TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 90-93 Toyota Celica vs 90-93 Nissan 200sx

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #142787  av MinuX

Hei alle sammen =)

Jeg skal jo kjøpe bil, hadde jeg tenkt da.
Har sett litt på Nissan 200SX fra 90-93. Hvordan er disse i forhold to Toyota Celica 90-93?
De ser jo like ut(ikke bak da), virker for meg ganske like generelt.

Noen som vet om forskjellene og likhetene på disse bilene. Behøver ikke være veldig i detalj.
jeg holder en knapp på Celica, men det er mulig jeg jeg tar en 200SX hvis jeg finner en god deal =)

#142807  av Kjelliken

8) største forkjellene er vel at celicaen er framhjul strekk og nissan 200 sx er bakhjulstrekk.

så det er vel en smak sak om hvilke en vil kjøre utifra det.. :wink:

#142809  av GT_rider

celica får du med framhjulstrekk og firhjulstrekk, og 200sx får du med bahjulstrekk. det er hovedforskjellen.
videre har jeg ingen inngående kunnskaper om nissan og 200sx. eneste er at 200sx har mer gamp, enn celica st 182, og ca like mye som st 185 (correct me if I`m wrong :oops: )
celica kan brukes hele året, selv i trimma tilstand, noe jeg tviler mere på når det kommer til nissan, pga bakhjulstrekk, mye hester, og norske vinterveier.

tekniske fakta får andre ta seg av.
BTW: er lettere å forsikre celica enn 200sx. en kompis såg på en slik, men måtte gå fra den pga at han blei nekta forsikring, selv på foreldra med han som bruker.

#142816  av BrennaRacing

Nå er ikke jeg helt sikker på teknisk data på celica, men kan jo bittelitt om S13 (89-93): 1,8 liters motor med en T25 turbo, 169 hk, 0-100 på ca 7.5 sek, veier ca 1200 kg (en jeg kjenner har veid den med nesten tom tank) Jeg ville glatt valgt Nissan (holdt faktisk på å kjøpe det, men det ble mr2 i stede) på grunn av turbo, rwd og at bilen er veldig lett å trimme. Pluss at den ser ganske fet ut...

Men velger du Celica Gt4 CS så er saken en helt annen :lol:

#142830  av TheStig

GT_rider skrev:celica får du med framhjulstrekk og firhjulstrekk, og 200sx får du med bahjulstrekk. det er hovedforskjellen.
videre har jeg ingen inngående kunnskaper om nissan og 200sx. eneste er at 200sx har mer gamp, enn celica st 182, og ca like mye som st 185 (correct me if I`m wrong :oops: )
celica kan brukes hele året, selv i trimma tilstand, noe jeg tviler mere på når det kommer til nissan, pga bakhjulstrekk, mye hester, og norske vinterveier.

tekniske fakta får andre ta seg av.
BTW: er lettere å forsikre celica enn 200sx. en kompis såg på en slik, men måtte gå fra den pga at han blei nekta forsikring, selv på foreldra med han som bruker.
Skal trimme en bil VOLDSOMT mye om den ikke blir kjørbar på vinteren. Det er bare syting fra amatører når de mener at bilen er så vanskelig på vinteren. Så hva om det spinner litt og sladder litt?

Videre så vil jeg anbefale celica til trådstarter siden det ikke virker som du har altfor mye mekanisk kunnskap. Er ingen tvil om at 200 sx er mer belastet innenfor tunge mekaniske feil men celican går og går og går ... Riktignok endel småplukk men sjeldent noe alvorlig.
Kjøper du GT4/CS må du påregne bortimot det dobbelte i vedlikeholdskostnader

#142836  av CelicaTurbo

antar det er 90 Celica GTi mot S13 ja.. er vel forsåvidt en naturlig sammenligning. Om trådstarter vil ha en solid og pålitelig bil så kjøp Celicaen, det er mindre sjangs for at den er rævkjørt av 18-åringer her til lands, og det er generelt mindre kostnader ved sugemotorer. Forsikringen er nok også vesentlig billigere, og S13 kan være et problem å få forsikring på i det hele tatt for unge personer. Celicaen er kvikk og fin, sportslig men forutsigbar og trygg, og kabinen har et bedre preg av byggekvalitet. Vesentlig bedre seter i Celica. Men, om trådstarter er ute etter en artig og kjapp bil ville jeg heller anbefalt S13. Det er en artig bil med bakhjulstrekk, den er ganske lett i vekt og har litt dårlig tak på bakhjulene, spesiellt vinter og våt asfalt, men det er jo ikke noe problem når man er klar over det og viser respekt for bilen. Turbomotoren gjør den vesentlig enklere å trimme og den vil med enkle grep bli vesentlig kjappere enn Celicaen. Motoren tåler trim ganske bra og er relativt billig å trimme, tilgangen på deler er grei. Min bror har en moderat trimmet S13 (T28 turbo, full eksos og et par småting) og pga den lavere vekten og aggresive turboen oppleves den bilen som mye kvikkere enn min med masser av artige lyder fra wastegate osv.. Alt i alt er den en potensielt meget artig bil for en meget billig penge etter at det har kommet så mange til landet, men pass opp for dårlig holdte eksemplarer og kjøp en hvor turbo og oljerør til turbo er byttet.

#142850  av MinuX

Jeg regner med at jeg kjøper meg en Celica. Men det er jo alltids kjekt å få litt info om andre biler også =)

Tusen takk for responsen =)

#142887  av GT_rider

[quote="TheStig
Skal trimme en bil VOLDSOMT mye om den ikke blir kjørbar på vinteren. Det er bare syting fra amatører når de mener at bilen er så vanskelig på vinteren. Så hva om det spinner litt og sladder litt?[/quote]

Er ikke trimminga i seg selv jeg sikta til. Var den uforutsigbarheten man KAN få ved å trimme en slik bil, når man er relativt fersk sjåfør, slik det virker på meg som trådstarter er. :)

Såklart er spinning og sladding gøy :D

#142931  av Alec

Jeg har hatt Celica 92 modell Gti og må si at selv om jeg var veldig fornøyd med den så ville jeg mye heller valgt en 200sx S13. Dels fordi den går fortere, ALT fordi det er RWD og turbo... :D

Apropos kvalitet så kostet jeg på min Celica over 20.000 kr i uforutsette utgifter som: Clutch, dynamo, gjennomrusta eksos osv...

Har nå en 200sx selv, det er dog en S14 og 95 mod, altså 3 år nyere, men denne later til å holde høy kvalitet og eneste utgifter jeg har med den er dekk og trim 8)

-Veit at S14 og S13 er 2 forskjellige biler, men S13 er også bra kvalitet.! Eneste er de sx'ene som er rævkjørt og de er det en del av.

Apropos forsikring: betalte 8200.- i året for Celica'n, betaler 10200.- for 200sx'en, og jeg er godt under 25 år for å si det sånn....
(mulig S13 er dyrere i forsikring, men vil egentlig ikke tro det)

#142942  av BrennaRacing

Jeg skjekka forsikring på s13 for en stund siden hos Sparebank 1...De skulle ha 70000 i året med full kasko på meg (var 19 da) På faren min kom forsikringen på ca 15000 med kasko å 10000 med delkasko

#143111  av Alec

BrennaRacing skrev:Jeg skjekka forsikring på s13 for en stund siden hos Sparebank 1...De skulle ha 70000 i året med full kasko på meg (var 19 da) På faren min kom forsikringen på ca 15000 med kasko å 10000 med delkasko
15000 når den sto på faren din? Det var grisedyrt da! Men når jeg tenker over det så er vel S13 meget dyr i forsikring blitt etter at så mange kjøper en sånn bil som førstegangsbil og kræsjer.... :lol:
RWD og turbo er dødsmorro men kan også være meget farlig...

Men 15000.- i året med kasko på faren din?! :shock: dyrt....

#143142  av BrennaRacing

Det er ikke så veldig dyrt det....En kamerat av meg har s13, å jeg tror han betaler ca det på faren sin også...Men man må jo ha trackguard i tillegg da...Det er vel 1000 spenn i året...Der jeg spurte om forsikring var det hvertfall krav om å ha trackguard på grunn av høy tyveri-statestikk :(

Sparebank 1 og Gjensidige skulle også ha nesten 15k for Mr2`en min på faren min. Og 9500 for delkasko :lol:

#143170  av MinuX

Ringte gjensidige idag. Blir 6000 på delkasko. På en toyota Celica. Første bilen min... så jeg har ikek store bonusen :P

Jeg burde ringe å høre på MR2 også, skal ikke se bort fra at jeg skaffer meg en slik ;) trenger bare å finne den "rette" hehe....

Tenkte jeg skulle ring angående 200 SX imorra bare for morro skyld