TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lakkering!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#141749  av miiic

|plumbo skrev:Hei har en liten anbefaling ikke lakker under 15 grader da render alt av og herde tiden på lakken din blir ekstremt lang. hvordan du legger klarlakken din kommer helt an på hvilken type klar lakk du legger og evt. sprøyte .

klar lakk legges somregel i 2 strøk det kan være tynt første strøk eller 2 like fyldige. når du har lakt klar lakken på 1 strøket venter du car 10 min til du kjenner på dekke pappiret at klarlakken er blitt seig, da kan du legge strøk nr 2 ( 10 min er underforutsetningen av av det er 20 grader som er tempraturen som brukes i lakkbokser på værksteder ) hvis det er en hel lakkering så anbefales 20 -18 grader hvis du kan regulere dette .

mvh |plumbo
Klar over det med temperaturen. Har også greie muligheter til å regulere den, så skal ikke bli noe problem! Hvordan jeg legger på klarlakken vet jeg egentlig ikke, tror kanskje jeg går for flere tynne strøk nå første gang. Siden jeg er blank på erfaringer akkurat der, så er vel det smartest :lol:

#141770  av |plumbo

jupp:) men anbefaler deg og teste på noe anna først en bilen ( feks papp plate ) sett den lodd rett og lakker den først med vanlig base farge og klar lakk etter på bare for og vite hvor mye du kan legge på før det renner . anbefaler ikke ekstremt tynne strøk . lakken må "flyte" som vi sier legger du på for tynt vil ikke klar lakken slett.

når du lakkerer legger du lakken 50% overlapping

lagde en liten skisse så det kanskje blir litt lettere og forstå ..
Vedlegg
lakk.JPG
lakk.JPG (22.07 kiB) Vist 791 ganger

#141823  av miiic

|plumbo skrev:jupp:) men anbefaler deg og teste på noe anna først en bilen ( feks papp plate ) sett den lodd rett og lakker den først med vanlig base farge og klar lakk etter på bare for og vite hvor mye du kan legge på før det renner . anbefaler ikke ekstremt tynne strøk . lakken må "flyte" som vi sier legger du på for tynt vil ikke klar lakken slett.

når du lakkerer legger du lakken 50% overlapping

lagde en liten skisse så det kanskje blir litt lettere og forstå ..
hehe, takker for hjelpen;) Men går faktisk skole, industrimaler! Så har nå sprøytet en del, bare ikke billakk! :D Så det med overlappen etc er ikke noe problem!

#141824  av |plumbo

da er det bare og kjøre på ! lykke til ;)

#141883  av miiic

jepp :) Skal prøve å få opp no bilder, når jeg nå en gang kommer meg i gang !

#141899  av Levin GT

Ja lakken er veldig veldig fersk i lang tid etter den er lakkert,så hver veldig forsiktig med på ta for mye i den de første dagene hvertfall.......Det sies at lakken er fersk i tre mnd etter lakkering,men så lenge du ikke skraper noe borti den så går det bra.......

Levin GT

#141914  av miiic

Levin GT skrev:Ja lakken er veldig veldig fersk i lang tid etter den er lakkert,så hver veldig forsiktig med på ta for mye i den de første dagene hvertfall.......Det sies at lakken er fersk i tre mnd etter lakkering,men så lenge du ikke skraper noe borti den så går det bra.......

Levin GT
Det jeg tenkte meg. Får vel la bilen stå mest mulig i ro den første tiden etter lakkering da. Så lett å få steinsprang her i byen, dem graver jo så latterlig mye overalt :shock: Er jo en eneste terrengbane hele byen :cry:

#141939  av |plumbo

60-75 grader gjør susen en halv tilme , da er bilen klar dagen etter .

#141942  av miiic

|plumbo skrev:60-75 grader gjør susen en halv tilme , da er bilen klar dagen etter .
Mulig det, men har ikke mulighet til å oppnå en så høy temperatur :roll:

#141997  av |plumbo

oki daså regner med du står inne .. hvis du har litt hast med og få den ferdig så kan du leie en industri ovn og varme opp der du står .. bautas vet jeg har det ( har gjort den metoden når jeg har lakkert i garasjer og sånt ;))

#142021  av miiic

|plumbo skrev:oki daså regner med du står inne .. hvis du har litt hast med og få den ferdig så kan du leie en industri ovn og varme opp der du står .. bautas vet jeg har det ( har gjort den metoden når jeg har lakkert i garasjer og sånt ;))
Ja, står inne i en hall, så det kunne jo lat seg gjøre! Er en ovn-funksjon i hallen, men vet ikke hvor godt og høyt den varmer. Må sjekke det 8)

#142039  av |plumbo

høres knall ut ;) ønsker deg lykke til!

#142092  av miiic

|plumbo skrev:høres knall ut ;) ønsker deg lykke til!
Takker, å takk for hjelpen :)

#142096  av |plumbo

;) just here too help

#142153  av miiic

Kan hende jeg kommer med no spm. underveis! SÃ¥ stay tuned :lol: