TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips i forbindelse med Ã¥ ta ut motoren i min st205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #144387  av w-master

Da jeg kanskje får ny motor ifra markus mot neste helg kanskje, så må jeg få ut den gamle motoren...

Får hjelp å elefant(håper jeg på) til å ta ut motoren neste helg, men det jeg lurer på er om jeg må ut med girkassen for å løfte opp motoren eller går det uten?

I såfall, er det vanskelig å få av girkassen? Sitter diffen fast i girkassen eller motoren, må den og av for å klare å få ut motoren?

Har tatt av alt i front som turbo, eksos, ledninger og slager som sitter fast motoren osv...

Noen som har tatt ut motoren å kan gi meg noen gode råd...

#144400  av cs2451

Ikke det at jeg har tatt ut motoren på min da, men har eb del deler liggende. Det letteste er vel å ta med hele ledningsnettet ut. Løsner de i fra ECU, som ligger bak midtkonsollen i kupeen.
Deretter løsner du alle motorfester og tar ut motor med girkasse.

Jeg rekner med det var fordelingskassen og ikke diffen du mente? Fordelingskassen sitter på girkassen og følger med motoren ut.
Diffen sitter på bakakslingen på bilen :)

Så klart må bensinslanger og div av og. samt mellomaksling.

#144406  av w-master

cs2451 skrev:Ikke det at jeg har tatt ut motoren på min da, men har eb del deler liggende. Det letteste er vel å ta med hele ledningsnettet ut. Løsner de i fra ECU, som ligger bak midtkonsollen i kupeen.
Deretter løsner du alle motorfester og tar ut motor med girkasse.

Jeg rekner med det var fordelingskassen og ikke diffen du mente? Fordelingskassen sitter på girkassen og følger med motoren ut.
Diffen sitter på bakakslingen på bilen :)

Så klart må bensinslanger og div av og. samt mellomaksling.
Var fordelingskassen jeg mente :P Ser så forferdelig trangt ute nedie der, så jeg skjønner ikke at det er plass i bredden til å løfte opp motor med girkasse... :?

Men hvis jeg slipper å ta ut girkassen før jeg tar ut motoren så er det en smal sak å få ut motoren...da har jeg bare to motorfester å noen slanger å ledninger igjen...

Har tatt av ledningsnette ifra motor allerede...eller, har bare noen ledninger igjen bak motoren...så det er ikke noe problem det...

#144410  av cs2451

Oki. men det er bra. Det er vanskelig å få ut girkassen før motor er tatt ut. Det går an, men bruker visst lengre tid å ta den ut enn å tå ut hele motoren.

#144422  av CelicaGT

Er ikkje det lettare å senke motoren ned?? Har aldri hatt ut motor på desse bilane. Ta ned traversen og senke motoren ned????

#144445  av w-master

CelicaGT skrev:Er ikkje det lettare å senke motoren ned?? Har aldri hatt ut motor på desse bilane. Ta ned traversen og senke motoren ned????
Det er det jeg også lurer litt på...om det kanskje ikke er lettest å ta motoren ned siden det er ikke mange millimeter å gå på med å løfte motoren ut med girkassa på...

Det som er at girkassa stikker under på høyresiden, å det er ikke så mange millimeter å flytte den til venstre for å heise den opp...å hvis man skal vippe motoren litt ned på girkassesiden så må man jo ta av noe under der for å få den litt ned før man tar opp alt....

#144448  av TheStig

søk og du finner plenty svar

#144453  av w-master

TheStig skrev:søk og du finner plenty svar
Problemet med å søke som jeg har prøvd på er at man får opp en hel masse poster som ikke er intressang, å den infoen man kanskje er intressert i ligger i en post som har x antall sider å et helt annet navn en det man skulle tru...

Men jeg har prøvd i allefall... Å fant ingen poster der det stod noe om akkurat det jeg ville vite... Muligens det er jeg som ikke er noe flink til å søke.. :?

Hva skal man søke på i såfall?

#144478  av Amund

pleier å ta motor og gir ned sammen. går som oftest fort og smertefritt. opp har jeg ikke prøvd på celica, men kan ikke tenke meg at det er verken enklere eller kjappere...

#144482  av larsst185

jeg tar motor og gear ned sammen.Løsner ledningsnettet ved ecu og i sikringsboks og tar dette også med motoren ned.synes det er en grei måte å gjøre det på.

#144524  av GT4 CS

Ser helt rart ut, men det går tydeligvis. Ville tatt den ned for og ungå skader på kontakter og karroseri ;)
Vedlegg
wtf.jpg
wtf.jpg (27.57 kiB) Vist 587 ganger

#144623  av w-master

GT4 CS skrev:Ser helt rart ut, men det går tydeligvis. Ville tatt den ned for og ungå skader på kontakter og karroseri ;)
På bildet ser man jo at det er mulig å ta den ut opp :)
celica_st185 skrev:Lettest å slippe motoren ned å løftevekk bilen etterpå... Bare nykke ut stikkakslinger til framhjulene, mens mellomakslingen går utav automatisk Smile
Stikkakslingene å mellomakslingen har jeg allerede dratt ut :P Kan si det slikt, det stinker her utenfor huset :roll:

Var ute å så nedi der å det ser ikke så trangt ut egentlig...er bare litt god manøvrering...

Skal eg ta ned motoren så må man jo ned med hele forstillinga osv...

Blir det trangt å løfte den rett opp, så er det vel bare å ta av den brua som ligger rett under, vippe girkassa ned å ta motoren opp på skrå..

Så egentlig så har jeg fått svar på...det fikk jeg med bildet som beviser at det er mulig å ta motoren opp :)