TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lyd fra servo.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #142432  av Daniel_hoy

Ved full sving og litt turtall så kommer det en ekkel ganske høy lyd fra servoen.
Hva kan den lyden komme av? Har nettopp tappa ned all servo oljen, og prøvd å lufte systemet. Men har aldri gjort det før så er ikke sikkert på at det er gjort rett :?

#142452  av Skylar

En servostyrt bil skal du aldrig svinge fullt på, da blir trykket for høgt og etterhvert vil lekkasje fremkomme..

Hadde en Peugeot gti og der røk alt til h....... du hører en lyd når du har sving for langt, f.eks at pumpen sliter litt..

er det en slags kvine lyd? høres nesten ut som om at den sliter litt?

#142468  av memo

kan være at servopumpen begynner å ta kveld (hvis den lekker olje kan du fylle på med noe greier du får kjøpt hos bilextra som skal tette igjen)

kan og være servoreima som må strammes... ta av høyre framhjul, så skal du kunne se pumpen..

#142482  av Daniel_hoy

er klar over at du ikke skal ha full sving. Men når det er snø og du snurrer rundt å rundt må du en gang i blandt ha full sving for å rette opp bilen igjenn..
Og lyden var ikke der før jeg tok ut motoren. Kom etter jeg satt inn motoren igjenn og fylte opp med olje.

#142562  av Biggen

Hvis det er en skrike lyd ved tilnærmet full sving du mener så er det garantert slakk servoreim. Har hatt samme prob selv. Dette skjer også ofte hvis du har byttet ny servoreim. selv om du stremmer den godt vil den utvide seg etter noe tid, og da får du lett litt skrike lyd. Bare stram reima og problem er løst....!

#142572  av celica4ever

Jeg hører sånn ekkel lyd fra servoen jeg også, men det skjer alltid når jeg starter bilen først om morningen og skal kjøre :roll:

Men etter at eg har kjørt i 5 min så er det borte, kan det være noe av det samme? eller noen som har noe lignende feil? servooljen er fin og tror ikke det er noe lekkasje..

#142589  av |plumbo

alle toyotar her denne lyden ,er en slaks skurring du tenker på regner jeg med .. du kan svinge fult men du må aldri bremse brått ( i nøds tilfeller går det .)

#142696  av celica4ever

tja ... det skjer som regel bare når det er kaldt ute, om sommeren ingen problem....

men etter at jeg har vridd litt på rattet, blir den på en måte varmet opp og bråker ikke lenger...

:roll:

#143066  av Toyota4ever

Sjekk nivået på oljen, en ting er viktig, aldri start motoren uten servo olje. Det er dødsens for pumpa.

#143144  av Joachim

Samma problemet jeg... Det "susler" på en måte fra servoen når jeg i det hele tatt svinger litt, eller i rundkjøringer.. Verst er det når motor er kald..

#143162  av Biggen

Ville tro at olja er gammel, eller at det enten er for mye eller for lite olje i beholdere. Luft i systeme kan også være en årsak. Du vil alltid høre lyder i fra servoen hvis du svinger på rattet mens blien går på tomgang. Spess da når motoren er klad, for da har jo olja synket ned i systemet.