slikt det er lovlig :D . Selv finner jeg lite om neonlys i kjøretøysforskriften .... (men det er ett annet emne)

#139496  av Gjertsen

Okey.. mener å huske at noen skulle sjekke opp dette!!
Non ny info dere vil dele med oss som ikke vet i hvilken grad chrome lakk er lov????

#139509  av ST182

Pr dags dato finnes det INGEN lover eller regler som forbyr chrome lakk. De eneste argumentene de kan bruke er at det at chrome ikke kan defineres som en farge og at chrome kan oppfattes som trafikkfarlig med tanke på refleksjoner og at dette da vil gi en speil effekt som i visse situasjoner kan få bilen til faktisk flyte mer i ett med bakgrunnen. (eks i flatt landskap med svinger på vinterstid, hvor feks brøytekanten på motsatt side av veien vil gjenspeiles på bilen og gjøre den vanskeligere å oppfatte for andre billister :roll: )

Ikke at jeg ser det som noe reelt problem men...
Svaret jeg fikk fra de var at de ikke kunne nekte meg å f.eks. lakke bilen i blå-chrome eller svart-chrome siden blå og svart er å regne som farge.
Men de ville gjerne ha en lakkprøve slik at de kunne se med egne øyne hvordan dette ville se ut, for så å ta en endelig avgjørelse.

Jeg har ennå ikke fått tak i en lakk prøve og for å være ærlig så har jeg heller ikke stressa stort med det heller, siden min bil ikke skal lakkeres før på senvinteren\våren.

Men jeg har prata med en som driver mye med custom-sykler og det har aldrig vært noe problem med godgjenning av mc som er chrome lakka ihvertfall..

Skal gi beskjed så fort jeg har fått tak i en lakkprøve og så komme tilbake til dere med svaret til bil-trangsynet..

kenneth

#139824  av Gjertsen

takk for svaret St182.. da har vi en beslutning å gå utifra! men jeg regner med at de nekter på enkelte trafikkstasjoner, de er jo så helvettes firkanta!!

Sort er ingen farge ;) men skjønner pointet ditt ;)

uannsett, hadde vært fett med chrome bil ass.. bare dette med kostnader da;p hehe.