TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 4a-ge til 4a-gze

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #141593  av Bjørn MK1
 
Statens trafikkstasjoner godtar en godkjennelse fra TÜV, uten at jeg vet om TÜV kan hjelpe deg. Men de godkjenner det meste hvis man tilfredstiller kravene de stiller, uten at jeg vet hva disse er. Alternativt muligens flytte til utlandet i X antall år for så å importere bilen som flyttegods. Det ligger vel på det nivået :roll:
 #142336  av sethro
 
Er det ingen som har bygd om detta fra før da??

Må da være flere ombygd mr2 supercharger i norge..... hva har de gjort?

 #142349  av Erlend
 
Er flere i Norge ja. Han første som bygde om fikk den godkjent i Sverige og tok så med papirene til Norge. Men etter pionerarbeidet hans er det visst blitt mye lettere. Skal ikke være noe problem å få godkjent en 4AGZE-konversjon nå, men nøyaktig hva du må gjøre vet jeg ikke. Kan hende Jørn Innset kan hjelpe deg, mener å huske at han har noen kontakter som har gjort det. Han er her på forumet, ellers finner du vel epostadressen hans på http://linjin.mine.nu/car.htm

 #142357  av sethro
 
Ok. Rart toyota norge sa at det ikke er blitt gjort før.
Men det kunne blitt et spennende prosjekt...
Og at 4a-gze motoren ikke er godkjent i europa...

 #142448  av mk1 black limited
 
Tror ikke du får dette godkjent, du må ha papirer på det enten fra Toyota (de får du ikke) eller fra TÜV (dyrt). På den annen side er det neppe noen på 'tilsynet som ser forskjell.

 #142457  av Pgus
 
Det skal ikke være store problemet å få det godkjent....

Den nye motoren må bare ikke oversige effekten av den gamle motoer'n med mer enn de valigvis godkjenner (10 -15%) dvs. 124 -> 136.

NOE av poenget med 4a-gze blir liksom litt borte da...

 #142460  av sethro
 
Det er i så fall bare å slenge på en overboost ventil... og stille den så den slipper ut masse luft.......

Men tenk på de som har Opel kadett 1975 eller noe... med råe cosworth motorer på 300-400hk..... de har skilter og er godkjent...
Hvorfor i svarte kan ikke vi øke 30-40 hk i en mr2!!!!

Men det er ikke der det ligger.... Det er selve motoren
som ikke er godkjent..
Men det ruller jo flere orginale 4a-gze motorer i norge....

Skal bytte til store bremser, harde foringer... osv.....

Ikke om jeg skal gi meg.... Skal få godkjent det her...
Er bare det at jeg har bestilt 170 hk 4a-gze motoren... hihi :twisted:

http://www.zeth-racing.com

 #142461  av Pgus
 
Kadetten kan godkjennes med så mye hester på grunn av de eminente kjøreegenskapene... Mr2'n derimot sliter fælt med en gang en passerer 130 HK.

Dette sier seg jo selv, gjør det ikke?

For å være seriøs, Opel har hatt en litt annen holdning til å si at ting er greit, og ettersom de kommer fra TÜV's hjemmland blir alt litt enklere..

Men ikke f..n om boostet var satt på max når dette ble godkjent.

 #142595  av mk1 black limited
 
Ble korrigert av Viggo pr. tlf. i dag - den hvite som tilhørte Thomas H. i Trondheim hadde 4A-GZE godkjent av Biltilsynet, med vognkort OK og greier. Dette ble visst begrunnet med at dette var gjort på et Toyota-verksted (Ramstad bil, Mysen). Så jo, det går an. Men jeg tror fremdeles ikke at det er lett. :-)

 #142627  av Anders gullstein
 
Må nesten ha en kjenning på et toyota verksted da altså :wink:

 #142632  av hovik
 
Hørte med biltilsynet ang. montering av større motor i bil. De sa det var greit så lenge importør stilte med deleliste over hva som må byttes, og verksted går god for at alle delene er byttet.

Ta dette med en liten klype salt, da biltilsynet karen var mest opptatt av å legge kabal på pcn da jeg pratet med ham.