TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enda et spm om pris

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#136213  av @lpher

Gjertsen skrev: Dette må man sjekke opp mere om!
Det må du gjerne gjøre...men du vil nok finne at det blir dyrere uansett :D
Jeg har snakket med en del om folk om dette selv...i løpet av de siste åra...og kanskje mest vikitg...en som holder på med ett slikt prosjekt selv :) ...og han anbefalt ihvertfall ingen uten INNGÅENDE kjennskap til både Toyota og karoseri-mekke.utdanning å prøve seg ihvertfall :D
Gjertsen skrev: Ingen som har hørt med Biltilsynet om det kommer ekstra avgifter for å konvertere til venstre styrt vel?
Ingen grunn til at det skal tilkomme avgifter av den grunn...ikke noe annet enn utstedelse av nytt vognkort etc? :)
Gjertsen skrev: Da har jeg noe å gjøre en gang jeg husker det:p hehe
Fritidsproblemer? :D

#136270  av Gjertsen

@lpher skrev:
Gjertsen skrev: Dette må man sjekke opp mere om!
Det må du gjerne gjøre...men du vil nok finne at det blir dyrere uansett :D
Jeg har snakket med en del om folk om dette selv...i løpet av de siste åra...og kanskje mest vikitg...en som holder på med ett slikt prosjekt selv :) ...og han anbefalt ihvertfall ingen uten INNGÅENDE kjennskap til både Toyota og karoseri-mekke.utdanning å prøve seg ihvertfall :D
Gjertsen skrev: Ingen som har hørt med Biltilsynet om det kommer ekstra avgifter for å konvertere til venstre styrt vel?
Ingen grunn til at det skal tilkomme avgifter av den grunn...ikke noe annet enn utstedelse av nytt vognkort etc? :)
Gjertsen skrev: Da har jeg noe å gjøre en gang jeg husker det:p hehe
Fritidsproblemer? :D
mener du det blir dyrere å konvertere fra høyre til venstre enn å kjøpe en ferdig venstre styrt?

tenkte at det ville blitt dyrere med tanke på hvorfor prisene er så sykt forskjell, men når jeg tenker meg om, så er det jo markedet som avgjør det og ikke norske stat :oops:

Ja du kan vel si det sånn at jeg har fritids problemer.
problemet er at jeg ikke har no fritid lenger :roll:
Work 15 timer i døgnet ca! blir mye non ganger det! hatt en hvile dag på over 1 mnd. hihi men skal ikke klage jeg. blir store penger av det som skal gå til supra :D

#136278  av @lpher

Gjertsen skrev: mener du det blir dyrere å konvertere fra høyre til venstre enn å kjøpe en ferdig venstre styrt?
Helt klart...det er ganske mye forskjell på RHD og LHD Supra...som gjør at en slik konvertering blir endel mer omfattende enn på mange andre typer biler... For...tilgangnen på RHD-Supra er jo grei...og tilgangen på kræsjede LHD (USA) er jo grei nok...så det er nok toll/mva og ikke minst konverteringskostnadene som vil gjøre en en slik konvertert bil endel dyrere....
Gjertsen skrev: tenkte at det ville blitt dyrere med tanke på hvorfor prisene er så sykt forskjell, men når jeg tenker meg om, så er det jo markedet som avgjør det og ikke norske stat :oops:
Bingo :)
Gjertsen skrev: Ja du kan vel si det sånn at jeg har fritids problemer.
problemet er at jeg ikke har no fritid lenger :roll:
Work 15 timer i døgnet ca! blir mye non ganger det! hatt en hvile dag på over 1 mnd. hihi men skal ikke klage jeg. blir store penger av det som skal gå til supra :D
Blir bil bare man står på vettu :)

#137213  av Skylar

Bare lurte på om de har gjort noen modifikasjoner på mkIV med tiden og eventuellt når og hva?

#137249  av @lpher

Skylar skrev:Bare lurte på om de har gjort noen modifikasjoner på mkIV med tiden og eventuellt når og hva?
Noen bittesmå endringer er det nok...men mkIV Supran fikk facelift i 1997 (produsert fra rundt aug/sep 96) som betyr:

Ny type baklys.
Ny type frontlykter.
Blanke blinklys foran.
En ekstra "list" i frontfangerern.
Ny type ratt. (usikker på når denne endringen kom)
Endel interiør-detaljer i skinn ble byttet ut til vinyl i stedet. (US/JDM)

...og året etter (mener jeg det var) fikk NA'en VVTi.

#137290  av Skylar

Ja ok.. men da har det ikkje noe betdydning for meg da eg ikkje skal ha en noe høgare modell enn 94-95 ..

Men var en annen ting eg lurte på og..
Snakket med en på skolen idag, han har supra og kjenner toyparts.
Han snakket om at du kunne bygge turbo på N/A`en og strupe ned slik at du ikke fikk mer en noen få hester, f.eks 50 HK og da gå inn å godkjenne bilen..
Og da sparte du jo en haug med penger på avgiften.

Funker dette? Og er det noe eg må gjøre med bilen for å bygge turbo i den ?

Stoler på deg @lpher :wink:

#137814  av @lpher

Skylar skrev: Ja ok.. men da har det ikkje noe betdydning for meg da eg ikkje skal ha en noe høgare modell enn 94-95 ..
Ahh :)
Skylar skrev: Men var en annen ting eg lurte på og..
Snakket med en på skolen idag, han har supra og kjenner toyparts.
Han snakket om at du kunne bygge turbo på N/A`en og strupe ned slik at du ikke fikk mer en noen få hester, f.eks 50 HK og da gå inn å godkjenne bilen..
Det...er vel lite trolig at man får noen til å tro at en supra har bare 50hk vel? :D
Skylar skrev: Og da sparte du jo en haug med penger på avgiften.
Tja...om du blir stoppet...og slike ting skjer jo...dessverre...og de titter i vognkortet ditt....så vil man nok få innbetalingblanket på stedet omtrent :)
Skylar skrev: Funker dette? Og er det noe eg må gjøre med bilen for å bygge turbo i den ?
Der er det vel andre en meg, her inne, som har mer erfaring vil jeg tro? :)
Skylar skrev: Stoler på deg @lpher :wink:
Iiiik! Prestasjonsangst! :D

#137849  av Skylar

Mente jo ikkje 50 hk i motoren da, men den ekstra effekten du fikk av turboen. At den f.eks kunne gitt 200 hk men skrudde den ned til 100 for å så spare penger på avgiften.

Og ved siden av hatt et elektronisk styring på trykket ??

hvis eg eventuellet da skulle blitt stoppet så er det vel bare til å skru ned? :roll:

#137868  av @lpher

Skylar skrev:Mente jo ikkje 50 hk i motoren da, men den ekstra effekten du fikk av turboen. At den f.eks kunne gitt 200 hk men skrudde den ned til 100 for å så spare penger på avgiften.

Og ved siden av hatt et elektronisk styring på trykket ??

hvis eg eventuellet da skulle blitt stoppet så er det vel bare til å skru ned? :roll:
LOL :D

Om du får den godkjent ombygd med turbo...så vil det vel la seg gjøre og justere noe opp eller ned...alt ettersom... :) Men da må du holde deg innenfor rimelighetens grenser vil jeg tro :)

MEN....når man vet åssen de fleste biltilsyn er her ilandet...ville jeg nok ikke ha satset penger på at det gikk bra ihvertfall...

#138231  av Skylar

Nei ok.. Takker 8)

#142113  av Skylar

Bare meg igjen 8)

Hvordan er det å montere en manuell girkasse i en automatkasse'?

Eg kan ikkje helt se for meg noen ekstra avgifter men er det det?
Og er det veeeeldig dyrt?

Tenkte bare på at du mister jo en del effekt og hvis eg skal ha meg en N/A så er det jo greit å få fullt utbytte siden motoren er noe mindre :(

#142276  av @lpher

Skylar skrev: Bare meg igjen 8)

Hvordan er det å montere en manuell girkasse i en automatkasse'?
Har vel egentlig ikke hørt om noen som har gjort denne operasjonen :) Meget lite forskjell på prisene på NA manuell og automat såvidt jeg kan se...derfor er det vel smartere å kjøpe det man vil ha med det samme...istedet for å gjøre en dyr conversion etterpå :)
Skylar skrev: Eg kan ikkje helt se for meg noen ekstra avgifter men er det det?
Nope...det er jo ikke trimming vi snakker om da :)
Skylar skrev: Og er det veeeeldig dyrt?
Nah...vanskelig å si hvor mye...men...hvorfor ikke kjøpe en manuell med det samme liksom...når de koster det samme? :D
Skylar skrev: Tenkte bare på at du mister jo en del effekt og hvis eg skal ha meg en N/A så er det jo greit å få fullt utbytte siden motoren er noe mindre :(
Er lettere å utnytte hestene...ved å ligge på optmalt turtall hele tiden med manuellkasse ja :)

#142287  av 2fast4u

Snakket nylig med en som ønsker å foreta en slik ombygging på sin MkIV.
Ser ut som det er en del jobb, men ikke umulig.

http://www.mkiv.com/techarticles/auto_t ... index.html

:wink:

#142290  av @lpher

2fast4u skrev:Snakket nylig med en som ønsker å foreta en slik ombygging på sin MkIV.
Ser ut som det er en del jobb, men ikke umulig.

http://www.mkiv.com/techarticles/auto_t ... index.html

:wink:
Kan forstå det på en TT...da det er både en grei prisforskjell på manuelle Auto TT's og ikke minst etterhvert få manuelle på markedet også ....men på NA'en er det vel liten eller ingen forskjell i pris på auto og manuell...så mitt poeng er hvorfor ikke kjøpe det man vil ha med det samma? :)

#142306  av Skylar

Hvis det ikkje er noe forskjell så er jo saken grei :D

Hva skjedde med kalenderene alf?