TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • traff fuel cut i natt

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1409  av CelicaTurbo
 
Tenkte å få tatt en måling for street dyno med det økte trykket mitt i natt, og dro avgårde i tredjegir, trykket bygget seg kjapt opp til omtrent 1 bar og jeg reagerte på at det var litt høyere enn før.. og etter 2-3 sekunder med det trykket smallt det og det rykket noe helt utrolig, og direkte etterpå kjentes det ikke ut som om motoren dro i det hele tatt og engine-code lyset lyste i dashen.. skikkelig skremmende opplevelse da, men jeg fant ihvertfall ut at min hjemmemekkede justerbare fuelcut defencer fungerer som den skal :) jeg samlet tankene min og bestemte meg for å droppe street dyno målingen for den natten ihvertfall, og kjørte videre oppover bakken, motoren var sitt samme gamle igjen.. men så plutselig smallt det igjen.. viste seg at etter overboost så begrenser ECU'en trykket til at man ikke får lov til å gå over positivt trykk i det hele tatt :? Fikk somlet bilen opp en bakke uten å bygge trykk og stoppet på et buss stopp og stoppet motoren og startet den igjen, og etter det var allt som før..

men, moral: fuel cut kan defenitivt ikke anbefales å oppleve :?

 #1410  av CelicaTurbo
 
tror forresten at det var den lavere temperaturen som gjorde at trykket ble litt høyere, og at jeg tidligere bare har ballansert på grensen.. skru ørlite ned så skal det gå bra :)

 #1412  av MR2PÃ¥l
 
Satt på med Markus i går og det samme skjedde på hans MR2.

MR2PÃ¥l :)

 #1415  av CelicaTurbo
 
har skrud ned litt trykk nå så satser jeg på å unngå det problemet.. har ikke lyst til å øke fuelcut og 1bar var litt høyere enn jeg hadde tenkt meg.. vil ikke riske noen dyre reperasjoner nå enda :)

 #1417  av MR2PÃ¥l
 
:D Høres veldig fornuftigt ut. Er du fornøyd med celicaen sånn generelt???

MR2PÃ¥l :P

 #1421  av CelicaTurbo
 
joda, er ganske fornøyd med den. Den virker mer solid men mindre fast i fisken, og interiøret er ikke like god kvalitet som MR2'en, og 2.0liter med lav kompresjon har litt for lite moment til å få en 1600kg bil til å begynne å rulle synes jeg: må ha litt mer turtall når man starter bilen i kryss og slure litt mer på clutchen enn det jeg var vant til.. bare vanesak så klart :)

ser frem til vinteren når jeg kan rase forbi alle som står fast i bakken opp til huset hvor jeg bor hehehe :)

 #1427  av MR2turbo
 
Jeg treffer av og til fuel-cut, men vil prøve å justere litt til på min hjemmelagede FCD..
Hva slags FCD har du laget deg, Kristian?

 #1436  av CelicaTurbo
 
Jeg har laget meg Billwots FCD (ref amerikansk mr2 forum), det består av et potensiometer og en motstand, men ingen zener diode. Samme sort som deg?

 #1440  av MR2turbo
 
Jepp :-)

Men jeg lurer på om spennings-verdien ikke er 100% rett i forhold til anvisningen.. Så jeg må justere den mere opp..

 #1448  av CelicaTurbo
 
det vil jo variere litt fra bil til bil, om den ikke er slik som du vil er det jo bare å skru den ørlite opp til dess du ikke treffer fuelcut da, men kanskje ikke skru så mye at fuelcut blir urimelig høyt? :)

 #1455  av MR2turbo
 
Ja, jeg vil prøve å justere det litt og litt.. Det kan jo og være multimeteret fra Biltema som ikke viser helt rett.. Billigtema har jo ikke alltid hatt 100% kvalitet på alt... :)

 #1456  av CelicaTurbo
 
...eller hvis din sensor bruker litt flere ampere eller det levers litt mer volt fra dynamo så vil vel motstanden også måtte varieres? (jeg er ingen racer på elektronikk men det der er vel ett av grunnprinsippene i el?)

altså det kan være forskjellig resultat fra motstanden mellom to biler selv om motstanden målt utenfor bilen er identisk.. ...tror jeg...

:)