TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lambda sonde signal kabel! hvilken ledning er hva?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #141022  av FireWalk

Lambda sonden min er ødelagt, og vi skal sette på en ny sonde. Jeg kjøpte derfor et Inovative LC1 wideband kit.

Nå vil sikkert mange si at jeg ikke kan bruke en wideband sensor på orginal ECU. Jeg er klar over det. Men jeg er blitt fortalt at Datamodulen som følger med wideband sensoren kan manipulere signalet til å bli et narrowband signal, slik at jeg likevel kan bruke den med orginal ECUen. ?

Problemet mitt er:

På den orginale lambda sensoren sitter det 4 ledninger: To svarte, en blå og en hvit.

Hvilken ledning er selve LAMBDA signalet? en er vel jord, en annen er 12 volt.. og den siste er jeg ikke sikker på.. ?

Siden vi bruker opp igjen ledningsnettet må jeg vite hvilken som er signal kabelen til lambdaen... jeg tenker da på fargene PÅ selve lambda sonden, mellom sonden og kontakten. Ikke på ledningsnettet fra ECU til kontakten til sonden, der er det andre farger.

Trenger hjelp asap! tenkte å få ferdig bilen i kveld :twisted:

#141039  av sleeper

hvit er signlalet! :D

men du må huske og ta og programere boksen til at den skal gi 0-1v på den utgangen du skal ha! (regner med at du vet hvordan du skal koble!?

#141047  av FireWalk

sleeper skrev:hvit er signlalet! :D

men du må huske og ta og programere boksen til at den skal gi 0-1v på den utgangen du skal ha! (regner med at du vet hvordan du skal koble!?
Takker.. Det er Inovative LC1 sin datamodul, Analog out 1 <- som jeg var tenkt å koble ECUen til er allerede ferdigprogramert til å simulere en standard fabrikk narrowband sensor :) så det er bare plug & play hele veien :)

Så det er den hvite altså. Og da er det den hvite på ledningen fra selve lambdasensoren og opp til kontakten den skal inn i? (kablene fra ECU til kontakten har jo andre farger av en eller annen idiotisk grunn?..

Vi målte alle kontaktene. Den ene gir ut 12 volt, en annen gir ut 3,8 volt, hvit fant vi ut var Jord??? hehe.. ble rimelig forvirret. Men om du sier det er den hvite så satser jeg på at det er den ;)

Edit:

Det er er 2. gen amerikansk ledningsnett som blir benyttet altså. Mulig 3. gen og japan ledningsnett er annerledes og har andre farger på nevnte kabler. ?

#141069  av sleeper

er rimlig sikker på at hvit er riktig men ikk 110% siden jeg selv ikke har mr2...
men sjekk at bilen har et greit blandingsforhold når du drar på, så du ikke brenner noen stmepel hvis det skulle vise seg og være feil...

#141082  av FireWalk

The MR2 Turbo has an O2 sensor located in the exhaust elbow between the turbo exhaust outlet and the primary catalytic converter. The sensor helps the ECU control the air-fuel ratio. The sensor is a four-wire sensor. The 2 black wires are for the sensor heater, the white is
the O2 sensor output, and blue is the ground. Owners who install air-fuel gauge typically tap into the white and blue wires. You may want to confirm this information with other owners before proceeding as my information is not by my experience.

Famt dette på en side.. kan se ut som det er den hvite da ja.. :)

Blandingsforholdet er ca 16,4... når vi testet i går.. så det burde jo gå greit.. får koble til laptop å sjekke mens vi kjører så vi er sikker.. :)

#141088  av Larsen

Hørtes mye ut! skal jo være 14,7 med tanke på katalystoren

#141089  av FireWalk

Larsen skrev:Hørtes mye ut! skal jo være 14,7 med tanke på katalystoren
er vel noe humbug siden lambda sodnen ikke er aktivert, regner med verdiene vil forandre seg når vi får plugget den inn slik at ECU får korrigert bensin/luftmengde forholdet automatisk. Nå leste vi bare av via COM kabelen uten at ECU fikk lambda signal.

Har ikke koblet på enda siden jeg enda ikke er 100% sikker på om det faktisk er den hvite kabelen eller ikke.. har hørt at de utgangene på datamodulen ikke tåler allverden, så om de kortslutter så er den ødelagt..

#141096  av sleeper

det går helt greit og kjøre på 16.4 ved vanlig kjøring men du må IKKE ha noe mer en 12-1 ved pådrag! da får du bank og kan skade stempel!!(igjen! :? )

hvis jeg har forstått deg rett så skal du altså ikke bruke org lamda sensor?? men en bosch brebåndslamda??
så da er det jo bare og koble den hvite lednigen som er ved den gamle lamda sonden til Blamda boksen, og prøgramere den til og gi ut et signal på 1-0 v.

#141099  av FireWalk

sleeper skrev:det går helt greit og kjøre på 16.4 ved vanlig kjøring men du må IKKE ha noe mer en 12-1 ved pådrag! da får du bank og kan skade stempel!!(igjen! :? )

hvis jeg har forstått deg rett så skal du altså ikke bruke org lamda sensor?? men en bosch brebåndslamda??
så da er det jo bare og koble den hvite lednigen som er ved den gamle lamda sonden til Blamda boksen, og prøgramere den til og gi ut et signal på 1-0 v.
16.4 var på tomgang :) da går den vel gjerne så magert som mulig.

Ang den HVITE ledningen... vi målte igjen og kom frem til at det MÅTTE være den hvite eller den blå.. de to svarte er sikkert til heateren..

Så vi koblet på den hvite, men nei... same shit different day! Får fremdeles feilkode 21! ikke noe lambda signal til ECU? kan det være den Blå ledningen da?

Analog out 1 er programert til å gi ut vanlig narrowband 1-0 v signal.. så det burde jo funke! aner ikke hvor problemet ligger nå.. :\

Den blå ledningen er jord regner jeg med.. forsøkte både med og uten den, men ingen forskjell.. Check engine lyset kommer fremdeles på, og motoren går veldig ruskete med mindre man har full gass og ladetrykk.. bruker jo mengder med bensin også siden lambdaen ikke gir signal til ECU.. :|

#141122  av CelicaTurbo

sjekk med et multimeter da.. ;)

#141129  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:sjekk med et multimeter da.. ;)
Vi har jo gjort det... men det gir jo ingen mening.. slik jeg forstår det så er det den ene av de to svarte som er 12v og en - .. men så er det en som er mellom 4 og 8 volt.. Og det gir jo ingen mening! en skal være signal. to skal være jord og siste skal være 12volt... ?

#141131  av sleeper

hm.. kan du tegne en tegning på hvordan du har koblet dette??
så er det litt lettere og finne ut hva du har gjort feil!?!!

(har samme brebåndslamdas selv! :D )

#141166  av FireWalk

Ja...

da har jeg laget noen tegninger og noen bilder... håper noen skjønner noe av dem :P ble litt rotete..

Problemet er jo at jeg ikke er helt sikker på hvor jeg skal koble analog out 1 på kabalen som går til ECU.. 4 kabler.. 4 muligheter...

på "system ground" som går fra LC1 datamodulen, må den kobles på den blå ledningen (dersom den er jordingen i denne kabelen) eller kan jeg bruke en vanlig jording i karoseriet? har det noe å si?

det er 2 svarte kabler, en blå og en hvit... jeg aner jo ikke hvilken som er hva.. vi regnet med det måtte være hvit, så vi koblet analog out 1 til den hvite.. Men det funket jo ikke da heller. Samme greia. LC1 enheten er programert til å simulere et narrowband signal så den skal funke fint med ECUen. Men jeg får fremdeles opp check engine og feilkode 21. Selv om den hvite da altså ble koblet til analog out 1. ??..

ikke finner jeg noe kobling skjema eller noe heller.. :(

bilder:
Vedlegg
bilde3.jpg
bilde3.jpg (38.77 kiB) Vist 3594 ganger
bilde2.jpg
bilde2.jpg (71.31 kiB) Vist 3596 ganger
bilde1.jpg
bilde1.jpg (45.98 kiB) Vist 3603 ganger
P1010064.JPG
P1010064.JPG (38.05 kiB) Vist 3940 ganger
her er kitet jeg har kjøpt
her er kitet jeg har kjøpt
P1010063.JPG (40.04 kiB) Vist 3940 ganger

#141176  av FireWalk

siste:
Vedlegg
bilde2.jpg
bilde2.jpg (51.2 kiB) Vist 3597 ganger

#141185  av sleeper

her er en liten tegning av sånn jeg trur det er!

system ground kobler du rett til chassi!
husk og koble til 12v fra bilen og da!