Jeg har kikket gjennom en del av "postene" under bilstereo, og ordet Watt er nok litt fordreid
Antall watt på en høyttaler, deles oftes opp i 2. PEAK effekt, og NOMINELL effekt. PEAK effekt er hva elementet kan tåle ved max belastning, ett støt eller lignende. NOMINELL effekt er hva elementet tåler over lengre tids belastning!! Altså vanlig drift av anlegget!!
En høyttaler på 500w.... tåler kanskje bare 150w nominelt...
Husk det er forsterkeren som gir effekt til anlegget, så har dere 500w høyttalere på en 2x50w forsterker, har dere et 2x50w anlegg
Men som @lpher sikkert er enig i, det er bedre med for stor forsterker, enn for liten!! Du har da bedre kontroll over lyden, og den blir renere på høyt nivå!! Mao. bedre kontroll på elementet, og mer kontant lyd.
Husk at en for liten forsterker som kjøres hardt, vil ofte forvrenge, og da gi "såkalte" firkantkurver, og dermed skade elementene.
Det merkes først ved at lydbildet blir hardt og anstrengt, og senere skurrete.
Samme som om du tyner bilen din til 7000rpm, når effekten egentlig er nådd på 6000rpm
Det har den ikke godt av!!

Antall watt på en høyttaler, deles oftes opp i 2. PEAK effekt, og NOMINELL effekt. PEAK effekt er hva elementet kan tåle ved max belastning, ett støt eller lignende. NOMINELL effekt er hva elementet tåler over lengre tids belastning!! Altså vanlig drift av anlegget!!
En høyttaler på 500w.... tåler kanskje bare 150w nominelt...
Husk det er forsterkeren som gir effekt til anlegget, så har dere 500w høyttalere på en 2x50w forsterker, har dere et 2x50w anlegg

Men som @lpher sikkert er enig i, det er bedre med for stor forsterker, enn for liten!! Du har da bedre kontroll over lyden, og den blir renere på høyt nivå!! Mao. bedre kontroll på elementet, og mer kontant lyd.
Husk at en for liten forsterker som kjøres hardt, vil ofte forvrenge, og da gi "såkalte" firkantkurver, og dermed skade elementene.
Det merkes først ved at lydbildet blir hardt og anstrengt, og senere skurrete.
Samme som om du tyner bilen din til 7000rpm, når effekten egentlig er nådd på 6000rpm

BMW 118d
____________
X: Celica T23
____________
X: Celica T23