TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mÃ¥ ha Ny EMS... men hvilken..?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #142849  av FireWalk

Jeg Har fått sånn hodepine pga den orginale ecuen min nå.. Motoren funker perfekt, men de problemene jeg har nå er pga at ECUen fucker opp pga det minste lille problem med sensorer og styr, og jeg har ingen mulighet til å gå inn å finne ut HVA som er feil hver gang dette skjer...

Jeg Trenger en EMS der jeg kan gå inn å faktisk lese ut motor-data slik at det blir litt enklere å finne ut hva som er feil når noe først skjer.

var tenkt å gå for en Hydra Nemesis, men det kommer til å koste rundt 15000 kroner. + tuning.

jeg Har en kompis som har bygd Megasquirt innsprøytningen på rundt 30 biler nå.. bra resultat hver gang. Han mente på jeg burde gå for Megasquirt innsprøytningen (V3.0). Den mente han kunne gjøre akkurat det samme som Hydra Nemesis innsprøytningen. Jeg sa jeg ville bevare de orginale funksjonene, som f.eks at motor justerer RPM om man skrur på AC, Varmetråder osv.. Men han mente på at vi bare kunne bevare den orginale ECUen og la den styre alt slikt, også la Megasquirten styre bensin,tenning, Turbotrykk, knock responce osv. Den funker med alle de orginale sensorene. Det er kun to sensorer jeg må sette på noen nye resistorer på så funker de og.

Fyren har jo virkelig greie på hva han driver med, så jeg tviler ikke på at han får det til. Det er jo ikke akkurat plug & play, blir litt mer dill enn med en hydra nemesis, Men spørsmålet er: hva tror dere om denne løsningen? Man må jo også tenke på prisen.. 15000 kr er mye penger. Spesielt når man har en alternativ løsning til en brøkdel av prisen, og som angivlig skal være akkurat like bra om det blir gjort skikkelig?

da tenker jeg på dere som allerede kjører med uorginale innsprøytninger.. Noen som har noen kommentarer eller forslag? noe jeg bør være obs på før jeg hiver meg ut på et slikt eventyr?

Et lite bilde av EMSen:
Bilde

#142852  av sleeper

jeg har installert autronic på 2 gt4`r og det funker supert!
kan anbefale det på det sterkeste! den org ecu`n til 3sgte motoren er ikke veldig bra!
mitt råd er og rive ut alt som har å gjøre med den org motorstyringa og sette inn en BRA ecu! hvis du får dette bra mappet så er det ikke noe problem hvis du skrur på ac`n osv!
min erfaring med alt det org mikkmakket som toyota har puttet i motor rommet ditt er at det gir mer problemer en positive ting!

kjøp enten nemesis eller autronic, og få dette mappet av en som kan det!

#142855  av FireWalk

har tenkt på den apexi saken og nemesis.. men det blir så himla dyrt.. også har jeg lest mye på det amerikanske forumet at mange har brukt Megasquirt EMSen med stort hell. Det er jo en fullverdig EMS som kan programeres til det meste. Den kan styre hele motoren og alt som er helt alene.

Er enig i at mye av det mikkmakket som Toyota har puttet nedi den motoren skaper mer ugang enn nytte... ikke rart man blir frustrert.. så det er best å få vekk den orginale ECUEN... nå er det den som skaper mest problemer...

MS emsen kan nok drive hele greia fint selv, men blir mye programering og dritt.. tenkte å bruke den orginale emsn til å styre ac, varmetråder osv... ? Med mindre AC har egen "hjerne" ? i så fall så er det vel bare å fjerne den helt.. om jeg ikke trenger den sånn sett..

Men det jeg egentlig lurer på er: er det noen som har noen KONKRETE negative ting å peke på når det gjelder megasquirt?

slik jeg har forstått det så har den alt det som andre fullverdige EMS systemer har.. eneste at den krever litt mer innsikt hva montering og tuning angår.. er jo autotune funksjon via wideband lambda osv.. og den kan tunes på ruller på lik linje med andre emser..

#142866  av sleeper

hva er det du egentlig vil betale for en komplett ems da??

#142870  av FireWalk

sleeper skrev:hva er det du egentlig vil betale for en komplett ems da??
Nei det var det da... var litt instilt på Hydra Nemesis saken.. men så er tingen da..

da kommer det på over 15000 kroner... + montering... si 16000 + dyno... da snakker vi fort 20.000 kr...

Syntes Megasquirt var et godt alternativ. Da kommer jeg unna med rundt 5-6000 kroner.. ferdig montert og mappet..

Da har jeg penger til overs til Greddy Intercooler kit og vanninnsprøytning.

Men det er jo vanskelig å bestemme seg... grunnen til at jeg ville ha Hydra Nemesis var fordi det er en fullverdig EMS, helt standalone, og viktigst av alt: Plug & play.. men nå sier jo gutta her at det ikke er noe problem med MS heller..

men si 5-6000 da.. til den prisen får jeg vel bare piggyback systemer.. :shock:

#142886  av sindrejl

FireWalk skrev:
sleeper skrev:hva er det du egentlig vil betale for en komplett ems da??
Nei det var det da... var litt instilt på Hydra Nemesis saken.. men så er tingen da..

da kommer det på over 15000 kroner... + montering... si 16000 + dyno... da snakker vi fort 20.000 kr...

Syntes Megasquirt var et godt alternativ. Da kommer jeg unna med rundt 5-6000 kroner.. ferdig montert og mappet..

Da har jeg penger til overs til Greddy Intercooler kit og vanninnsprøytning.

Men det er jo vanskelig å bestemme seg... grunnen til at jeg ville ha Hydra Nemesis var fordi det er en fullverdig EMS, helt standalone, og viktigst av alt: Plug & play.. men nå sier jo gutta her at det ikke er noe problem med MS heller..

men si 5-6000 da.. til den prisen får jeg vel bare piggyback systemer.. :shock:
dette er jeg også svært nysgjerrig på.. har ikke mer enn 5-6000 å bruke, men trenger et rimelig og bra sprut system.. så megasquirt er mye billigere altså?

#142895  av sleeper

ikke det at jeg tviler på prisene du sier, men hvordan kan han fyren selge, montere og mappe det for 5-6k???

hvis vi regner 3.5k for og mappe, og at han bruker 15timer på og montere, (si at han får betalt en 100lapp i timen 15x100=1500 )
da er vi oppe i 5k bare der?? vil det si at han bare gir 1k for sprutet da eller?

#142897  av sindrejl

sleeper skrev:ikke det at jeg tviler på prisene du sier, men hvordan kan han fyren selge, montere og mappe det for 5-6k???

hvis vi regner 3.5k for og mappe, og at han bruker 15timer på og montere, (si at han får betalt en 100lapp i timen 15x100=1500 )
da er vi oppe i 5k bare der?? vil det si at han bare gir 1k for sprutet da eller?
han selger for 3-4k.. mappinga var vel noe firewalk tippa på :)

#142913  av FireWalk

sindrejl skrev: dette er jeg også svært nysgjerrig på.. har ikke mer enn 5-6000 å bruke, men trenger et rimelig og bra sprut system.. så megasquirt er mye billigere altså?
Det blir en del billigere ja.

Det som gjør at den er billig er at det er open source. Dette er et prosjekt som ble begynt av en gruppe hardcore bil-trimmere som ville ha en EMS som kan brukes på alle motorer, som kan programeres til å styre hva som helst. Med uendelig med muligheter. Og til en overkommelig pris.

Det kan sammenlignes med Linux. Som vi alle vet er det Microsoft Windows som dominerer markedet for tiden innen data. Linux derimot er helt gratis. Dette er et system som er LIKE bra om ikke bedre. Mer stabilt osv. Men det er få som bruker det.

Open source betyr at kildekoden ligger tilgjengelig for alle til å laste ned. Dermed kan alle ekspertene der ute gjøre forandringer på programvaren og uploade denne til de andre. Ved jevne intervaler går ekspertene over de modifikasjonene som folk har foretatt, så tar de det beste av det som er gjort og integrerer inn i en ny versjon av firmwaren som så uploades til emsen.

Det er ingen store firma som skal ta seg betalt for dette, alt gjøres av folk gratis. Så dette er et produkt skapt av "streetracerene" selv..

Selve emsen er laget på en fabrikk og har like høy kvalitet som alle andre EMSer. Men det er altså programvaren som styrer den som er forskjellig fra de andre. Kretskortene blir masseprodusert og softwaren blir kontinuerlig oppdatert og videreutviklet.

Den siste versjonen har en veldig avansert "tenningsbank" beskyttelse. Du kan "programere" beskyttelsen akkurat slik du vil. At den skal retarde timingen så og så mye når den oppdager tenningsbank første gangen, så og så mye andre gangen, og en viss mengde om det skjer oftere enn X osv.. Akkurat samme som Stock ECUen gjør, bare at her har du mange flere muligheter. STOCK ECU er en veldig DUM ECU på mange måter. Denne ECUEN kan programeres til å foreta tiltak som Orginal ECUEN ikke kan.

Den har innebygd MAP sensor, den styrer turbotrykk, Launch control, alle orginale sensorer, bensin, tenning osv.. man kan til og med kjøre coil på alle 4 pluggene om man vil med denne EMSen.

Dersom man har ABS på bilen så kan man få Traction control også, da dette støttes av ECUen basert på sensorene til ABS funksjonaliteten.

Alt i alt så høres det ut som et veldig bra produkt. Jeg tenkte som så at det kan da umulig være så bra som alle sier det er når det koster så lite.. men så fikk jeg sitte på med en av de bilene som de gutta har bygd opp, som kjører på den hjernen der... og inn i helvete så den gikk!!!! ble helt imponert... Motoren gikk helt fint og det var ingen problemer i det hele tatt..

Så jeg har veldig lyst å teste dette... Som Ronny selv sa: jeg kan jo bare kjøpe en MS ECU og teste den... funker det så er det bare å fortsette å bruke den, hvis jeg ikke liker den så bare selger jeg den.. for det er ikke noe problem å selge dem da etterspørselen er stor. :)

NOEN må jo være først ut med å teste ting... så når det funker så følger andre etter dersom det viser seg å være en suksess.. :)
Sist redigert av FireWalk den 19 nov 2005 18:11, redigert 1 gang totalt.

#142915  av erling

Jeg hadde jaffal tenkt å teste MS i vinter. Har troa på den. :)

#142968  av CelicaTurbo

sist gang jeg sjekket MS så var det liten erfaring med bruk av denne på 3S-GTE motoren og de som hadde prøvd hadde sjelden fått det til uten bruk av Ford EDIS (?) tenningssystem og veivsensorer.. ikke at det er spesielt vanskelig men det gjør saken dyrere. Nå var nok dette en tidligere versjon og det er godt mulig at siste versjon MS støtter Toyotas sensorer bedre.. Denne EMS'en er nok ikke for nybegynnere, men den er under kontinuerlig utvikling og ofte er det en smal sak å oppgradere til utvidet funksjonalitet som blir gjort tilgjengelig, men selv om denne boksen er bilig hadde jeg vært redd for at en slik generell og mindre utprøvd (på våre motorer) EMS hadde fort blitt dyrere enn ferdige pakker som Nemesis, Power-FC og AEM pga utgifter til tilpasninger og kompabilitetsproblemer.. Det er viktig å i det minste sjekke grundig hva det er du bruker penger på, men oppsumeringen din av funksjonaliteten høres unektelig ganske bra ut ;)