Bjørn MK1 skrev:
Sifferet med W foran er viskositeten ved vinterbruk, mens det som står alene er for sommerbruk.
Ikke helt.. Sifferet foran "W" er viskositeten når olja er kald, det andre er viskositeten til olja ved arbeidstemp. Og da høres det sikkert ut som om olja blir tykkere jo varmere den blir, som jo ikke stemmer..

på f.eks 10W-40 olje er det tilsatt polymerer som ikke tillater olja å bli tynnere enn 40W-olje uten polymerer er ved arbeidstemp.(ca 100 C)
Bjørn MK1 skrev:
Har aldrig hørt om noen konkret motor som har blitt renset istykker av olje, men det er mange som tror slikt kan skje.
Istykker? Hehe.. Ikke jeg heller.

Men det er vel snakk om rester av gammel olje eller smuss som har stivnet fast og ligger å tetter, som henger på ved bruk av "vanlig" olje. Skal ikke spekulere for mye i akkurat vitenskapen rundt dette, men jeg vet om en konkret motor som dette skjedde med. Han fikk problemer etter å ha brukt helsynt en gang, og problemene fortsatte etter han skiftet tilbake til mineralolje.
Dessuten tok min far livet av kammen sin med 0W-40 olje. Er ihvertfall det eneste som skulle tilsi at kammen skulle ta kvelden der og da. Men det er mye artig info som svirrer rundt angående olje, så jeg har tro på det som står i manualen som følgte bilen ut av fabrikk.

-Moderator-
1990 MR2 GTi
1993 MR2 RHD Hardtop banebilprosjekt
1995 Audi S6 4,2