TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Clutchen er sliten... Trenger ny. Noen som har et tips?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #140368  av Daniel_hoy
 
KJøpte en Spec clutch. Har ikke hatt tid eller lyst til å montere den enda. Så den ligger fint i eska. Er litt usikker på kor mye arbeid det er. Første gangen jeg skal til med en storjobb på bilen. Ser ganske trangt ut.

 #140370  av larsst185
 
hvor kjøpte du den og hva ga du for den?Om du kansje ikke må så bør du ta ut motoren når du skal skifte den.

 #140372  av Daniel_hoy
 
Litt over 3000 kr. Kjøpte den i Usa men husker ikke adressa. Bare å søke litt.

Har hørt at det er best å ta ut motoren. Men skal vel gå uten. På toyota skulle dei bruke en dag på arbeidet. Å da tror ikke jeg dei tar ut motoren.

 #140373  av larsst185
 
Vel jeg har prøvd begge deler og kan si med sikkerhet at det er et reint helv... å gjøre det med motoren i.hadde man fått fordelingskassen av gearkassen mens den enda sto på motoren så hadde det gått greit,men det gjør man ikke.Jeg tror nesten man sparer tid på å ta ut motoren (Det er nemlig mindre jobb en hva man skulle tro) + at man har mye bedre oversikt over hva man holder på med,mindre sjangs for å bøye lamellen når man skal knote kassa på og når du først har motor ute er det lett å komme til div andre ting som kan være greit å skifte.

 #140404  av Toyota4ever
 
larsst185 skrev:Hvilken clutch gikk du for?Min har begynt å takke for seg etter at jeg siste uka har testkjørt den nye toppakninga mi :lol: jaja,har egentlig litt løst å parkere bilen i fjæra nå.fysj,for et pengesluk... :(
Så så lars, jeg har også som så mange andre her helix sport. Bjørnstad Bil selger disse. Bare ta en tlf til dem. Super service :wink: http://bjornstadbil.no/

 #140408  av Toyota4ever
 
larsst185 skrev:Vel jeg har prøvd begge deler og kan si med sikkerhet at det er et reint helv... å gjøre det med motoren i.hadde man fått fordelingskassen av gearkassen mens den enda sto på motoren så hadde det gått greit,men det gjør man ikke.Jeg tror nesten man sparer tid på å ta ut motoren (Det er nemlig mindre jobb en hva man skulle tro) + at man har mye bedre oversikt over hva man holder på med,mindre sjangs for å bøye lamellen når man skal knote kassa på og når du først har motor ute er det lett å komme til div andre ting som kan være greit å skifte.
Helt enig, ta for all del ut motoren. Ikke bare for at det er lettere og ta av girkassen, men også for at det er en fin mulighet for og bli litt kjent med bilen "innvendig". Ta deg tid til å vaske, pusse litt mens motoren er ut. Ingen bil som har vont av det :wink:
Tips: Kjøp deg farge strips på biltema å merk alle kontaktene og slangene du tar av, da er det idiot sikkert å sette sammens igjen også. :D

 #140506  av larsst185
 
jepp.kjempeservice hos bjørnstad bil.kjøpte pakninga og boltene dær.sjekka pris på helix clutch hos kollevoll å dær skulle de ha 5250 for trykkplata og 2320 for lamellen.kunne godt tenkt meg det "litt" billigere for å si det sånn

 #140558  av Toyota4ever
 
larsst185 skrev:jepp.kjempeservice hos bjørnstad bil.kjøpte pakninga og boltene dær.sjekka pris på helix clutch hos kollevoll å dær skulle de ha 5250 for trykkplata og 2320 for lamellen.kunne godt tenkt meg det "litt" billigere for å si det sånn
Vis jeg ikke husker helt feil så betalte jeg 4000,- for lamell og trykkplata hos bjørnstad bil :)